KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Műsorarchívum 2022

Színházi Olimpia

Szcenárium / Olimpia / Madách-bicentenárium projekt

Online flashback, 2022. november

A 2023-ban Magyarországon rendezendő Színházi Olimpia egyik kiemelt eseménye lesz a Madách-bicentenárium megünneplése. Ennek középpontjában Az ember tragédiája kortárs színrevitele áll, amellyel a Nemzeti Színház igazgatója, Vidnyánszky Attila a világ minden tájáról idesereglő művészjelölteket kívánja megszólítani, egy-egy történelmi szín új szempontú megformálására kérve fel őket.

Jelen válogatásunkban olyan írások szerepelnek, melyek a Tragédia világirodalmi rangját, 20. és 21. századi megítélésének és újraértelmezésének kérdéskörét járják körül. A tavalyi MITEM egyik fénypontja a világhírű színházi alkotó, Silviu Purcărete Tragédia-interpretációja volt. Ennek filozófiai hátterét, valamint a román mester eddigi életművét rangos színházi szakemberek méltatják. A korábbi MITEM-eken Purcărete számos rendezését láthatta a hazai közönség: Ahogy tetszik (2014), Gulliver utazásai (2016), Faust (2017), Meggyeskert (2019). A 2023-as Színházi Olimpián A skarlát hercegnő kerül bemutatásra, amelyet a Radu Stanca Színház társulatával állított színre.

 

· Király Nina: Az emberiség vagy az ember tragédiája? VI/6, 2018. szeptember, 64–70.
· Nina Király: The Tragedy of Man or Mankind?, MITEM English, April 2019, pp. 33–39.

· Balogh Géza: Az ember tragédiája … a diktatúrában és a diktatúra után, VII/2, 2019. február, 5–17.
· Géza Balogh: Productions of The Tragedy of Man at the National Theatre During and After Dictatorships, MITEM English, April 2019, pp. 17–27.

· Hubay Miklós: A dráma kristályrendszere, VI/6, 2018. szeptember, 43–49.
· Miklós Hubay: The Crystal System of the Drama, MITEM English, April 2019, pp. 41–48.

· Hubay Miklós: A bál után. Egyfelvonásos variáció az Eszkimó-szín témájára, Uo., 50–63.
· Miklós Hubay: After the Ball, XI/1, MITEM English, April 2023, 83–96.

· Pálfi Ágnes: A női éberség másállapota – Éva alakjáról… I/1, 2013. szeptember, 29–41.
· Ágnes Pálfi: The Pregnancy of Feminine Vigilance in The Tragedy of Man, MITEM English, April 2019, 57–63.

· Visky András: Az ember tragédiája mint theatrum theologicum, IX/6, 2021. szeptember, 26–39.

· Sebastian Vlad Popa: A dráma celebrálása, II/2, 2014. február, 5–15.

· George Banu: Silviu Purcărete. Portrévázlat egy szabad művészről, V/3, 2017. március, 56–63.

· Katalin Kürtösi: “More of Seals”, MITEM English, April 2023, 74–82.

· The Tragedy of Man on Hungarian stages for 140 years, MITEM English, April 2023, 114–117.

 

„Madách drámai költeményét minden diktatúra veszedelmesnek ítélte. Németh Antal [1937-es hamburgi rendezését] az elfogadó bizottság be akarta tiltani, mert a falanszter-képet nyílt támadásnak tekintette a nemzetiszocializmus eszméje ellen. […] azzal a feltétellel álltak el szándékuktól, ha az ominózus XII. színben cirill betűs feliratok utalnak a Szovjetunióra. A kommunista pártállam még ennyit sem teketóriázott. Egyszerűen leparancsolta a színpadról.” (Balogh Géza)

„Ádám színeváltozása a színek során – mint egy pontos óra – mutatja annak a másik élőlénynek, az emberiségnek, ideje lejártát. Az eszkimó-szín – az utolsó percek. S mégis: majd a felébredésnél, a stopperóra mutatója visszaugrik a nulla pontra. »Ádám ismét, mint ifjú« írja a 15. szín instrukciójában. Úgy látszik, semmi akadálya sincs, hogy esetleg megint starthoz álljon Ádám is, és az emberiség is. Ezt is jelenti Ádám visszaifjodása: Rajta! Próbáljuk meg!” (Hubay Miklós)

„A parúzia színháza, jelenti be Silviu Purcărete Az ember tragédiája első próbáján […] azaz: »Krisztus megjelenése az utolsó ítéletkor« színháza. Vagy: a feltámadás színháza. A görög szó az uralkodó látogatásának a rítusára vonatkozott, az evangéliumokban a Megváltó utolsó látogatását, azaz a Messiás második eljövetelét jelenti, a beteljesítő végső eseményt, amikor helyreállítja »az országot« és megüli az utolsó ítéletet.” (Visky András)

(2022. november 16.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország