Műsorarchívum 2016

MITEM

Megnézik, megírják, ajánlják

Újságírók a MITEM-ről

Miért érdekes és fontos a MITEM? Mire kíváncsiak és miért? És mit ajánlanak Önöknek, az olvasóknak kulturális újságírók a Madách Nemzetiközi Színházi Találkozó kínálatából? A HVG, a Heti Válasz, a Népszava, a Magyar Nemzet és a Fidelio.hu újságíróinak véleményét és ajánlatait gyűjtöttük csokorba. Ők az elmúlt fesztiválok rendszeres látogatói voltak, és az ideire is kíváncsiak. Lássuk!

Előítéletektől mentesen

Szentgyörgyi Rita, HVG

Szentgyörgyi Rita

A MITEM legfőbb értéke számomra, hogy széles körből merítve ad kitekintést a nemzetközi színházi világra, a művészi megnyilvánulások sokszínű palettáját vonultatja fel. Országhatároktól és előítéletektől mentesen nyújt lehetőséget az alkotók és a közönség találkozására, a kapcsolatteremtésre, egymás megismerésére. Gondolati és érzelmi közelségbe hozza a különböző népek színházi kultúráját, formanyelvét, irányzatait.

Thomas Ostermeier Sirálya mellett leginkább Silviu Purcărete Gulliver utazásai című rendezése csigázta fel az érdeklődésemet. A radikális színházi nyelvezetéről híres német rendező Csehov-értelmezésében nem színészeket látunk a színpadon, hanem a maguk hétköznapi létküzdelmét felvállaló civil személyeket. Purcărete előadásában a látomásos színház és a társadalmi szatíra találkozása ígérkezik izgalmasnak.

Szerintem ne hagyja ki!

Angyalok a város fölött (rendező: Pino Di Buduo | Teatro Potlach, Olaszország)

A közönség (rendező: Alex Rigola | Teatro De La Abadía, Katalán Nemzeti Színház, Spanyolország)

Jindo Ssiitgimgut (Sámánszertartás, Jindo, Dél-Koreai Köztársaság)

Akropolisz (rendező: Anna Augustynowicz | Teatr Współczesny, Lengyelország)

Kultúrák találkozása

Várhegyi András, Fidelio.hu

Várhegyi András

Minden olyan kezdeményezés fontos, amely a kultúrák találkozását teszi lehetővé. A MITEM-en szereplő előadások izgalmas keresztmetszetét nyújtják a világban ma létező színházi műhelyeknek, a szakma számára pedig ez remek lehetőség bekapcsolódni a nemzetközi diskurzusba.

Nem tudni, a véletlen műve-e, de már hagyománynak számít, hogy minden évben ott szerepel a Sirály a fesztivál programjában, megteremtve annak a lehetőségét, hogy a közönség más-más olvasatokban találkozhasson a darabbal. Idén Thomas Ostermeier egészen friss rendezése érkezik hozzánk Svájcból. Ugyancsak nagy várakozásokkal tekintek Alex Rigola rendezése felé. A közönség bátor vállalkozás, amely Lorca költői nagyságának állít emléket a totális színház formanyelvén keresztül.

Szerintem ne hagyja ki!

Akropolisz (rendező: Anna Augustynowicz | Teatr Współczesny, Lengyelország)

Hazafiak (rendező: Urbán András | Szerb Nemzeti Színház, Szerbia)

Li Yaxian (rendező: Xie Ping’an | Szecsuáni Opera, Kína)

Iliász (rendező: Stathis Livathinos | Polyplanity Company, Görögország)

Megkerülhetetlen

Balogh Gyula, Népszava

Balogh Gyula

A MITEM-re érdemes úgy tekinteni, mint egy tényleg fontos szakmai eseményre. Lehet, hogy most már azon is érdemes túllépni, hogy például Alföldi Róbertnek – bár ő is megpróbálta –, miért nem sikerült több évre garantált állami költségvetésű, önálló, nemzetközi színházi fesztivált kilobbiznia. De mára valóban megkerülhetetlen, legitim, hiánypótló rendezvénnyé vált a MITEM, még ha időnként vannak is körülötte viharok, gondoljunk csak a Burgtheater tavalyi vendégjátéka kapcsán kialakult méltatlan történésekre.

