KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Műsorarchívum 2022

MITEM 2022

MITEM-krónika 4. rész - A művészet legyőzi a halált, Drak Színház: Georges Méliès utolsó trükkje; Szolidaritási Nap Ukrajnáért

Sűrű nap volt az április 24-ei a MITEM-en. A találkozó közönsége először egy gazdag múltú cseh bábszínház lenyűgöző előadását láthatta, majd két olyan programpont következett, amely a háború sújtotta Ukrajnával való szolidaritást fejezte ki: Ivan Karpenko-Karij A boldogtalan című darabját filmfelvételről láthattuk az Ivan Franko Ukrán Nemzeti Dráma Színház előadásában, este pedig a szintén kijevi formáció, a DAKH Daughters koncertszínháza volt műsoron.

Az idei találkozó minden bizonnyal legelbűvölőbb előadását hozta Budapestre a cseh Drak Színház, amely profilját tekintve bábszínház, minőség szempontjából csak nagybetűs SZÍNHÁZ-ként emlegethető. A Georges Méliès utolsó trükkje című, behatárolhatatlan műfajú produkcióban a különböző bábtechnikák és az animáció mellett a pantomim, a bűvészet, vagy a vásári komédia is megjelenik.

 

 

Rendkívül szellemesen és ötletgazdagon idézik meg a korszakalkotó francia filmes úttörő életét és világát. A filmkészítés hőskorának sokoldalú alkotója „trükkmesteri” mivoltát számtalan bravúros illúzióval jelenítik meg a Jiří Havelka rendezte előadásban, amelynek kerettörténete egyszerre hozza a középkori farce-ok és a moralitások világát is: Méliès utolsó óráit látjuk, ahogyan éppen igyekszik kicselezni a halált. Mindezt mesteri könnyedséggel, a némafilm-burleszkek mozgáskultúrájával és hatásmechanizmusával, finom, groteszk humorral. A cseh társulat bámulatos profizmusa zajos sikerre hangolta a közönséget. Az előadás utáni beszélgetés is megerősítette, hogy mennyire nem érdemes kategóriákban gondolkodni a színház kapcsán, hiszen a Hradec Královében 1958 óta működő bábtársulat mai erői egyértelműen azt bizonyították, csak kétféle színház létezik: a jó és a rossz, ahogy mesterüket, Josef Kroftát idézték is a rövid közönségtalálkozón.

A cseh társulattal nem tudott hosszan időzni a fesztiválközönség, hiszen a Szolidaritási nap Ukrajnáért címen meghirdetett program már délután elkezdődött. Az Ivan Franko Ukrán Nemzeti Dráma Színház az eredeti tervek szerint egy másik előadással érkezett volna a MITEM-re, de a háború miatt most csak arra volt lehetőség, hogy filmfelvételről nézzük meg a kijevi társulat friss bemutatóját, A boldogtalan című Ivan Karpenko-Karij-drámát. Az ukrán klasszikus szerző szerelmi történetre épülő műve egy letisztult, erős drámai feszültséget teremtő produkcióban elevenedett meg a fiatal, kiugró tehetségű Ivan Urivszkij rendezésében. Az előadásban nagyszerű színészi alakításokat is láthattunk, sajnálatos, hogy ezúttal csak a vászonról. 

 

Élő kapcsolat Kijevvel... Ivan Urivszkij rendező, Kozma András, a Nemzeti Színház dramaturgja

 

A boldogtalan előadása végén élő internetes kapcsolat segítségével beszélgetett a Kijevben tartózkodó Ivan Urivszkij rendezővel Kozma András, a Nemzeti Színház dramaturgja. A fiatal ukrán rendező elmondta, a darabot nem sokkal a háború előtt mutatták be, régi álma volt, hogy ezt a klasszikus művet színre vigye. A darab szerinte az emberek szabad választásáról, a döntés lehetőségéről szól, ami mindig aktuális. „Az a háború, ami most zajlik, nagyon sok mindent megváltoztat, átír, az emberek gondolkodását is, és elgondolkoztat azon is, hogy mi lehet ilyen időkben a színház feladata, mennyiben kell másképpen nyúlni azokhoz a témákhoz, amelyek mindig is az emberről szólnak.” – hangsúlyozta a rendező. Ivan Urivszkij elmondta azt is, nincsenek most biztonságos városok Ukrajnában, ő éppen egy folyosón tartózkodik, mert légiriadó van, az előző bombatámadás Odesszát érte, ahol egy egészen kicsi gyermek is áldozattá vált. Nagyon nehéz ilyen körülmények között bármi másra, akár a színházra is gondolni – tette hozzá –, mindezek ellenére mégis megpróbálnak dolgozni, előadásokat szerveznek, hogy a katonákat és az önkénteseket bátorítsák. A színház alkalmazkodni próbál a körülményekhez, még a pincékben és a metrókban is játszanak – számolt be erről is a rendező, ami szerinte azt is bizonyítja, hogy színházra mindig szükség van. Ivan Urivszkij hozzátette azt is, hogy a korábbi vendégszereplésein a MITEM-en nagyon jól érezte magát a társulat, amely 2021 őszén a Limerivna című, szintén ukrán klasszikus darabbal érkezett Budapestre, és szerinte nagyon fontos, hogy az ukrán klasszikusokat megismerhessék mindenütt Európában. „Nagyon sok új ismeretséget, barátságot hozott a MITEM az életünkbe, ezért, ha most csak így is, de üdvözöljük a fesztivál közönségét.” – mondta a rendező. Kozma András hozzátette: azt kívánja, hogy minél hamarabb visszatérjen az élet a rendes kerékvágásba, ahol a szeretet és a művészet nyelvén lehet majd beszélgetni egymással.

 

Fotók: Eöri Szabó Zsolt

A szolidaritási nap a DAKH Daughters felkavaró koncertszínházával folytatódott. Az alternatív társulat a háború elején döntött úgy, hogy Európát járva próbálja felhívni a figyelmet arra, mit él át az ukrán nép ezekben az időkben. A koncert után a rendező, Vlad Trojickij úgy fogalmazott, művészi frontvonalat nyitottak, mivel a művészet, a kultúra nagyon erős háború elleni eszköz lehet. A szintén általa alapított zenei formáció, a DakhaBrakha jelenleg Amerikában koncertezik, és próbál támogatást szerezni, de a legfontosabb, hogy beszélgetnek is az emberekkel. Vlad Trojickij elmondta azt is, hogy több nagyszabású projektet szeretnének megvalósítani Európában, Dance macabre címmel készülnek bemutatni egy új előadást, amelynek a háború, a halál és a szerelem a témája. Ennek bemutatója június 16-án lesz Párizsban. Belekezdenek egy másik nagy projektbe is, ami a nürnbergi per helyszínén indul majd, és a világ különböző városainak bekapcsolásával egy nyílt fesztivált teremt, amelyben az irodalomtól a filmen, a zenén át a színházig többféle művészeti ág megjelenik. Emellett a tervek szerint a párizsi Pompidou Központban is fellépnek majd több alkalommal.

A MITEM negyedik napjának summájánál visszatérnék a cseh előadás legfontosabb és legszebb tanulságára. A legnagyobb „trükk” ugyanis az, hogy a művészet igenis képes úrrá lenni a halál felett, és életté varázsolni a legrettenetesebb pillanatokat is...

(2022. április 25.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország