Műsorarchívum 2022

MITEM 2022

MITEM-krónika 9. rész - Grotowski laboratóriumában

Többnapos workshopot és előadást is tartott BodyConstitution (TestÉpítés) címmel Jarosław Fret a Teatr ZAR alapítója és vezetője, a Grotowski Intézet programjának köszönhetően az SZFE hallgatóinak. A wokshop nyílt napján a "civilek" is betekinthettek a munkába, megismerkedhettek a Színházi Laboratórium gyakorlataival, hallhattak a metódus lényegéről.

 

Jarosław Fret. ::  fotók: Eöri Szabó Zsolt

 

Jarosław Fret immár több mint harminc éve tanulmányozza Grotowski munkáját, és a több évtized alatt arra jött rá, hogy a hagyományok továbbadása igazából a kérdések továbbadását jelenti, nem a válaszokét. Grotowski alapkérdéseit szerinte azért fontos megosztani egymással, mert ezek a színházi munka alapköveit jelentik. Felfogása szerint megtestesülés a színház, annak megtestesülése, hogy itt vagyunk. Az emberek közötti köztesség, közvetítés terepe. Annak a kérdésnek a kivetülése, hogyan létezem a másik létezésének köszönhetően, hiszen legalább (még) egy emberre szükség van ahhoz, hogy megértsem, hogy ember vagyok – mondta a színházi szakember. Az emberségünket ugyanis egy másik emberen keresztül tudjuk megérteni.

Grotowski nagyon sok kérdést vetett fel, Jarosław Fretnek elsősorban a hanggal kapcsolatos kutatásai voltak megragadóak. Ezért kezdett el ő is főleg a hanggal dolgozni, az éneklés különböző hagyományos formáival. „A hang, az énekek a legfontosabbak számomra, a leggyönyörűbb eszközei annak, hogy megértsük, kik is vagyunk. Megértettem, hogy a hang tesz bennünket emberré és emberivé. A hang az, ami megjelenik a testemben, amiben ott van az édesanyám és az édesapám hangja. A lengyel a közös kódunk - mondta saját magukról -, de nem is a nyelv a lényeges, sokkal inkább a hang.”. Szerinte a hang tesz bennünket emberré, és nem az, hogy képesek vagyunk beszélni, vagy, hogy mennyire tudunk gazdagon beszélni. Az egyik legegyszerűbb ugyanakkor legkomplexebb formája a kommunikációnak a hang, vagy éppen annak a hiánya – hívta fel a hallgatóság figyelmét Fret.

 

Test és energia - gyakorlat a workshopon

 

Jarosław Fret beszélt arról is, hogy Zygmunt Molikkal együtt végeztek kutatásokat, amelyek a hang vibrálását, vagy a légzést vizsgálták, mint az emberi lét alapját. Molik az egyike volt azoknak, akik Grotowski nyomán indultak el ezeken az utakon.  Molik egy-egy workshopja után, mindenki új színházat akart vele alapítani - a hang „doktora” volt, aki „receptre írta fel” ezt a munkát, és mindenkinek utat mutatott. „Olyan ez, mint kutat ásni, nemcsak az eszközöket kell ismerni hozzá, hanem azt is, hol van víz, hol érdemes ásni. A színházi pedagógia sohasem valami megvilágosult tudást jelent, hanem nagyon konkrét gyakorlatot. Sok időbe került, míg megértettem, Zygmunt Moliknak és másoknak is köszönhetően, hogy a színház egy inkluzív tér, amely a gyakorlat segítségével fogad be.” – fogalmazott a lengyel szakember.

Grotowski egészen új apektusait mutatta meg a közös munkának a színházban, de nem pedagógusként. Az első korszaka az Apocalypsis cum Figuris előadásával záródott, aztán ’69-től kezdve már teljesen másfajta kérdéseket vetett fel. Thomas Richards, mint Grotowski szellemi hagyatékának gondozója viszont már lezárta ezt a kutatást. Érdekes, hogy viszonylag kevés felvétel maradt az előadásokból, így elég nehéz visszakövetni ezt a munkát, hiszen Grotowski már több mint húsz éve nincs velünk. Az Akropoliszt a BBC vette fel, az Apocalypsis cum Figuris előadásáról Milánóban készült ugyan egy felvétel, de ezt Grotowski nem fogadta el. Ez a fajta színház már a múlté – mondta a szakember, aki szerint viszont sokkal nehezebb ezekben a felvételekben megtalálni a lényegi kérdéseket, mint a pedagógiai munkában.

 

A padlóra írt számok a színészi munka dinamikáját, tempóját, energiaállapotát hivatottak leírni

 

Jarosław Fret kiemelte még, hogy a színész mindig is központi szerepben volt Grotowskinál. A színész szerinte megelőzi a többi emberi lényt, hiszen előttük próbálja feltenni a legfontosabb kérdéseket. Jarosław Fret beszélt arról is, hogy a hang, az energia, a légzés a legfontosabb kérdései. A cselekvés modellje a légzés modelljéből indult ki nála.  A lengyel szakember megjegyezte még azt is, hogy nemcsak a videódokumentum kevés a Grotowski-életműből, hanem a szöveg is, de ő ezt tanulmányozva próbálja rekonstruálni és újra felhasználni a mester eszköztárát.

(2022. május 1.)


Oldal tetejére