Műsorarchívum 2023

10. MITEM

Áldozathozatal – Dzsut, Mazsit Gafuri Baskír Állami Akadémiai Dráma Színház

MITEM krónika 7.

Megrázó drámaiság, egy nehéz múlt terhes örökségének őszinte feltárása, a túlélésért folytatott küzdelem és az élet feltétlen szeretete – ezek jellemezték a baskír színház előadását, amely egy kortárs fiatal kazah drámaíró művét hozta el a Synergy Fesztivál utolsó epizódjaként a Nemzeti Színházba. A produkció egy egyszerre fájdalmas és szép világba vezette a nézőket a kitűnő baskír színészek segítségével.

 

 

Azt, hogy mit jelent a címben jelzett Dzsut szó, gyorsan megtudja a közönség, amelynek tagjai itt, Európában persze nem sokat hallottak a harmincas évek pusztító éhínségéről Kazahsztánban. A holodomort talán a földrajzi közelség miatt jobban ismerhetik a magyar nézők. De nagyon hamar beavat minket a darab abba, mi is történt a távoli kazah földön ekkoriban. Itt jegyzem meg, hogy bár különböző statisztikákat lehet olvasni erről, a közönségtalálkozón részt vett egy kazah történész, aki elmondta, valójában az ötmilliós népből három és fél millióan vesztek el az éhínség következtében A szovjet rendszer azonban nemcsak vagyoni értelemben fosztotta ki ezeket az ázsiai népeket (hiszen itt azért a kazah népességen kívül az ott élő kisebb népcsoportok is szenvedtek emiatt, köztük maguk az előadást készítő baskírok is), fontos észrevenni a darabból, hogy a kultúrájukat is el akarta venni ez a rezsim a korábban nagyon is gazdag múltú és hagyományú népektől. Mindezt egy házaspár sorsán keresztül követhetjük a harmincas években, és ezzel párhuzamosan láthatunk egy – nyilvánvalóan kapcsolódó – teljesen mai történetszálat is, ami kiegészíti a történetüket, utóbbi Moszkvában játszódik.

A darabban megjelenő, éhség elől menekülő pár két gyermekéből már csak egy van életben a darab elején, s megtudjuk, sokat vándoroltak, hogy élelemhez jussanak. Kiderül, hogy valaha jómódúak voltak, ám az állataiktól megfosztották őket, nem maradt sok perspektívájuk a megélhetésre. Azonnal egyértelművé válik az is, hogy a nyomorúság a férfit viseli meg jobban, a nő erőt és tartást képvisel, próbál nem behódolni a helyzetnek, a dőzsölő és alamizsnát vető szovjet pártembereknek. Folyamatosan arra biztatja a férfit, hogy írjon, őrizze meg a nyelvet, mert az ezzel kapcsolatos tudás mindennél értékesebb. Egyszerű és velős párbeszédek, az idősíkokat nagyon ügyesen váltó dramaturgiával vezeti a szerző, Olzsasz Zsanajdarov darabját a drámai végkifejletig, miközben van alkalmunk arra is, hogy szembesüljünk napjaink jóval könnyebb, de értékvesztett, sokszor felszínes és talmi életvitelével. A drámaíró ehhez a szembesítéshez rendkívül erős helyzeteket teremt: ilyen kontraszt például, hogy az újságírónő, akinek felkínálja a mai történet férfiszereplője az egykori éhínséget túlélő nagypapa naplóját, ő bizony, vegetáriánus. A hús, a húsevés az egyik történetben a túlélés eszköze, a másikban egy civilizációs affektálás tárgya.

A darab maga dokumentumerejű, holott nyilvánvalóan nem akar dokumentarista lenni, sokkal inkább szól az emberi tartásról, a szeretet erejéről, a kultúrához való ragaszkodásról. Ugyanakkor mégis precízen tudósít minket erről a rettenetes, felkavaró időszakról, amikor az emberek kikaparták a holttesteket a földből, hogy éhen ne vesszenek. A dráma mindazonáltal Szaule, a feleség szinte szakrális áldozathozatalával válik teljessé, az asszony megöli magát, hogy a férje-szerelme és annak későbbi leszármazottai élhessenek. Ezek közé a leszármazottak közé tartozik, mint kiderül, a mai történetszál férfiszereplője is, aki – bár a sors kegyetlensége folytán nem Szaule unokája (hiszen a pár mindkét gyereke elpusztul a történet szerint), mégis valahogy, talán spirituálisan, kapott egy tartást attól a nőtől, aki feláldozta magát nagyapjáért és az őt követő generációkért. Cserébe ő a maga módján „megváltja” az újságírónő életét, éppen azáltal, hogy tanítást ad neki. Gyönyörűen összefonódó szálak.

Mindamellett, hogy egy elképesztően szép, megható színpadi történetet kapott a néző a baskír társulattól, ki kell emelni a színészi alakítások remekléseit is, hiszen mindegyik szereplő átütően alakított. Különösen kitűnt azonban Szaule szerepében Rimma Kagarmanova, akinek a színpadi jelenléte, a kisugárzása frenetikus. Igazán felemelő volt az a gesztus is, hogy a közönségtalálkozóra tradicionális öltözékben érkeztek meg a színészek, akik közül az Ahmetet játszó Fanisz Rahmetov még egy gyönyörű népzenével is megörvendeztette a közönséget. A baskírok ráadásul testvérnépként tekintenek ránk, s beszámoltak arról, hogy nem Julianus barát volt az utolsó, aki náluk kutakodott a magyar őstörténet nyomában, napjainkig vissza-visszatérnek baskírföldre a kutatók. Meg lehet érteni őket.

 

Ungvári Judit   

(2023. október 11.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország