Műsorarchívum 2017

MITEM 2017

Barba és Morfov, a MITEM visszatérő rendezői

MITEM harmadik nap (2017. április 19. szerda)
"Vöröset látsz"

Délelőtt 11-től délután 17 óráig Eugenio Barba mesterkurzusán vehettek részt a harmadik nap regisztrált résztvevői, majd' százan. A módszertani bevezető az Odin Színház új előadásának két jelenetébe engedett bepillantást. Legfrissebb bemutatójuk (munka)címe: Vöröset látsz, utalva arra a kifejezésre, amikor az embert valami láttán elönti a düh.

A téma kiosztása... magáról a tréningról nem készülhettek fotók

„A semmiből új világokat teremteni”- helyzet minden egyes új munkafolyamat esetén hasonló lépéseken át artikulálódik, mint amit a kurzuson láthattunk. Az első jelenet pl. nagyjából három hete egy másik mesterkurzus helyszínén körvonalazódott, ahogy a második jelenet most, a MITEM kurzuson résztvevők közreműködésével. Barba arra kérte a hallgatóságot, hogy gondolják végig, és egy mondatban foglalják össze, hogy a cím milyen gondolatot hív életre bennük. A cédulák össze is gyűltek, rögtön a mesterkurzus kezdetekor, legnagyobb sajnálatunkra ezekről aztán többé nem esett szó, gondoljuk az majd egy következő, más országban, helyszínen tartandó kurzus alapját képezi.

Utána Barba osztotta meg, őt hova vezette a vörös szó: egyebek között a sivatag homokjára gondolt, amelyhez Borges-nél talált őt tovább inspiráló szöveget: „A Piramistól háromszáznégy méterre lehajoltam, és felvettem egy maroknyi homokot, majd egy kicsit odébb csendesen a földre szórtam, s halkan ezt mondtam: Most átalakítom a Szaharát.” (Fordította: Scholz László)

http://www.magyarulbabelben.net/works/es/Borges,_Jorge_Luis-1899/El_desierto/hu/37553-A_sivatag

Majd Julia Varleyt instruálva Barba bemutatta, milyen lépéseken keresztül teremtik meg a szöveg expresszív struktúráját, és miért az ismétlés a legkreatívabb része ennek a munkának. A színész a színpadon folyamtatosan három nyelv montázsát hozza létre: a verbalitásét, a hangnyelvét és a fizikai dinamizmusét, azaz a test nyelvét.

Az Odin Színház este 18 órakor a Salt/Só című olasz nyelvű előadását játszotta a Kaszás Attila Teremben, amelyet ma ismételnek, így az előadásról a holnapi krónikában írunk.

 

 

Balkáni abszurd

Úgy látszik,  a MITEM követi Alexander Morfov nemzetközi alkotókörútját, hiszen már láthattunk tőle egy román Vihart, egy bolgár Don Juant, ma este pedig egy macedón Az élet szép című előadást, amelyet Nyikolaj Erdman: Az öngyilkos című darabja alapján adaptált és rendezett.

Alexander Morfov | Fotó: Eöri Szabó Zsolt

A Macedón Nemzeti Színház eredetileg a Don Quijotét vette tervbe, aztán Morfov úgy gondolta, hogy a kisember problémáját akarja inkább körbejárni. Az élet és halál közötti szűk mezsgye, a balkáni humor, a játék a sorssal és a fatalizmussal mind megjelenik az előadásban, amely a nagy sorskérdések megközelítése egészen az abszurd határáig – foglalta össze Verebes Ernő a több mint három órás előadást a közönségtalálkozón.

A publikum hálás tapssal köszönte meg az előadást, a színészek pontos, dinamikus játékát és intenzív jelenlétét a közönségtalálkozó résztvevői is dícsérték.

A darab nem ismeretlen Magyarországon, így az előadás azok számára, akik látták a kilencvenes évek kaposvári "Öngyilkosát", és a Nemzeti Színház 2006-os produkcióját is, extra élményekkel szolgálhatott. 

 

Kereszty Ágnes

(2017. április 20.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország