Műsorarchívum 2017

MITEM 2017

Asik Kerib, a vándorló énekes története

MITEM tizedik nap (2017. április 26. szerda)

Az Almetyjevszki Tatár Állami Drámai Színház vendégjátékát tekinthette meg a közönség a MITEM tizedik napján Iszkander Szakajev rendezésében.

 

Az előadás csak részben játszódott a nagyszínpadon, mert a közönség is ott ült – szemben a nézőtérrel. A színészek a fennmaradó összes helyet, az előszínpadot és a nézőteret is bejátszották. Ez utóbbi nemcsak azt jelentette, hogy járásként használták, hanem azt is, hogy különböző módokon a semmiből felbukkanva animálták a terét. Az üres széksorokat letakaró kék lepleket hullámszerűen alulról mozdítva, a karzat közepén hatalmas szárnyakkal megelevenedve, a színpad és az első széksor közül előbújva, vagy éppen a színpad oldalának első emeleti ügyelőpultjáról leeresztett kötélhágcsó mögül megjelenve. A felnőtteknek szóló mese a bábszínház kelléktárát is segítségül hívta: lovak, madarak, halak, sőt, egy egész tevekaraván megjelenítésével.

 

Szakajev a meyerholdi biomechanika elkötelezettje, ezért rendezésében nem a Sztanyiszlavszkij-féle, pszichológiai alapokra építkező realisztikus játékmódot, hanem archaikus színházi formát választotta. A tatár színészeknek ez volt az első találkozásuk a biomechnanika módszerével, azzal a ritualizált és stilizált mozgásrendszerrel, ami főként a mimikára és a gesztusokra épül. Fontos motívumként mindehhez társult felvételről az azeri énekeshagyomány és a társulat egy kiváló énekes színésze, Eduard Fagimovich Latipov szakrális hangzású dallamvilága.

 

A vándorló énekes, Asik Kerib és szerelme, Magul-Megeri története sok keleti nép meseirodalmában ismert motívum, Lermontov 1837-ben egy azeri változat alapján írta meg a saját verzióját. Szakajev rendezése Lermontovét veszi alapul, de beleszövi még a sárkány és az oroszlán alakját, sőt még Oidipusz találós kérdését is.

Az Almetyjevszk városában működő tatár színház a város egyetlen ilyen intézményeként nyitott az újdonságokra. Harminc előadásból álló repertoárjuk és évi hét-nyolc bemutatójuk kínálatából a közönség összes korosztályának tartanak előadásokat. Iszkander Szakajev az Ashik Kerib előadást 2010-ben rendezte náluk, azóta már háromszor is visszahívták, hogy színre vigye a Rómeó és Júliát, a Koldusoperát és a Szecsuáni jólélek című klasszikusokat.

Az előadás utáni közönségtalálkozóból személyes hangvételű beszélgetés kerekedett a két nemzet (tatár és magyar) közös gyökereinek, rokon voltának, a tatárjárás és Attila történelmi szerepének taglalásával. 

(2017. április 27.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország