Műsorarchívum 2023

Színházi Olimpia / MITEM

Szerelmi vallomás a színházhoz

Mitem krónika VIII. (A vihar)

Költői, vallomásos látomás A vihar előadása az olasz Alessandro Serra rendezésében. A Teatro Stabile di Torino és a torinoi Teatro Nazionale produkciója az alkotó sajátos víziójában gondolja újra Shakespeare utolsó művét. A MITEM-en látott előadásokat vastapssal és ovációval fogadta a közönség – méltán. A találkozón látott tavalyi Macbettu után Alessandro Serra ismét meggyőzte a budapesti közönséget különleges színházi látásmódjának erejéről.

 

Fotó: Alessandro Serra

 

A kezdő képsorral már rögtön lenyűgözte a nézőket az olasz alkotó: hatalmas, fekete vászon hullámzott a színpad felett, Arielt láthattuk alatta, a tenger fenekén, amint mozgatja a hullámokat. Mozgásszínházi produktum volt ez, amelyet kusza hangkavalkád lengett körül, érzékeltetve az általunk nem látott felszínen hánykolódó hajók legénységének hangjait a viharban. A továbbiakban is leginkább a képek hatásaira bízta a nézőket a rendező, ezek a képek egyszerűek, plasztikusak és erőteljesek voltak, legfőképpen a világítás eszköztárát felhasználva. A már a Macbettu esetében is megfigyelt puritán képi világ itt talán még kontrasztosabban mutatkozott meg, a fény-árnyék játéka, a feketeség és a fehér jelmezek, az üres tér és a bizonyos jelenetekben megjelenő színes ruhák ellentétpárjai egyedülállóan szép vizuális atmoszférát hoztak létre. A produkció teljesen díszletmentes volt, mindössze egy elem szervezte a teret: egy négyszögletű emelvény, a színpad a színpadon. Serra valóban nagyon kevés eszközzel dolgozott, ahogy megfogalmazta maga is az előadás utáni közönségtalálkozón, igazi szegény színházat hozott létre, ám nagyban épített a színészi improvizációs játékra. A rendező szerint éppen ennek az eszköztelenségnek a segítségével lehet a transzcendensig emelkedni. Shakespeare műve ugyanis az ő értelmezésében transzcendens alkotás, amelyből Alessandro Serra a színház himnuszát szerette volna kibontani, hiszen magát az eredeti művet is leginkább a színház iránti esszenciális vallomásnak lehet tartani. Az olasz alkotó sajátos módszerére jellemző, hogy a szöveggel csínján bánik, s egyfajta mélyfúrást végez, nem elsődlegesen a szövegre alapoz. Erről is beszéltek az előadás után a színészei, akik elmesélték, hogy Serra először a térrel dolgozik, azt feltölti képekkel, megnézi a szereplők közötti viszonyt, és ezen keresztül jut el a szöveghez, ami másodlagos számára, mindig a képekből, a térből és szituációkból indul ki. Ő maga is beszélt arról egy interjúban, hogy megpróbálta megkeresni azokat a „sugárzó szavakat” Shakespeare művében, amelyek tárgyakat, cselekvéseket, fényforrásokat generálnak. A szöveg mögötti képeket keresi meg – fogalmazott Serra, és valóban, ebben az előadásban sem a szöveg dominált, hanem a gyönyörűen egyszerű vizuális képsorok és a döntően improvizációkból kibontott, üde játék. 

A rendező több helyütt is említette, hogy számára a legfontosabb a színész, utalva egyik mesterére, Yves Lebretonra is, aki szerint a színház nem az irodalom melléklete és nem is valamiféle elképzelt művészeti szintézis, hanem az élő gondolat találkozása a színészen keresztül a nézőkkel. Shakespeare like this – mondhatnánk. Eljátszottam a gondolattal, vajon mit szólna ehhez az előadáshoz, a költői képsorokhoz, a spiritualitás folyamatos jelenlétéhez, a commedia dell’artéhoz hasonlóan, néhol vaskos, mégis rendkívül ízlésesen tálalt humorhoz, a lírai csendekhez és hangjátékokhoz? Nehezen tudom azt képzelni, hogy ne tetszene neki. Alessandro Serra mélyfúrásai ugyanis a színház lényegénél járnak. Az elmúlás keresése abban a jelenetben, amikor a ruhákat próbálgatják, ahol egyszerre próbálja láttatni a fényt és a sötétséget, életet és halált. Vagy az az értelmezése, hogy A vihart a megbocsátás drámájának tartja. Prosperónak megvan hozzá az ereje, hogy bezárja varázskönyveit és megbocsásson – mondja Serra. S nem ugyanilyen feloldozást adhat-e a színház is, megértetve, csak a szépség emelhet fel minket?

 

Alessandro Serra és társulata a Színházi Olimpia / MITEM közönségtalálkozóján

 

A közönségtalálkozón elhangzott, hogy némi párhuzam vonható az előadás elkészülését meghatározó pandémia időszaka és a londoni színházak pestis miatti bezárása között, mire a rendező így fogalmazott: „A színház olyan, mint az élet, hogy egyszerűen nem akar meghalni.” S talán ez az a gondolat, amely az előadás végén egy összesűrített képben megjelenik, amikor Ariel, a szellem egy fényjátéknak köszönhetően elillan az ég felé. Ez a, bátran mondhatjuk, katartikus látványelem egyben a metaforája minden színházi mesének. „Mely csak álom, semmiség” – hogy a szerző egy másik művéből idézzünk…

 

Ungvári Judit

(2023. május 2.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország