Műsorarchívum 2021

MITEM 2021

MITEM-krónika 21. rész – Színházi Olimpia; Aiasz, az őrület és a A nap fiai

(Majdnem) záró nap

Sűrű zárónapja volt a MITEM programsorozatának. Két előadás is szerepelt a műsoron, és ezeket megelőzően egy jelentős beszélgetésen is részt vehettek az érdeklődők, ahol a 2023-as Színházi Olimpiáról hallhattunk. Ezután a görög Aiasz, az őrület és az orosz A nap fiai című előadást láthatta a fesztiválközönség. Zárónapról írunk, hiszen a MITEM egybefüggő előadásssorozatának a végére értünk, de valójában lesz még két "MITEM-es" napunk, hiszen a program két elmaradt előadását is pótoljuk. Erről a cikk végén olvashatnak, most idézzük fel a nap eseményeit.

 

Színházi Olimpia - a világ legnagyobb színházi ünnepének 2023-as rendezési jogát Magyarország és a Nemzeti Színház kapta. A beszélgetés résztvevői Kozma András dramaturg, Theodórosz Terzopoulosz, a Színházi Olimpia alapítója, Valerij Fokin, a Színházi Olimpia művészeti vezetője és Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, a MITEM alapítója   ::   Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

A MITEM lezárultával a 2023-as Színházi Olimpia előkészületei is elindulnak, ezért került a programba az a beszélgetés, amelyen a világ legnagyobb szabású színházi rendezvényének szakmai bizottságából ketten vettek részt, Valerij Fokin és Theodórosz Terzopoulosz. Velük és Vidnyánszky Attilával, a Nemzeti Színház vezérigazgatójával beszélgetett Kozma András dramaturg az eddigi olimpiák tapasztalatairól és a célkitűzésekről.  Theodórosz Terzopoulosz ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta, a Színházi Olimpia szervezőinek fontos célja, hogy támogassák a rendező országokat a nemzeti identitásuk megélésében, jellegzetességeik megmutatásában. Sajnálatosnak nevezte, hogy a modernizmus elsöpörte a különböző színházak nemzeti jellegzetességeit. Ezért is próbálják segíteni a különböző nagy színházi hagyományok megőrzését, miközben hidakat létesítenek az országok és a színházi iskolák között. Theodórosz Terzopoulosz fontosnak nevezte az oktatást, a workshopokat, ahol a mesterek találkozhatnak a fiatalokkal. Megemlítette azt is, hogy segíteni szeretnék a rendező országokban a színházépületek megújulását, esetleg újak építését.

 

 

Valerij Fokin ehhez hozzátette, a szentpétervári olimpia (amit Japánnal közösen rendeztek meg 2019-ben) nagyon nagyszabású volt, és majdnem az összes orosz nagyváros bekapcsolódott a programokba. Ő maga és Terzopoulosz is például a távoli Vlagyivosztokban tartott mesterkurzusokat, de volt olyan spanyol társulat, amely eljutott a távol-keleti kikötővárosba, Magadanba, ami színháztörténelmi jelentőségű volt. A színház valódi ünnepe volt ez, ahol találkozhattak egymással az egész világból érkező alkotók és megmutathatták nagyon különböző művészetüket – tette hozzá az orosz rendező. A sokszínűség az egyik legfontosabb szempont az olimpiák megszervezésében – mondta Valerij Fokin, hozzátéve, az olimpia nemcsak a szakembereknek fontos, hanem a nézőknek is, hiszen olyan dolgokat láthatnak, amiket azelőtt soha. Nagyon reméli, hogy 2023-ban megtartják a színházi olimpiát Budapesten, mert Magyarország magas fokú színházi kultúrával rendelkezik, nemcsak a színházcsinálók szakmai tudása okán, hanem a közönség érzékenysége miatt is.

Vidnyánszky Attila arról beszélt, nagy megtiszteltetés ez, hiszen az esemény a magyar színházi kultúrát is megemeli, méltóvá teszi a párbeszédre a nagy színházi nemzetekkel. Szólt arról is, hogy Magyarország a világelsők között van az eladott színházjegyek lakosságarányos mutatójában. Hozzátette, hogy a Színházi Olimpia programjába szeretnék bevonni az ország különböző teátrumait, de a határon túli színházakat, a szomszédos országok helyszíneit is, hogy valódi ünnep legyen ez az alkalom. A rendezvény filozófiáját nagyon könnyű lesz befogadni, mert a MITEM is éppen ere törekedett mindig, a nyitottságra, a sokszínűségre és a párbeszédre. „Mindemellett ragaszkodunk ahhoz az egyedi hangnemhez, ahogyan a magyar színház meg tud szólalni, abban a hitben, hogy a világszínházat a saját színünkkel tudjuk gazdagítani” – mondta Vidnyánszky Attila. A beszélgetésből kiderült, hármas jubileumhoz kötődik a 2023-as Színházi Olimpia, hiszen 10 éves lesz a MITEM, 200 éves évfordulóját ünnepeljük Madách születésének, és maga a Színházi Olimpia is jubilál, mert 30 évvel ezelőtt alapították.

 

Jelenet az Aiasz az őrület című előadásból   ::   Fotó: Eöri Szabó Zsolt

A kerekasztal-beszélgetés után az Aiasz az őrület című előadást láthatta a fesztiválközönség Theodórosz Terzopoulosz színházától, az Attisz társulattól. A rendező által performansz-szerűnek nevezett alkotást leginkább különös, szatirikus hangvétele és sajátos színházi kifejezésmódja tette érdekessé. A szereplők koncentrált színészi jelenléttel, intenzív játékmóddal, a szöveg repetitív ismétlődéseivel jelenítették meg a görög rendező egyik sokat tanulmányozott témáját, a mániát, Szophoklész Aiasz című műve alapján. Az előadás utáni beszélgetésen Theodórosz Terzopoulosztól megtudtuk, az előadást 17 évvel ezelőtt hozták létre, a ma is látott színészekkel, hogy a háborúk értelmetlenségére hívják fel a figyelmet. Az előadást több, mint háromszáz alkalommal játszották világszerte.

A nagyszínpadon a szentpétervári Alekszandrinszkij Színház előadása zárta a programot. A MITEM közönsége előtt már nem ismeretlen Nyikolaj Roscsin neve, aki néhány éve A holló című előadásával szerepelt itt. Az orosz rendező ezúttal is izgalmas hangvételű produkcióval jött Budapestre, amelyben Gorkij egy nálunk kevéssé ismert művének adaptációját láthattuk. A mélyen társadalomkritikus, groteszk játékú előadás sajátságos disztópiát vázolt fel, az értelmiség és a nép viszonyát is boncolgatva, üzenete éppen a pandémia fényében volt igazán elgondolkodtató: vajon képesek vagyunk-e megérteni egymást, tudunk-e közel kerülni valóságosan egymáshoz? Ennek a megértésnek óriási tétje van – sugallta a szentpétervári produkció –, hiszen az emberiség túlélőképessége múlhat rajta. Nyikolaj Roscsin egyébként a napokban kezd próbálni Budapesten, Dosztojevszkij Ördögök című művét viszi színre a Nemzeti Színházban.

Jelenet A nap fiai című előadásból   ::  Fotó: Schumy Csaba

 

A MITEM programjából két előadás elmaradt az idén. Természetesen mindkettő pótlásáról azonnal tárgyalásokat kezdtünk. A jó hír, hogy a Maribori Nemzeti Színházzal már meg is találtuk a megoldást, így a Rómeó és Júlia október 18-án (hétfőn) 19 órától színre kerülhet. Ez pedig két szempontból is izgalmas: az előadást ugyanis Alekszandar Popovszki, legutóbbi sikeres bemutatónk, A Mester és Margarita rendezője jegyzi. Másrészt a nézőknek alkalma nyílik két Rómeó és Júlia, a maribori és a Nemzeti repertoárján szereplő, Vidnyánszky Attila rendezte előadás összehasonlítására.

A másik elmaradt produkció a görög mester Terzopoulosz rendezése az Alrme volt. Itt is megszületett a megegyezés, az előadást a közeljövőben be tudjuk mutatni. A pontos időpontról - amint lehetséges - a Nemzeti Színház csatornáiin tájékoztatjuk nézőinket.

 

Ungvári Judit

(2021. október 10.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország