11.MITEM - Képes krónika IV.

Boldogságtérkép – Anna Karenina, Gesher Színház, Tel-Aviv

Megrázó pillanatok, felkavaró szenvedélyek, a boldog-boldogtalanság figurái, finoman groteszk humorral átitatott helyzetek, lírai látlelet a szerelemről. Így lehetne összefoglalni a márciusban eltávozott rendezőnagyság, Rimas Tuminas hattyúdalát. Az Anna Karenina előadását Izraelből hozta el a MITEM-re a Gesher Színház, amely először járt itt, de remélhetőleg nem utoljára.

 

 

A litván származású rendező – mint kiderült – az utóbbi két évben a Gesher Színházban dolgozott, ami szinte szimbolikusnak tekinthető, hiszen a színház neve hidat jelent, így egyfajta közvetítő szerepet játszanak a kultúrák között. Ahogy megtudhattuk az előadás utáni közönségtalálkozón, eredetileg (mintegy harminc éve) orosz nyelvű színháznak indultak Tel-Avivban, de ma már elsősorban héberül játszanak, illetve a színészeik között is kevés az orosz ajkú. Az izraeli teátrum mindenesetre befogadta a moszkvai Vahtangov Színház egykori művészeti vezetőjét, aki nyilvánvalóan egyfajta menedéket keresett náluk. Sajnálatosan korai halála (72 éves volt) előtt egy olasz társulattal is dolgozott, de lényegében a most látott Anna Karenina tekinthető a varázslatos színpadi világú rendező hattyúdalának.

Ebben az erős érzelmeket megmozgató előadásban Tuminas a színpadképet egészen a minimumra fosztotta: mindössze egy nagy épületteret sejtető folyosót és néhány padot láthattunk, és döntően a színészi játékra fókuszált. Jól tette, hiszen a társulat tagjai egytől egyig remek alakításokkal kápráztatták el a közönséget. Aki emlékszik a korábbi évek MITEM-jein szerepelt Tuminas-előadásokra (főként a Jevgenyij Anyegin vagy Ványa bácsi jó példa erre), könnyen felfedezhette a rendezőre jellemzőstílusjegyeket: a belső szenvedélyektől fűtött lírai finomságot, amelynek melankóliáját minduntalan átszövi a kedves, leheletnyit groteszk humor (számomra a Ványa bácsi párbaj-jelenetének burleszkje felejthetetlen marad). Ilyenben itt sem volt hiány, elég, ha csak Kitty (Roni Einav) és Levin (Miki Leon) „lakberendezési” epizódját idézzük fel, amelyben a frissen házasult asszonyka – itt is szinte burleszk humorral – egyre nagyobb virágosládákat cipel be a nappaliba, miközben a férj egyre kényelmetlenebbül feszengve érez rá a szerelemből házasságba váltó párkapcsolat problémáinak províziójára. Néma jelenet, de nagyon kedvesen és szórakoztatóan tudósítja a nézőt, hogy a boldogságtérképen bizony vannak ilyen helyek. Mint ahogy vannak olyanok is, mint a nyitójelenet házaspárja (Sztyiva: Alon Friedman, Dolly: Karin Seruya), amellyel éppen a megcsalás-megcsalatás pillanatában találkozunk. Tőlük rögtön az elején megkapja a néző ugyanezt a bájos drámaiságot: egyszerre nevetünk a férj esetlenségén és tudjuk szánni mindkettőjüket ebben a kapcsolatban, hiszen a sok gyerek közé beszorult asszonysors, de az izgalmak után sóvárgó férfivágyak is részei az életünknek – hány ilyen tönkrement párt láthatunk ma is… Tuminas nagy érdeme, hogy ezeket a boldogság-boldogtalanság-verziókat rendkívül emberien és szépen mutatja meg.

 

 

Ugyanígy a főhősöknél is, Anna Karenina (Efrat Ben-Tzur bravúros játékával) olyan pontosan járja be azt az utat, ahogy a szenvedély elpusztítja önmagát, hogy azt csak csodálni lehet. A kitűnő színésznő drámai erejét leginkább az első felvonás végén érezhetjük, amikor a Vronszkijjal való találkozás valcerének visszatérő dallamát halljuk, miközben feszülten és mozdulatlanul ül – zsigerileg érezhető a belső pusztító erő. Kiemelkedően jó még Karenin (Gil Frank) figurája, ebben a rendezésben és játékban a megszokotthoz képest egy szerethetőbb szereplőt kapunk, hangsúlyosabbá tételével érthetővé válik ebben a viszonyrendszerben a férj nézőpontja is, aki a társadalmi helyzet megőrzéséhez való beteges ragaszkodás okán képtelen változtatni. Ilyet is látunk nap mint nap. 

Furcsamód Anna alakjában mintha Rimas Tuminas belső világa is életre kelt volna. A szenvedély elvégre az alkotásra is értelmezhető. Talán nem szentségtörés azt mondani, hogy biztosan nem véletlen, ahogyan itt ábrázolta ennek a folyamatát, ami mély sérüléseket okoz a lélekben, ha valakit elsöpör ez a vihar. Mindegy, hogy szerelem vagy alkotó-teremtő erő, az önátadás nagyon sok áldozattal jár, s itt, az előadás zárójelenetében ennek a drámáját is megérezhetjük, méghozzá elementáris erővel. Anna kilépése a világból egyszerű és katartikus, szinte táncszínházi epizód, ahogy végül magzatpózba gömbölyödik. Köszönjük, hogy ezt még láthattuk… 

 

Ungvári Judit

(2024. április 13.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország