KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Műsorarchívum 2023

10. MITEM

Fenntartani a Tündérvilágot (Gogol: Háztűznéző)

Mitem impressziók - dramaturg hallgatók írásai

Pálfi Zsófia írása
Színház- és Filmművészeti Egyetem
​Dramaturg szak, III. év

 

,,Nyikolaj Vasziljevics Gogol: Háztűznéző. Egészen valószínűtlen eset két felvonásban. Játssza 7 férfi és négy nő. Most azonban… játssza 7 nő és egy 1 férfi- de két felvonásban!” A Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház 2023. március 19.-én bemutatott Háztűznéző című darabja október huszadikán a Nemzeti Színházba is megtartotta premierjét.

 

 

A darab a házasságtól vonakodó Podkoljoszin és a fiatal, férjet kereső Agafja megismerkedéséről szól, akiket Fjokla Ivanovna kerítőnő ismertet össze. Csakhogy akad még három másik vetélytárs is a lány kezéért, és bár egyik nevetségesebb, mint a másik, Podkoljoszin mégis elbátortalanodik. Barátja, Ilja Fomics segítségével végül elgördülnek az akadályok, így már csak Podkoljoszinon múlik, képes-e mulyaságát és kényelmességet legyőzve megállapodni.

Az előadás prológusaként Gogol (Heczel Jázmin) harmonikázik az ablakban, majd nagy, sötét köpönyegéből előhúzza és a színre helyezi figuráit. A díszlet egy szoba, nagy ablakokkal, kelengyés ládával, paddal és kis asztallal- ez hol Podkoljoszin legényszobájaként, hol Agafja szalonjaként szolgál, ahol a vendégeket fogadja. A két tér közötti váltást a falon függő kereszt mutatja: Agafja lakásában női, Podkoljoszinnál férfi nemi szimbólumra hasonlítva fordult el a falon. A kint függő arcképek is cserélődnek az aktuális gazdájuk szerint, a két nagy ablakra pedig rózsaszín filccel házat, tüzet és szemet rajzolnak a színészek, Gogol darabjának címére utalva.

A dráma szövegének komikumát még inkább felnagyítotja a vezetéknevekkel való játék (vőlegényjelöltek: Tojasov, Nyalucskin, Szarikov), a fiatal lány álomférfiak képével teli naplója (Jason Momoától a Dávid szoborig), vagy Balthazar történetmesélései a „cicíliai” olasz nőkről.

A nadrágszerepeken, a kiváló mozgásokon, karakterjátékokon túl, a színészek közül többen két szerepet is játszanak. Sőtér István szolgaként majd Tojasovként, Heczel Jázmin szolgálólányként, majd Gogolként, Orosz Ibolya házasságszerzőként és kereskedőként, míg Gál Natália szerelemre éhes nagynéniként, majd a harapdáló Nyalucskin nevű agglegényként mutatkozik meg.

Az Agafja Tyihonovnát játszó Polyák Anita egyszerre tud félénk és erőskezű, nagyszájú és ártatlan, határozott és lányosan tehetetlen lenni, mindezt rengeteg humorral és frissességgel, energikus játékát öröm nézni. A Szarikovot játszó Cséke Adrienn pedig mozgása és egyedi megoldásai miatt a tizenhétszer kikosarazott tengerésztiszt figuráját egy lendületes, hencegő alakká változtatja.

A történet egy pontján megnyílik a játszási lehetőség a nézők számára is: kit válasszon Agafja férjnek? Egy néző szerint le kellett volna passzolnia a jelölteket Arina Pantyelejnovonának, a nagynénijének. Ehelyett az Agafját játszó színésznő a gramofon tölcsérébe dobja a lehetséges neveket, majd néhány női nézőnek felajánlja, hogy húzzon, és ajánlgatja nekik az úriembereket. Ő pedig az elöl ülő férfiak között próbálta megtalálni lehetséges társát, mindezt nagy nevetések kíséretében.

A játékon valami természetes összhangot lehet érezni, a darab kétharmadánál a szemünk láttára válik a társulat nagyon szerethetővé. Nem is lehet pontosan megfogalmazni az okát, a szórakoztatáson túl valahogy a színészek tiszta jósága is átitatja az előadást.

 

 

Bár Podkoljoszin látszólag rászánja magát a nősülésre, az utolsó pillanatban mégis megijed és az ablakon készül távozni a násznép elől. Ebben a pillanatban a darab találkozik a valósággal, hisz a menni vagy maradni a társulat mostani helyzetében egy fájdalmas kérdés. A szereplők a záróképben Agafja hógömbje köré gyűlnek és nézik azt a boldogságot, amit a lány mindig megálmodott magának, és ami most végre elérkezett, hisz megházasodik. Színészként pedig nézik azt a hógömböt, ami a színházat, a darabot, a világ szép oldalát jelképezi, amibe menekülni próbálnak a nézőkkel együtt az ukrán háború elől. A dráma szövegével ellentétben ebben az előadásban Podkoljoszint játszó Orosz Melinda visszamászik az ablakból a szobába, és ott marad, mert a színészek és a színházuk válasza is a maradás, minden körülmények között. A beregszásziak szórakoztatnak, feledtetik a közönségükkel a kinti világot, ha csak két órára is. Megtartani egymásban a béke Tündérvilágának képét. Ez az ő példamutatásuk számunkra.

(2023. október 26.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország