MITEM A FELHŐBEN VIII.

EGY FESZTIVÁL SZÜLETÉSE II.

Emlékek a MITEM hétéves történetéből - A sokszínűség harmóniája
A III. MITEM
2016. április 11. - április 24.

 

A Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM)  kiugróan sikeres indulása 2014-ben és 2015-ben nemcsak a hazai közönség és szakma előtt bizonyította be, hogy Magyarországon egy magas színvonalú, hiánypótló színházi fesztivál született, de a nemzetközi színházi szakma is felfigyelt az önálló arculattal rendelkező, vállaltan a tradíció és az újszerűség közötti folytonosságot kereső művészeti találkozóra. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a Nemzeti Színház által szervezett MITEM felkerült a legjelentősebb nemzetközi színházi fesztiválok térképére.

 

 

A 2016 tavaszán lebonyolított III. MITEM a „Kortársaink, a klasszikusok” szlogen gondolatiságára épült, amit a fesztivál műsorfüzetének bevezetőjében Vidnyánszky Attila így fogalmaz meg:

 

A SOKSZÍNŰSÉG HARMÓNIÁJA

Ismét egy kivételes Színházi Találkozó. Az idén, 2016-ban, amikor immár a harmadik MITEM-ről beszélünk, óhatatlanul az első két fesztivál is eszünkbe jut. Hogy is volt akkor? Önkéntelenül és szeretettel viszonyítunk, ahogy a szülők ezt a testvérekkel teszik. Nos, az összehasonlítás jogos, viszont tisztában kell lennünk azzal is, hogy mindhárom találkozó a saját útját járja, még akkor is, ha ugyanaz az eszme köti őket össze: a színház töretlen sikertörténetének eszméje. És büszkén sorolhatnánk itt Európa országainak hozzájárulását fesztiválunk gazdagításához, az alkotásokat, a szerzőket Homérosztól Gombrowicz-ig, Shakespeare-től, Csehovon át Novarináig, azokat a darabokat, előadásokat, melyek korunk kiemelkedő rendezőinek kezében csakúgy egyedivé válnak a színházi eszme egy-egy ékkőnyi darabjaként, mint ahogy Jakutföldön Titusz Andronikusz-története ősi gyökerekre lelhetett. Mert minden színházi valóság a gyökerekig hatol. Szecsuánban ugyanúgy, mint Jindo-ban, a Dél-Koreai köztársaságban. Győződjünk meg róla, ők is a vendégeink lesznek. S ahogy az álruhába öltöztetett hétköznapok újfent színházunk vendégei lesznek, úgy az előadások ünnepi pillanatai is, mindennapjainkat fémjelzik majd. Nincs megkülönböztetés vagy határ azok számára, akik valaha is hittek a képzelet valóságában.

 

A III. MITEM egyik legnagyobb sikert, és meglepetést hozó előadása volt a P. A. Ojunszkij Szaha Színház (Jakutföld, Szaha Köztársaság) Shakespeare adaptációja a TIIT, William Shakespeare: Titus Andronicus c. műve nyomán

 

Mert a színház éppen úgy alakítja a világot, ahogy a „valóság” a játékteret formálja. Egy olyan newtoni törvény ez (F=F1), mely fizikai létünk legmélyebb rétegéig hatol. Művészi gondolatra talán nem is lelhetnénk egykönnyen, ha nem vehetnénk alapul a rítus, egy örök szellemi rend ígéretét, mely szerint a világ bármely táján „szereplő” ember életének lényegi pillanatait közvetlenül, csak a színpadon szemlélhetjük. Idáig hatol a színház. S annak, hogy ez milyen mélységeket, magasságokat rejt vagy jelent, itt és most tanúi lehetünk ismét, országokkal, kontinensekkel karöltve, hisz velük gazdagodva tapasztalhatjuk meg saját sokszínűségünk harmóniáját is.

Ennek tudatában, elsősorban saját magyar valóságunkat építve, mások tükrét örömmel vesszük fel, hogy rokonságra leljünk egy olyan színházi világban, mely különböző kultúrákon átszűrődve, az ember lényegi megfogalmazását tűzte ki célul.

 

 

Az Euronews tudósítása a III. MITEM-ről

 

 

A III. MITEM az előző évekhez képest is gazdagítani tudta sokszínűségét, és olyan programmal várta a közönségét, amely egyfajta léptékváltásnak is tekinthető.  Műfaji szempontból is bővült a kínálatát, hiszen a prózai-drámai előadások mellett megjelent például az utcaszínház is az olasz Potlach Színház képviseletében, és földrajzi értelemben is tágította kapcsolatrendszerét, és az európai színház neves alkotói mellett (mint például Silviu Purcarete, Thomas Ostermeier, Valére Novarina, Viktor Rizsakov, Sztatisz Livathinosz, David Doiasvili) az ősi hagyományokkal rendelkező ázsiai színházi kultúrából is markáns ízelítőt nyújtott, így megismerkedhettünk a tradicionális kínai és koreai színházzal egy szecsuáni operaelőadás (Li Yaxian) illetve egy koreai sámánszertartás révén.

 

 

 

Emellett a fesztivál egyre fontosabb részévé váltak a szakmai programok is: reprezentatív kiállítást szerveztünk a legendás lengyel rendező, Tadeusz Kantor életművéből Az emlékezet tere címmel.

 

Tadeusz Kantor kiállítás a Nemzeti Színházban

 

Nyitott mesterkurzust tartottunk a kínai opera szakmai titkairól illetve a commedia dell'arte színésztechnikájáról valamint számos szakmai találkozót hirdettünk meg neves színházművészek részvételével (Metemorfózis - Tadeusz Kantor színháza, Nemzeti színházak a 21. században - A sokszínűség harmóniája, A lélek lélekzik - kerekasztal a színházi szöveg poétikájáról). Emellett mindig nagy érdeklődés kísérte az előadások utáni közönségtalálkozókat is.

- Nemzeti Színházak a 21. században - MITEM kerekasztal, (archívum)

Közönségtalálkozó a Szaha Színház művészeivel

 

A MITEM  2016-ra mind a közönség, mind a nemzetközi színházi szakma számára rangos színházi és közösségi eseménnyé vált, amelyre érdemes odafigyelni. Ezt az is bizonyítja, hogy számos országból jelentkeztek színházak és alkotók, hogy előadásaikat a fesztivál programjába ajánlják. A sikeres kezdés után tehát a MITEM az érettebb korba lépett.

 

A III. MITEM sajtóanyaga (pdf)

A III. MITEM programja (Műsorarchívum)

 

Folytatjuk

(2020. május 20.)


Oldal tetejére

Résztvevő országok: Algéria, Franciaország, India, Görögország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia, Svájc, Szerbia, Szlovénia, Ukrajna, Vietnám