Műsorarchívum 2023

10. MITEM

Különleges kínálattal ünnepelt a fesztivál - Osztovits Ágnes összefoglalója

Bár kezdettől fogva MITEM-rajongó voltam, erősen gondolkodtam, hogy a koranyáron végződő Színházi Olimpia nagyszabású fesztiválja után, amiben csak a MITEM keretében negyven nagyszerű előadást és neves társulatot láthattunk, mit kaphatok ősszel. Vajon felér-e ez a programsorozat a korábbiakkal? 

Osztovits Ágnes  |  fotó: Eöri Szabó Zsolt

Kétségtelen, hogy más volt ez a tizedik, jubileumi MITEM, mint a korábbiak. De így is láthattunk néhány izgalmas előadást, hallhattunk érdekes diskurzusokat, megismerkedhettünk néhány produkció által a Synergy World Festival nemes törekvéseivel, újra nézhettük a tíz éve Vidnyánszky Attila által vezetett Nemzeti Színház fontos előadásait, valamint megemlékeztünk a harminc éve alapított, igen nehéz helyzetben lévő beregszászi magyar színházról, régi legendás produkcióiról és újabb kísérleteiről.

 

MITEM+

A szervezők négy szekcióba sorolták az előadásokat. A MITEM+ a korábbi hagyományokat folytatta. Így látta vendégül a Színházi Olimpia nyári programjából lemaradó párizsi Comédie-Française-t, „a” francia nemzeti színházat, amely a Molière születésének 400. évfordulójára készült Tartuffe-fel érkezett. Bár a közönséget jó előre figyelmeztették, hogy nem a közismert darabot látják, hanem a még nem cenzúrázott ős-Tartuffe rekonstrukcióját, a nézők a vendégnek kijáró taps után is nehezen tértek magukhoz a mindössze kétórás előadás végén. Merthogy itt Tartuffe – a világirodalom egyik legnagyobb képmutatója – a pozitív figura, ő az egyetlen, aki tudatában van annak, hogy a keresztény vallás és családi élet mély válságban van, s ennek jegyében ügyeskedik – és meg is szerez mindent. Kiderül, hogy az idősödő Orgon szép fiatal felesége, Elmira nem leleplezni akarja asztal alá bújtatott férje előtt Tartuffe-öt, hanem meghódítani, s ez olyan jól sikerül, hogy a nevezetes, mondhatni drámatörténeti találkozás után kilenc hónappal hatalmas pocakkal tér vissza a családi fotózáshoz (és Tartuffe Orgon vagyonára is rátette a kezét). A tablón az egész család vidám, mert senki sem hajlandó szembenézni a valósággal. 

Minden kornak megvan a maga Tartuffe-je. A világhírű belga rendező, Ivo van Hove a polgári család és a hit mély válságának tükrét látta meg Molière komédiájában. Ezért hal meg a családot összetartani igyekvő öregasszony, Orgon anyja, ezért adják fel a fiatalok szerelmi házasságról szőtt álmaikat. 

Ennek az igencsak rendhagyó előadásnak vannak nagyszerű pillanatai. A koldusszegény Tartuffe meztelenre vetkőztetésével és rituális fürdetésével kezdődik a darab, majd ehhez hasonlóan Orgon halott anyjának rituális mosdatásával zárul. Orgonék palotára emlékeztető nagypolgári otthona csupa fény és ragyogás, ám senki sem használja. Minden fontos beszélgetés, vita a színpad előterében lefektetett tatamin zajlik, mintha a pazar fényekkel megvilágított termek nem adnának lehetőséget az eszmecserékre.

A közönségtalálkozón a színészek elmesélték, hogy a rendező már az első próbára kész koncepcióval, megtervezett díszletekkel, jelmezekkel és zenével érkezett, nekik mindvégig ehhez kellett igazodniuk. Remekül csinálták, szó se róla.

