Műsorarchívum 2022

MITEM 2022

MITEM-krónika 14. nap 2. rész - A Hold fényei – Lune Production: AO Show

A MITEM-en minden alkalommal bemutatkozott az eddigi években egy-egy különleges produkció, amely nehezen kategorizálható, a színháznak legalábbis a határterületeit érintette. Ezúttal a vietnámi AO Show képviselte ezt a vonulatot. Az egészen speciális, a cirkusz, a színház és a tánc határmezsgyéjén mozgó előadásnak hatalmas sikere volt.

 

 

A műfaji határátlépések korát éljük, mintha csak valóra válnának azok az álmok, amelyek a különböző művészetek összefonódásáról, az összművészetiségről szólnak. Persze a színház maga is összművészet, és azok a színházi alkotók, akik a „polgári színjátszás” kereteit szerencsésen feledve próbálnak egymástól eltérő effektusokat összeházasítani, vagy éppen a térrel, a látvánnyal másképpen, a megszokottól eltérően bánni, mindig képesek előrelépni kissé ebbe az irányba. Azt hiszem, a közelgő fesztiválfinisszázs idején ezen érdemes elmélázni kissé. Persze nemcsak ezért, hanem azért is, mert a most látott AO Show kapcsán egyértelműnek látszik, hogy a cirkuszművészet az egyik megtermékenyítője lehet a 21. század színházának, legalábbis annak az irányvonalnak, amely erre az összművészetiségre törekszik. Az anyag, az eszközök, a látvány egésze, a mozgás sokrétű „felhasználása”, a kifogyhatatlan fantázia az illúziók megteremtésére, mindezek biztosan üdítő hatással lehetnek formákra, megoldásokra, technikákra. Az AO Show egészen rendkívüli attrakciót jelentett ezen a fesztiválon, hiszen egyszerre több műfajban is értelmezhetőnek bizonyult. Ugyanez az érzete támadt az embernek a találkozón korábban látott cseh Drak Színház előadása kapcsán (Georges Méliès utolsó trükkje), amely szintén egy másik irányból, a gazdag színházi fantáziájú bábművészet felől hozott üdítően új színeket. 

 

 

A 2012-ben létrehozott társulat azt tűzte ki célul, hogy a vietnámi kultúrát megmutassa és népszerűsítse a világban. Ezt biztosan sikerrel teszi, hiszen a most látott produkció egyéb erényein túl, betekintést enged a vietnámi emberek „hétköznapjaiba” is. A bemutató leginkább a látványvilággal hódítja meg a nézőt, a bambusztárgyak, rudak, természetes anyagok használata, a szépen, ízlésesen megvilágított tér, amelyben a folytonosan változó színpadkép a Hold-lámpa fényében megjelenik. Az elképesztően fantáziadús játék tényleg behatárolhatatlan: néhol táncelőadást nézünk, néhol cirkuszi attrakciókat, amelyeknek az akrobatikus levegőszámok éppúgy részesei, mint a bohóchumorú csetlés-botlások. Ugyanakkor színházat is láthatunk, hiszen közben elmesélnek egy történetet arról, hogyan változott meg az életmód Vietnámban (is), hogyan tűnt el az a szerves falusi kultúra, amely századokon átívelő tudását vesztve, átalakult valamiféle gyökértelen, szenvtelen városi világgá, amelyben ugyan a civilizáció előnyeivel találkozunk, de magányossá és elidegenedetté is válunk. Legalábbis erről mesélnek nekünk a vietnámi AO Show-ban. Teszik mindezt a legapróbb részletekig kidolgozva, még olyan színpadi eszközzel is, mint például, hogy az előadás elején, a falusi életet ábrázoló idillikus képekben látott bambuszkosarak a végére elfoszlanak: az egyik leglátványosabb akrobataszámban már szakadozott szövetű kosarakat használnak „trapézként” a fellépők. 

 

 

Azért is lehet izgalmas a találkozás ezzel a produkcióval, mert ezt a történeti vonalat gyakorlatilag a zenében is leképezi. Autentikus népzenéből indulunk ki a végig élőzenét használó előadásban, ám a civilizációs „ártalmak” ezen a síkon is megjelennek, hiszen a városias létforma felvázolása már a modern zene, a rap akusztikai terében zajlik, majd mindez összesimul az újra megtalált népi hangszerek dallamaival, egyfajta világzenévé. Nem tudni, hogy ennek a következetes zenei történetmesélésnek a hatására történt-e, de a közönség fiatalabb része rendkívül fogékonynak bizonyult ezekre a megoldásokra, nem beszélve a humoráról, aminek szintén nagy hatása volt a fiatalabb közönségre. Persze mindegy, hogy a zenén, vagy a látványvilágon keresztül megy át az üzenet, ha átmegy... Az egész produkció számomra legnagyobb erénye ugyanis, hogy nem pusztán egy hagyományos, önálló számokból felépített cirkuszi show-t láthattunk (nyilván úgy is megállta volna a helyét), hanem egy olyan előadást, amelyben speciális eszközökkel ugyan, de mondani, mesélni akarnak nekünk valamit. Van tartalma, üzenete ennek a bő egy órának, erős üzenete, amit még a szövegre épülő előadásoknak sem mindegyikében észlelhetünk. 

 

Ungvári Judit

(2022. május 7.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország