11.MITEM - Képes krónika XIII.

Egy zseni hétköznapjai - Vszevolod Mejerhold

A huszadik századi színház nagy megújítójára, a 150 éve született Vszevolod Mejerholdra emlékezett a 11. MITEM szakmai programja. Mejerhold munkásságát Béatrice Picon-Vallin színháztörténész és Valerij Fokin rendező, a szentpétervári Alkeszandrinszkij Színház igazgatója idézte fel, illetve egy dokumentumfilm segítségével is bepillanthattak a program résztvevői a kivételes ám tragikus sorsú alkotó mindennapjaiba.

Tovább olvasom
11.MITEM - Képes krónika XII.

A vakság látása – Tragédia/Oidipusz éneke

Sardegna Teatro, Teatro Bellini Napoli, ERT Emilia Romagna Teatro Fondazione, Fondazione Teatro Due Parma

Tökéletes lezárást kapott az idei MITEM programja, amelynek több előadása is a görög klasszikusokhoz kapcsolódott. Alessandro Serra döbbenetes erejű tragédiaértelmezése biztosan hosszú időre nyomot hagy a nézőben, s gondolkodásra késztet. Nem mellékesen: egy világpremier tanúi lehettünk Budapesten.

Tovább olvasom
11.MITEM

A színház is egy hallucináció - Világpremier a Nemzeti Színházban

Alessandro Serra rendező a Tragédia budapesti világpremierjéről, a polisz művészetéről, a mítoszról, az emberiség szeméről, a színházról és a fotográfiáról

A Tragédia nem görög tragédia, hanem kórusmű, amelyben az Oidipusz-mítosz hallucinációként jelenik meg – mondja Alessandro Serra olasz rendező, akinek legújabb munkáját elsőként a MITEM nézői láthatják. A különleges előadás Oidipusz történetén túl a mítoszok világba vezet… A rendezővel a próbák idején készítettük levélinterjúnkat.

Tovább olvasom

A gyöngéd erő színháza

Rimas Tuminas és Mayia Pramatarova beszélgetése

Tudnunk kell boldognak lenni, abban a hitben, hogy van boldogság. Bár egyikünknek sem adatik meg ez a boldogság.

Tovább olvasom
11.MITEM - Képes krónika X.

Baskír ballada – Kitagadottak, Mazsit Gafuri Baskír Állami Akadémiai Dráma Színház, Ufa, Baskír Köztársaság

Tragikus történet gyönyörű elbeszélésben. Ismét meghódította a budapesti közönség szívét a baskírok előadása. A társulat ősszel már szerepelt a Nemzeti Színházban a MITEM+ vendégeként, akkor egy kazah kortárs szerző művével, ám ezúttal saját népük meséjét hozták el, a színház névadójának művét, ami valójában egy baskír Rómeó és Júlia-történetként is felfogható. 

Tovább olvasom
11.MITEM - Képes krónika IX.

Hagyomány és modernség – Államanya, Ankarai Állami Színház; Háború és béke, Isztambuli Városi Színház

Két, bizonyos szempontból azt lehet mondani, hogy végletes előadást kaptunk a török-magyar kulturális évad részeként a MITEM-re érkezett produkcióktól. Az ankarai Államanya egy történelmi tematikájú, a múltat aprólékosan és korhűen feldolgozó mű, míg az isztambuli Háború és béke egy rendkívül izgalmas, korszerű-kortárs adaptációja Tolsztoj klasszikusának. Mindkettőnek vannak értékei.

Tovább olvasom

A színészdoyen köszöntötte a kassaiakat

A kassai balett-társulat tagjainak az a megtiszteltetés jutott, hogy kilencven éves legenda, Bodrogi Gyula köszöntötte őket az Anne Frank naplója című előadásuk előtt. Az idei MITEM-en új rendszert vezettek be a szervezők: a budapesti teátrum társulata fogadja az érkező külföldieket, egy-egy színész mintegy házigazdaként kíséri a társulatokat.

Tovább olvasom
11.MITEM - Képes krónika VIII.

Hétköznapi költészet – Juan Mayorga: María Luisa; Teatro de la Abadia és LAZONA, Madrid

Könnyed szépség, líra, humor, s mindennek mélyén nagyon-nagyon emberi érzések és gondolatok – így lehetne röviden összefoglalni, mit is láttunk a madridiak előadásában a MITEM-en. A kortárs spanyol drámairodalom legismertebb és legelismertebb alkotója, Juan Mayorga által írt és rendezett előadás megindító, emocionális, azt lehet mondani, szívmelengető volt, s a közönség ezt honorálta is. 

Tovább olvasom
11.MITEM - Képes krónika VII.

Legendák nyomában – AIA és Az ember tragédiája, Shota Rustaveli Színház és Film Állami Egyetem, Tbiliszi, Georgia

Mindig nagyon izgalmas látni azt, mit kezd a fiatal alkotógeneráció a jól ismert történetekkel, művekkel. Ebben az élményben is részünk lehetett a MITEM-en a georgiai egyetemi hallgatók két produkcióját látva, az egyik egy görög mítosz, a másik a számunkra ikonikus Madách-mű feldolgozása volt, amellyel létrehozták a Tragédia első fizikai színházi adaptációját a világon. 

Tovább olvasom
Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország