Műsorarchívum 2017

MITEM 2017

Barba és Morfov, a MITEM visszatérő rendezői

MITEM harmadik nap (2017. április 19. szerda)
"Vöröset látsz"

Délelőtt 11-től délután 17 óráig Eugenio Barba mesterkurzusán vehettek részt a harmadik nap regisztrált résztvevői, majd' százan. A módszertani bevezető az Odin Színház új előadásának két jelenetébe engedett bepillantást. Legfrissebb bemutatójuk (munka)címe: Vöröset látsz, utalva arra a kifejezésre, amikor az embert valami láttán elönti a düh.

A téma kiosztása... magáról a tréningról nem készülhettek fotók

„A semmiből új világokat teremteni”- helyzet minden egyes új munkafolyamat esetén hasonló lépéseken át artikulálódik, mint amit a kurzuson láthattunk. Az első jelenet pl. nagyjából három hete egy másik mesterkurzus helyszínén körvonalazódott, ahogy a második jelenet most, a MITEM kurzuson résztvevők közreműködésével. Barba arra kérte a hallgatóságot, hogy gondolják végig, és egy mondatban foglalják össze, hogy a cím milyen gondolatot hív életre bennük. A cédulák össze is gyűltek, rögtön a mesterkurzus kezdetekor, legnagyobb sajnálatunkra ezekről aztán többé nem esett szó, gondoljuk az majd egy következő, más országban, helyszínen tartandó kurzus alapját képezi.

Utána Barba osztotta meg, őt hova vezette a vörös szó: egyebek között a sivatag homokjára gondolt, amelyhez Borges-nél talált őt tovább inspiráló szöveget: „A Piramistól háromszáznégy méterre lehajoltam, és felvettem egy maroknyi homokot, majd egy kicsit odébb csendesen a földre szórtam, s halkan ezt mondtam: Most átalakítom a Szaharát.” (Fordította: Scholz László)

http://www.magyarulbabelben.net/works/es/Borges,_Jorge_Luis-1899/El_desierto/hu/37553-A_sivatag

Majd Julia Varleyt instruálva Barba bemutatta, milyen lépéseken keresztül teremtik meg a szöveg expresszív struktúráját, és miért az ismétlés a legkreatívabb része ennek a munkának. A színész a színpadon folyamtatosan három nyelv montázsát hozza létre: a verbalitásét, a hangnyelvét és a fizikai dinamizmusét, azaz a test nyelvét.

Az Odin Színház este 18 órakor a Salt/Só című olasz nyelvű előadását játszotta a Kaszás Attila Teremben, amelyet ma ismételnek, így az előadásról a holnapi krónikában írunk.

 

 

Balkáni abszurd

Úgy látszik,  a MITEM követi Alexander Morfov nemzetközi alkotókörútját, hiszen már láthattunk tőle egy román Vihart, egy bolgár Don Juant, ma este pedig egy macedón Az élet szép című előadást, amelyet Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos című darabja alapján adaptált és rendezett.

Alexander Morfov | Fotó: Eöri Szabó Zsolt

A Macedón Nemzeti Színház eredetileg a Don Quijotét vette tervbe, aztán Morfov úgy gondolta, hogy a kisember problémáját akarja inkább körbejárni. Az élet és halál közötti szűk mezsgye, a balkáni humor, a játék a sorssal és a fatalizmussal mind megjelenik az előadásban, amely a nagy sorskérdések megközelítése egészen az abszurd határáig – foglalta össze Verebes Ernő a több mint három órás előadást a közönségtalálkozón.

A publikum hálás tapssal köszönte meg az előadást, a színészek pontos, dinamikus játékát és intenzív jelenlétét a közönségtalálkozó résztvevői is dícsérték.

A darab nem ismeretlen Magyarországon, így az előadás azok számára, akik látták a kilencvenes évek kaposvári "Öngyilkosát", és a Nemzeti Színház 2006-os produkcióját is, extra élményekkel szolgálhatott. 

 

Kereszty Ágnes

(2017. április 20.)


Oldal tetejére