MITEM A FELHŐBEN I.

Bárhol vagytok most, a gondolataim elérnek hozzátok, hogy kicsit a társaságotokban lófráljanak...

Eugenio Barba, Julia Varley, Odin Teatret
Eugenio Barba megkerülhetetlen alakja a világszínháznak, amelynek tudósa és költője egyaránt. Az általa alapított ODIN TEATRET 56 éves története során szoros kapcsolatot ápolt a magyar színházi élettel. Ennek a kapcsolatnak a betetőzése, hogy a MITEM-en 2014 óta gyakorlatilag folyamatosan jelen van az ODIN, hol mesterkurzussal, hol könyvbemutatóval, hol előadással, legutóbb, 2019-ben egy egész Trilógiával. A Dániában működő nemzetközi társulat köré kialakult egy egész színházi család, vagy ahogy ők nevezik „Odin népe”, amelynek tagjai világszerte járnak a Barba és alkotótársai által megkezdett úton. Hozzájuk intézte a Koronavírus járvány kezdetekor Barba e szívből jövő sorokat. Levelét Trill Zsolt színművész tolmácsolásában hallhatják, a videó alatt akár olvashatják is.
 
 
Eugenio Barba:
Levél az Odin Népéhez, akik a jövő után sóvárognak otthonaikban

2020. március 29., vasárnap

 

Kedves Odinosok!

Bárhol vagytok most, a gondolataim elérnek hozzátok, hogy kicsit a társaságotokban lófráljanak.
Ha a művészet egy olyan tapasztalás, amely felforgatja az egyént azáltal, hogy tükröt tart neki az állapotáról, akkor ezek az idők, amiket most élünk, „művésziek”. A művészet minden formája mesterséges, a gondolkodás és cselekvés olyan útjain keresztül nyilvánul meg, amelyek eltérnek a mindennapi élet megszokott kritériumaitól és viselkedéseitől. 
A festő ösztönösen kikevert színekkel valósítja meg ezt, és kiszámított ecsetvonásokkal ide-oda táncolva a vásznon, míg az életre nem kel. A fazekas lába keringeti a korongot, amely az agyagot forgatja, és az ujjak lágy mégis határozott nyomó mozdulataival a teljes test az űr precizitását egy váza, egy csésze, egy bögre formájába önti.

Elképesztő időket élünk, amelyek arra kényszerítenek bennünket, hogy radikálisan megváltoztassuk ritmusunkat, a létezés legegyszerűbb útjait, módjait, és alkalmazkodjunk. Némelyikünk ezt a helyzetet megszorításnak érzi, míg mások közülünk a szabadság és a befelé fordulás pillanatának.

A szabadságnak egy ilyen pillanatában - amikor elszállnak a gondolatok -  Bariban voltam 1943-ban a Második Világháború alatt. Az apám az ágyában haldoklott, az anyám vizes törülközővel törölgette az izzadtságát, én pedig, hétéves fiúként, lementem az utcára koldulni. Gyakran csináltam ezt ebben az időben, amikor éhesek voltunk és semmink nem volt otthon. Ezen a napon egy ember túlméretes katonai kabátban távolabb megállt és erős dallamos hangon hívott engem:
BAMBINIIIIIIIIIII, BAMBINIIIIIIIIIII, BAMBINIIIIIIIIIII. BAMBINIIIIIIIIIII. (Gyerekek, gyerekek, gyerekek!)

Az arra járók csodálkozva bámultak rá. Én is. Az ember rám mosolygott, a zsebébe nyúlt és egy kandiscukrot adott nekem. Majd csoszogva odébb sétált. Egyike volt azoknak a félig megzavarodott katonáknak, akik mindenfele keringtek - miután a hadsereg szétesett - próbálva hazajutni a szakadékba, amelybe az ország hullott. 

Valahányszor a világ összeomlani látszik, a számban ennek a kandiscukornak az ízét érzem.

És ez mosolyra fakaszt engem. 

Ez történt velem ma reggel is, amikor felébredtem és kinéztem az ablakon. A mezők, a fák és a kis tavacska ezer és ezer pillangótól borzongott, amelyek a napba repültek. 

Jön a tavasz - suttogtam magamban.  Nemsokára ezek a „művészi” idők puszta emlékké válnak, és újra belemerülünk a krónikus életbe. 

A mosoly megfiatalította az arcom. Ezt a mosolyt küldöm nektek mindannyiótoknak öleléssel,

 

Eugenio
 

Julia Varley és Eugenio Barba 2017-ben a MITEM  előadásuk után a Fonóban  |  Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

 

Julia Varley, az ODIN Teatret meghatározó színművésze, 2020. decemberétől annak művészeti igazgatója Rideg Zsófia dramaturggal folytatott beszélgetésében arról vall, hogyan tölti a kényszerű elszigetelődés időszakát, és hogy ez a helyzet miképpen domborítja ki a színház semmivel nem helyettesíthető sajátosságait. 

 

 

 

Végezetül:

Az ODIN TEATRET karanténajándéka számunkra az a film Julia Varley főszereplésével, melyet 2019 novemberében mutattak be.  A Halál megközelítése e filmben, és általában az Odin Teatret előadásaiban is a középkori karneváli világot idézi: ha már el nem kerülheti az ember, akkor mulasson vele kissé.

A filmet angol nyelven adjuk közre.
Ha megnézné, kattintson itt!

 

(2020. május 11.)


Oldal tetejére

Résztvevő országok: Algéria, Franciaország, India, Görögország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia, Svájc, Szerbia, Szlovénia, Ukrajna, Vietnám