MITEM A FELHŐBEN XI.

A színház valódi értéke - Beszélgetés Sergio Escobarral, a milánói Piccolo Teatro igazgatójával

Az itt következő interjúban beszélgetőtársunk Sergio Escobar, aki gazdag pályafutása során többek között dolgozott a Milánói Scala-ban, a Római Operában, és 1998-tól igazgatja a Piccolo Teatro-t. Az ő vezetése alatt különösen kiszélesedett az intézmény amúgy is nagy nemzetközi kapcsolatrendszere. Számos publikációja jelent meg az előadóművészetek gazdasági vonatkozásairól. Munkásságát jelentős hazai és külföldi díjakkal ismerték el.
Sergio Escobar

 

De az interjú meghallgatása előtt tekintsük át a MITEM és a Piccolo Teatro közötti szoros kapcsolatot. 2014 telén felkerestük a nagy olasz mestert, Luca Ronconi-t, aki évtizedeken keresztül a milánói színház művészeti igazgatója volt. Terveztük utolsó nagy előadása, a Lehman Trilógia bemutatását a fesztiválunkon, valamint megállapodtunk vele abban, hogy a 2014/15-ös évadban a társulatunk színészeivel rendez egy előadást Budapesten. De sajnos ez, a mester halála miatt, meghiúsult.

Luca Ronconi írása a Nemzeti Magazinban 2015-ben

 

2015-ben a világhírű olasz színész, Toni Servillo által rendezett Belső hangok produkciót a nagyszínpadon kétszer játszottuk nagy sikerrel, majd Antonio Latella Pinokkió rendezését fogadta rendkívüli érdeklődés 2018-ban.

 

Toni Servillo integet a MITEM közönségének

 

Pinokkio a MITEM-en


Az előzmények után térjünk vissza az interjúhoz Sergio Escobarral. A Piccolo jelenlegi vezetője arról beszél ebben az exkluzív interjúban, hogyan élte meg a Lombardiát erősen sújtó járványhelyzetet, milyen intézkedéseket hoztak színházuk és általában az olasz színházművészet megmentése érdekében, valamint, hogy milyen rendeletek lépnek érvénybe június 15-től, és azok hogyan határozzák meg a Piccolo Teatro további működését.

Én úgy hiszem, hogy a színház szerepe éppen ez: segíteni kapcsolatok kialakulását az emberek között, szellemi és testi szinten egyaránt. Ha ez elmarad, akkor a mostani drámai egészségügyi helyzet hatásai idővel még súlyosabb szociális következményekkel járhatnak. Ilyen összefüggésben a színháznak komoly feladata és felelőssége van és egy eddig ismeretlen próbatétellel néz szembe. Tisztán és világosan kell látnunk ennek a kérdésnek a fontosságát. Tehát ahova az emberek találkozni mennek, ott az előadásnak nem a színpadon, de nem is a nézőtéren kell, történnie, hanem valahol a színpad és a nézőtér viszonyában, ahol ez a találkozás kiteljesedhet. A színház kapcsolatokat tud teremteni az ismert dolgok terén, akárcsak az ismeretlenekén. Éppen ezért ilyen fantasztikus hely ez, ahol e kérdéseket feltehetjük. A világjárványt az egészségvédelem érdekében különböző szabályozásokkal korlátok között kell tartani, de az nem fajulhat el az egyének teljes társadalmi elszigeteltségévé.”

Az interjút készítette és fordította: Pintér Géza

A Piccolo Teatro által az interjúhoz rendelkezésünkre bocsájtott fotók alkotói: Luigi Ciminaghi, Norman Rinaldi, Attilio Marasco, Masiar Pasquali, Diego Ciminaghi, Fabio Esposito, Luigi Laselva, Evi Fylaktou.

A MITEM fotókat Eöri Szabó Zsolt készítette.
A videót vágta: Szabó Csaba Zsolt

(2020. június 12.)


Oldal tetejére

Résztvevő országok: Algéria, Franciaország, India, Görögország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia, Svájc, Szerbia, Szlovénia, Ukrajna, Vietnám