A belgrádi Jugoszláv Drámaszínház (én délszlávnak nevezném) Oidipusz-előadása legalább olyan rendhagyó és formabontó, mint a párizsiak Tartuffe-je, de mindvégig hű Szophok­lészhez, a darab örökérvényű üzenetéhez, hogy tudniillik a boldogság tünékeny, mindenkinek be kell járnia a maga útját, meg kell ismernie önmagát, még akkor is, ha ezzel mindent elveszíthet. Vito Taufer sokszorosan díjazott, szlovén születésű rendező a királyi palotához közeli kocsmába helyezi a cselekményt, ahol időnként – akár egy Kusturica-filmben –, három zenész népszerű délszláv muzsikát szolgáltat (egyszer még Oidipusz is dalra fakad), a szereplők pedig feszültségoldónak fel-fel hajtanak némi pálinkát. Feszültségre bőven van ok, hiszen a dögvész csak akkor szűnik meg a városban, ha kiderül, ki gyilkolta meg az előző királyt. És lassan szorul a hurok a tettes után nyomozó Oidipusz nyakán. Hiába nem tudott róla, igenis ő a gyilkos, szeretett felesége pedig tulajdon édesanyja, gyerekeinek egyszerre apja és testvére. Az asszony a hír hallatán felköti magát, Oidipusz pedig kiszúrja saját szemét, hogy vakon vezekeljen. Vito Taufer kilencven perces előadása mesterien fokozza a feszültséget, a nagyszerű színészek el tudják hitetni a nézőkkel, hogy maguk is megdöbbennek sorsuk alakulásán.

Synergy World Festival 

Az eredetileg a szerbiai Újvidéken alapított és most a MITEM programjába befogadott Synergy Fesztivál olyan színházaknak ad teret, amelyek valamely ország kisebbségi nyelvén szólalnak meg (vagy a kisebbségben élők a befogadó, többségi nemzet nyelvén játszanak, mint a horvát-roma gyökerű, a németországi Kölnben működő TKO színház). Ebből a szekcióból két előadásra jutottunk el. A bukaresti Állami Zsidó Szinház jiddis nyelven adta elő a spanyol Mario Diamant Rúth könyve című darabját Eugen Gyemant (magamban Gyémánt Jenőnek nevezem) rendezésében. Az ószövetségi Rúth a hűség példaképe, aki a jobb élet reményében sem hagyja el a zsidó közösséget. A 20. századi Rúth a holokauszt idején enged a csábításnak, és Argentínában talál menedéket, de élete végig kísérti, hogy cserben hagyta övéit. Otthon maradt családtagjai, szülei, testvérei mind elpusztultak. Az idős, halálosan beteg Rúth emlékeiből áll össze a szívszorító történet, amelyet nagy átéléssel játszanak a színészek. Élmény volt hallgatni németes jiddis beszédüket. 

Bevallom, biztosra mentem, amikor a Georgia fővárosában, Tbilisziben működő orosz nyelvű Gribojedov Színház Gogol-fantáziáját, A köpönyeget választottam a sok izgalmas lehetőség közül. Ugyanis még Avtandil Varszimasvili egyetlen rendezésében sem csalódtam. Tavaly A kaukázusi krétakört állította színre a budapesti Nemzetiben, nyáron a Színházi Olimpián pedig a grúz nyelvű Othello- és III. Richárd-rendezését láthattuk. Az Arany János által is hőn szeretett Gogol-kisregényből Varszimasvili nem egy kishivatalnok meghurcolását, a nehezen megszerzett új köpenye elveszítése felett érzett halálos fájdalmát látja. Szerinte a „köpeny” a váratlanul megtalált és elveszett szerelem. Akakij Akakijevics Basbacskin abba hal bele, hogy ellopták tőle a szerelmet. A színpadon egy öreg narrátor olvassa Gogol szövegét, s időnként megelevenednek a lírai és groteszk jelenetek. Szép és megrendítő előadás kilencven percben.

Nemzeti Színház Showcase 

A MITEM harmadik szekciójának címe: Nemzeti Színház Showcase. Az utóbbi két évben járványszerűen terjedő angol kifejezés – illene végre magyarítani! – arra utal, hogy a sok külföldi előadás mellett jó lenne felmutatni, vitrinbe állítani az ezeknek helyet adó teátrumot is. Kirakatban tehát a Nemzeti hat produkciója. Vidnyánszky Attila rendezésében a hatalmas apparátust mozgató Agón, ahol a kortárs zene, szöveg és színpadi tér együttesen beszél a történelem és az egyedi emberi lét nagy kérdéseiről. Egy kitűnő skandináv rendező, aki a fesztivál egyik szakmai vendége volt, és tolmács nélkül nézte végig az Agónt, lelkendezve kijelentette: Nem tudom, mit láttam, de Vidnyánszky zseni. Helyet kapott a hat kiemelt produkció között az ifjabb Vidnyánszky Attila által rendezett, azóta hatalmas nemzetközi fesztivál karriert befutó mai Woyzeck is. Szerepel a vitrinbe tett előadások között a szlovén rendező, Alekszandar Popovszki Bulgakov-adaptációja, A Mester és Margarita. E szekcióban látható a tavalyi év egyik legszebb előadása, Avtandil Varszimasvili érzelmes rendezése, A kaukázusi krétakör is. Valerij Fokintól (akinek színháza, a szentpétervári Alekszandrinszkij a MITEM-ek előző éveiben számos remekebbnél remekebb előadással képviselte országa hatalmas színházkultúráját) a REX is bekerült a hat kirakatba illő nemzetis előadás közé. Ebben a politikai sci-fiben a főszereplő, Horváth Lajos Ottó egy üvegkalitkába zárt parányi térben is a színészet magasiskolájával örvendezteti meg a nézőt. 

Beregszász 30

A MITEM negyedik szekciója a harmincéves beregszászi magyar színházat ünnepli. Joggal. A kilencvenes évek elején a fiatal Vidnyánszky Attila szinte a semmiből toborzott ismeretlen színinövendékekből pazar társulatot, és varázsolt remek teátrumot, amely kulturális missziót teljesített zord körülmények között is Kárpátalján. A kis falvak mellől hamarosan eljutottak nagy fesztiválokra, és sorra aratták a babérokat. Ha ma újra nézzük egykori előadásaikat, a Vidnyánszky által rendezett húszéves Tótékat, a még annál is korábban született egyfelvonásos Csehov-komédiákat, valamint a moszkvai Művészszínház rendezője, Viktor Rizsakov által színre vitt, több mint tízéves Fodrásznőt, szembeszökő az életvidámság, a finom érzelmesség, a remek ritmusú komédiázó kedv, és csak ámulunk a pazar színészi alakításokon. Nem véletlenül vitte magával az alapító előbb Debrecenbe, aztán tíz éve a budapesti Nemzetibe Szűcs Nellit, Trill Zsoltot, Tóth Lászlót, Rácz Józsefet, Varga Józsefet és Kristán Attilát, a beregszászi színház oszlopos tagjait. Persze veszteséget szenvedtek a beregszásziak, de az összmagyar színházi életnek óriási nyereség az ő fővárosi jelenlétük. 

Bár Vidnyánszky Attila talán a legtöbbet dolgozó színházi ember, pályája csúcsán sem feledkezett meg első teátrumáról, 2023-ban Gogol Háztűznézőjét, valamint Petőfi születésének 200. évfordulója alkalmából A helység kalapácsát állította színre. Nem olyan önfeledt, boldog komédiázás zajlik a színpadon, mint az első beregszászi években (ami az éppen zajló háború árnyékában nem is csoda), de izgalmas produkciók születtek. És még mindig remek színészek teremnek arrafelé…

(2023. november 2.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország