Műsorarchívum 2022

MITEM 2022

MITEM-krónika 5. rész Fények, árnyak és zászlók… - Klaipèda Drámai Színház: Léna lábai közt, avagy „a szűz halála”

Két litván előadás szerepelt a MITEM április 26-ai programjában, a Delhi tánc című produkcióról a következő krónika szól majd. A Léna lábai közt, avagy „a szűz halála” a lengyel rendező, Agata Duda-Gracz szövegkönyve és komplex színpadi víziója alapján, az ellentmondásos személyiségű Caravaggio életéről és művészetéről ad képet. A litván előadások sajátos „incidensekkel” zárultak.

A Klaipèda Drámai Színház produkciója, stílusosan mondva, erős ecsetvonásokkal festette fel Caravaggio portréját. A 16-17. század fordulóján élt festőzseni finoman szólva is végletes személyiségét, amelyben az eszelős élvhajszolás mellett békésen megfért a legmélyebb istenhit, ahogy az előadás alkotói is megfogalmazták, a szent és a profán egyszerre volt jelen az életében. A produkció a lengyel rendező kivételes atmoszférateremtő erejéről tanúskodott, a színpadképeken megelevenedtek Caravaggio képei. Az előadás szövegkönyve, a díszletek, a jelmezek is Agata Duda-Gracz munkáját dicsérik. Az alkotó úgy illesztette össze a biografikus történetet, hogy a profán élethelyzetekből rendre megszülettek az isteni szépségű műalkotások. Olyan állóképek, amelyek egy-egy konkrét festményt jelenítenek meg az életműből. Ugyanakkor a darab azt a sokszor nagyon alantas hátteret is láttatja, ahonnan mindez kinőtt, a szemétdombon nyíló virághoz hasonlatosan. A látvány gyönyörűen adja vissza a festmények erőteljes színvilágát, a festőre jellemző fény-árnyék kontrasztokat (világítástervező: Katarzyna Łuszczyk), a legapróbb részletig kidolgozott színpadképek, a következetesen jelenetívek, a szépen kimunkált mozdulatvilág a koreográfus: Tomasz Wesołowski munkáját dícséri.

 

 

Az előadás erényei közé tartozik, hogy ízlésesen kezeli a meztelenséget és a buja jeleneteket, nem álszemérmes, nem kendőz, de nem is öncélú, alpári vagy obszcén, ilyen értelemben hitelesen láttatja azt a kort, amelyben a reformáció is megszületett – nem véletlenül. Szintén az erények közé a szövegkönyv, amely pontosan és némi groteszk humorral, amolyan mai ízzel fogalmaz. Dicsérendő még a társulati munka: a litván színészek egytől egyig nagy művészi alázattal szolgálják a produkciót, amely nem annyira az egyéni alakításokról szól, ennek ellenére mindannyian nagyszerű színészi teljesítményt mutatnak fel. Ez a nagyszabású Caravaggio-vízió gondolatvilágát tekintve az élet és a művészet sokszor ellentmondásos, bonyolult viszonyrendszeréről, „pokoljárós” és „mennybemenős” végleteiről szól.

Sajnos, az előbb leírtakban valószínűleg több szó esett az előadásról, mint a közönségtalálkozón. Ugyanis mindkét litván előadás végén politikai indíttatású incidensek történtek. A Klaipèda Drámai Színház előadása azzal fejeződött be, hogy a tapsrendnél két ukrán zászlót és egy feliratot mutattak fel a színészek, utóbbin ez állt: „Magyarok, ne legyetek közömbösek!” A közönségtalálkozó ebből az alaphelyzetből indult.

 

Fotók: Eöri Szabó Zsolt

 

Szerencsére egy szabad ország szabad fesztiválján vagyunk, ahol nyíltan elmondhatják a véleményüket rólunk is – mondta Vidnyánszky Attila, miután átadta a MITEM-en való résztvevőket megillető Madáchot ábrázoló kisplasztikát és emlékplakettet a társulatnak. „Az elmúlt kilenc évben, amióta szervezzük ezt a találkozót, minden évben valaki valamire meg akar tanítani minket - folytatta. A mi nemzetünk így él ezer éve; hol a tatárok, hol a törökök, hol a németek, hol a kommunisták, hol az amerikaiak akarják megmondani, hogy mi hogyan éljünk, mit gondoljunk. De belül mindig tudtuk: ahogy mi akarjuk, úgy a jó.” A direktor hozzátette: „Nagy-nagy szeretettel köszöntjük Önöket ebben a csodálatos, vendégszerető színházban és országban, és jó beszélgetést kívánok az estéhez.”

Vidnyánszky Attila szavaira tapssal reagált a hallgatóság, majd a mikrofont Tomas Juočys, a Klaipèda Drámai Színház igazgatója vette kezébe: Most nem színházvezetőként beszélek – kezdte mondandóját, el akarom érni a szívüket… háromszáz gyereket öltek meg, ez nem politika, ez mészárlás. Ha azért, hogy ne haljanak meg, magasabb árat kell fizetnem a gázért, akkor kérem a számlát.... Vagy közömbösek maradunk, vagy mi is belemártjuk a kezünket a vérbe, és ez, ismétlem, nem politika. Az igazgató hozzátette, hogy „ha hallgatunk, és nem cselekszünk, mind véresek leszünk”.

 

 

A beszélgetés moderátora, Lukácsy György, a Nemzeti Színház irodalmi munkatársa felhívta a figyelmet arra, hogy nem a vérontás megítélésében van különbség az itt jelenlévők között. Magyarország több mint hatszázezer menekültet fogadott be, a színház dolgozói is kivették a részüket a segítségnyújtásból az elmúlt hetekben. Éppen ezért a „közömbös” szó sértő lehet az itt ülők számára, akiknek egyébként nem tisztük a magyar kormányzati álláspont megmagyarázása. A szenvedőkkel mindannyian szolidaritást vállalunk, ráadásul sok magyart közvetlenül is érint ez a helyzet.

Kozma András dramaturg emlékeztette a résztvevőket, hogy éppen a litván előadásokat megelőzően, április 24-én szolidaritási napot szervezett a Nemzeti Színház, amelyen a kijevi Ivan Franko Ukrán Nemzeti Dráma Színház előadását vetítették le felvételről, és a szintén kijevi DAKH Daughters társulata is fellépett, valamint gyűjtést is rendeztek az ukrán menekültek megsegítésére. Hangsúlyozta azt is, hogy az ukrán művészek felé minden évben jelen voltak a Nemzeti Színházban és a fesztiválon. Ezután megosztotta a jelenlévőkkel az Ivan Franko Színház társulatának köszönőlevelét, amit a szolidaritási nap után kapott a fesztiválstáb. A dramaturg reményét fejezte ki, hogy a művészet és a barátság nyelvén folytatódhat tovább ez az együttműködés.

A hallottak nyomán némi tanácstalanság érződött a vendégtársulaton, amelynek tagjai közül többen megköszönték, hogy itt lehetnek. A beszélgetés végén Tomas Juočys igazgató is a művészet, a kultúra hídépítő szerepét hangsúlyozta.

A Delhi tánc című produkcióról a következő krónika szól majd.

 

Ungvári Judit

(2022. április 27.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország