Műsorarchívum 2023

10. MITEM

Játékos energiák – Synergy Fesztivál: A köpönyeg

Mitem krónika 5.

Lírai és expresszív, humoros és tragikus, vérbeli színházat alkotott meg Gogol elbeszéléséből, A köpönyegből a Tbilisziből érkező Gribojedov Állami Orosz Drámai Színház. A budapesti közönség előtt már nem ismeretlen Avtandil Varszimasvili rendezésében látott előadás lelkes fogadtatása talán előrevetíti azt is, hogy a Nemzeti Színházban a grúz rendezővel most készülő A revizort is jól veszik majd a nézők.

 

 

A kaukázusi krétakör után legközelebb A revizor látható majd Avtandil Varszimasvilitől a Nemzeti Színházban, de akik a 9. MITEM-en is jártak, emlékezhetnek a rendező két Shakespeare-adaptációjára, amelyekből most A köpönyegben is felbukkantak ismerős arcok. Például rögtön a főszereplő, Akakij Akakijevics Basmacskin szerepében Apollon Kublasvili, akit a MITEM-közönség a korábbi előadásokban III. Richárdként, illetve Jágóként láthatott, s mindkét alakítása lenyűgöző volt. A színész ebben az előadásban teljesen új arcát mutatta, az eddigi ördögi intrikusok figuráiból itt kiválóan lényegült át a szerencsétlen, jelentéktelen hivatalnok alakjába. Az eddigi előadások alapján határozottan kirajzolódik, hogy rendkívüli kifejezőerővel bír a grúz színház, amelynek teatralitása ebben a darabban is lenyűgözte a nézőket. Erőteljes gesztusok, játékosság és költői képek elegyedtek az előadásban. Utóbbinak legszemléletesebb példája, hogy a köpönyeg itt egy táncosnő alakjában elevenedik meg – a gyönyörű lírai képsorról a rendező a közönségtalálkozón később egyértelmű megfejtést ad. Ha már a képeknél tartunk, szintén nagyon szép villanás a hóviharral küzdő főhős látványa, egyszerű, de igen impulzív megoldás, hasonló képi elemeket figyelhetünk meg A kaukázusi krétakörben is. A játékosság nemcsak a színészek megnyilvánulásaiban érhető tetten (például a lovat és legyet is alakító Giga Kakubava parádés játékában), hanem a díszlettel a kellékekkel való bánásmódban is. Rögtön az előadás elején egy paraván mögül bukkannak fel a színészek, megidézve a vásári játékok régi, bevált formuláit is. Vagy abban groteszk jelenetben, ahogy a „tekintélyes személy” szoborrá nemesül, próbára téve a nézők rekeszizmait. Ráadásul éppen ebből váltunk át nagy amplitúdóval a drámára, a köpönyegét vesztett főhős tragikus agóniájára. Erős színek, erős megoldások, erős színház.  

 

 

A közönségtalálkozón Avtandil Varszimasvili beszélt arról, hogy Gogol a mágikus realizmus képviselőjének tekinthető, olyannyira, hogy Gabriel García Márquez szerint a latin-amerikai mágikus realizmus nem jöhetett volna létre Gogol nélkül. A köpönyeg az ő előadásukban, a rendező értelmezésében a kisember nehezen megtalált szerelmét szimbolizálja, a főszereplő azért hal meg, mert elvesztette a szerelmet. Ez a mű a szerelem tragédiája – fogalmazott Avtandil Varszimasvili. A rendező, aki 24 éve vezeti a Tbilisziben működő orosz nyelvű színházat, elmondta, hogy ez a legrégebbi színház Georgiában, hiszen 185 éves, az első grúz nyelvű teátrum két évvel később nyitotta meg kapuit. Egyúttal ez a legrégebbi orosz nyelven játszó teátrum, amely Oroszországon kívül található. Gazdag történelméről elárulta, hogy az orosz színházi élet legnagyobb alkotói léptek föl, illetve dolgoztak a falai között az elmúlt csaknem két évszázad alatt, így például Mejerhold két évig volt a színház vezetője, vagy Georgij Tovsztonogov, aki 9 évig dolgozott ott. A jelentős grúz rendező, Robert Szturua ott kezdte a pályáját. Nagyon jelentős teátrumnak számít, hiszen Georgiában sok orosz ajkú ember él, ez a színház őket fogja össze – emelte ki Avtandil Varszimasvili. „Ha a nézőtéren egymás mellett látom az ukránokat és az oroszokat is, az számomra óriási öröm. Ez ugyanis azt bizonyítja, hogy a színház képes egyesíteni az embereket.” – fogalmazott a rendező. A beszélgetés moderátora, Kozma András ehhez hozzátette, hogy a színház csodája éppen ez, hogy a kultúrák között hidat képez, hiszen jelen esetben egy oroszul alkotó, de ukrán származású szerző művét láthattuk Budapesten, grúz szenvedéllyel előadva, egy igazán univerzális előadásban.

 

Ungvári Judit

(2023. október 8.)


Oldal tetejére