Az idei kínálatból kifejezetten érdekel a Sirály, tavaly a bécsi társulat is ezzel érkezett, most pedig Thomas Ostermeier rendezésében láthatjuk. A Csehov-darabot Budapesten több színház is játssza, kíváncsi vagyok, hogy Ostermeier olvasata mennyire tér el ezektől az értelmezésektől. Ugyancsak várom a Szerb Nemzeti Színház Hazafiak című előadását, a produkciót Urbán András rendezi, aki több markáns, figyelemreméltó munkával állt elő az utóbbi időben.

Szerintem ne hagyja ki!

Éjjeli menedékhely (rendező: David Doiasvili | Állami Zenés és Drámaszínház, Grúzia)

A holló (rendező: Nyikolaj Roscsin | Alekszandrinszkij Színház, Oroszország)

Gulliver utazásai (rendező: Silviu Purcărete | Radu Stanca Nemzeti Színház, Románia)

Vízkereszt, vagy amire vágytok (rendező: Bocsárdi László | Tamási Áron Színház, Románia)

Mi mozgatja?

Makrai Sonja, Magyar Nemzet

Makrai Szonja

A MITEM három év alatt fontos szakmai platformmá vált, de nézői szempontból is sok inspirációt adhat. Ritkán látott színházi kultúrákkal, ismeretlen formanyelvekkel lehet megismerkedni a fesztivál két hete alatt, pontos képet kapunk arról, hogy mi mozgatja jelenleg a kortárs színházi élet legjelentősebb nemzetközi képviselőit.

A kínai opera egyik jellegzetes válfaja az eleven és érzelemgazdag szecsuáni operajátszás. Ritkán adódik az ember életében alkalom, hogy a műfaj valódi művelőivel találkozhasson – a csungkingi Li Yaxian igazi kuriózum. Ostermeier Sirályát szinte rögtön a svájci bemutató után láthatja a magyar közönség. Csehov klasszikusa megunhatatlan, érdekel, hogy a német rendező miként aktualizálja.

Szerintem ne hagyja ki!

Éjjeli menedékhely (rendező: David Doiasvili | Állami Zenés és Drámaszínház, Grúzia)

A közönség (rendező: Alex Rigola | Teatro De La Abadía, Katalán Nemzeti Színház, Spanyolország)

Imigyen szóla Louis de Funès (rendező: Valère Novarina & Adélaïde Pralon | Csokonai Nemzeti Színház, Magyarország)

Gulliver utazásai (rendező: Silviu Purcărete | Radu Stanca Nemzeti Színház, Románia)

Látókör

Kézdy Beáta, Heti Válasz

Kézdy Beáta

Jó, ha helybe jön a színház. Nem tudok ugyanis annyit utazni, amennyit szeretnék, így mindig örülök azoknak a találkozóknak, ahova érdekes, távoli országok előadásait hívják meg. Egy görög vagy dél-koreai, de akár egy francia vagy német alkotásra sem biztos, hogy eljutnék a MITEM nélkül. Szeretem tágítani a látókörömet, megtudni, hogy más országok, kultúrák mit emelnek ki, mit tartanak fontosnak a színházban, ezért is örülök, hogy már három éve járhatok a MITEM-re.

A Hazafiak Urbán András és a Sirály Thomas Ostermeier rendezésében érdekel a legjobban. Az előbbi szerb darab, magyar rendezésben, szerb nyelven, magyar felirattal. Miután a szerb-magyar kapcsolatot máig számos kibeszéletlen konfliktus, fájdalom terheli, be nem gyógyult sebekkel, kíváncsi vagyok, hogy segít a feldolgozásban ez az előadás. Csehov Sirályát pedig nem lehet elégszer látni…

Szerintem ne hagyja ki!

A holló (rendező: Nyikolaj Roscsin | Alekszandrinszkij Színház, Oroszország)

Gulliver utazásai (rendező: Silviu Purcărete | Radu Stanca Nemzeti Színház, Románia)

Korszerűtlen koncert (rendező: Viktor Rizsakov | Művész Színház Iskolastúdió, Oroszország)

Vízkereszt, vagy amire vágytok (rendező: Bocsárdi László | Tamási Áron Színház, Románia)

(2016. április 7.)


Oldal tetejére