Műsorarchívum 2017

MITEM 2017

Silviu Purcărete grandiózus Faust-víziója

MITEM tizenegyedik nap (2017. április 27. csütörtök)

Silviu Purcărete 2007-es Faust előadása tíz éve sorra kapja a meghívásokat - és a díjakat - a világ számos nemzetközi színházi fesztiváljaira. A IV. MITEM tizenegyedik napján végre Budapestre is megérkezett. A helyszín az Eiffel-csarnok, szándékosan nem színházi, a kétórás, száznyolcvan szereplőt felvonultató előadást eredetileg is egy gyártelepre tervezték Nagyszebenben. 2007-ben, az Európa Kulturális Fővárosa projekt kerete tette lehetővé, hogy a nagyszabású álom megvalósulhasson.

 

Mindenkit lenyűgözött, a közönség állva tapsolt és ujjongott, és alig akarta elengedni a játéktér mélyéről újra és újra előre rohanó szereplőhadat. Az előadás leírására a szó elégtelen eszköz. Egy fiatal rendező „színháztörténeti ősrobbanás”- nak nevezte a látottakat, ami után már máshogyan kell gondolkodunk a színházról és annak lehetőségeiről.

 

Purcărete Goethe művének csak a fő motívumait tartotta meg: Faust szerződését az ördöggel, Margit iránt érzett szerelmét, a pokoli bált és Faust megdicsőülését. A közönség interaktív részvételére annyiban számítottak, hogy a hátsó díszletfal a Walpugis-éjre való invitáláskor középen kettényílt, és a dobogó egy része hátracsúszott. Alóla füves-virágos pázsit-úton malacfejű lények mindenkit áttessékeltek a következő színhelyre, egy pokolbeli utazásra. A rock-koncerttel egybekötött tobzódó látványorgiát a közönség két oldalt kordonok mögött állva nézhette végig, majd a darab befejező részét ismét a helyén tekinthette meg, miután mindenkit visszatessékeltek a helyére. Ez a fajta passzív-aktív bevonás a nézőben gyökeresen átalakította az előadás-élményt.

 

Az estét egyértelműen a Faustot és Mephistot megformáló színészek viszik a vállukon, ám játékuk hatását a néha egy szempillantás alatt megjelenő szereplői had a sokszorosára fokozza. Purcărete több szereposztást is készített, a budapesti a harmadik változat. Mephistot Ofelia Popii játszotta tíz évig Ilie Gheorghe-Fausttal. Ez utóbbi betegsége miatt azonban a rendező arra gondolt, hogy leveszik az előadást a repertoárról. Az, hogy ez mégsem így történt, annak köszönhető, hogy a Kolozsvári Színházból Bács Miklós tíz napos próbafolyamattal bravúrosan beugrott Faust szerepébe és méltó partnere lett a zseniális Ofelia Popiinak.

 

Az előadás utáni közönségtalálkozón záporoztak a kérdések. A közönség az előadás alkotócsapatának tagjait külön-külön mind a titok nyitjára, a kimondhatatlan kimondására akarta bírni. Ők sem tudták szavakba foglalni, talán Bács Miklós járt legközelebb az igazsághoz, amikor meghatódottan a kegyelem szóval köszönte meg Purcăretenek a tőle kapott lehetőséget és méltán kiérdemelt bizalmat.

 

Kereszty Ágnes

(2017. április 28.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország