KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Műsorarchívum 2022

MITEM 2022

Kelet és Nyugat - Mit kínál a 2022-es MITEM?

Előadások és társulatok, program és tapasztalatok
Francia, görög, orosz, ukrán, lengyel, cseh, lett, litván, indiai és vietnami előadások érkeznek a Nemzeti Színház fesztiváljára. A 2022. április 20. és május 8. között zajló Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) a járvány okozta válságban is gazdag kínálatot nyújt a magyar közönségnek. A folyamatos újratervezési üzemmódról, visszatérő nagyságokról, újdonságokról is beszélgettünk Kulcsár Edittel, aki 2017 óta az esemény főszervezője. 

 

Kulcsár Edit

Normális körülmények között évente kerül sor a MITEM-re. 2021 őszétől számítva bő fél évvel, tavasszal már jön is a következő. 

– 2020 tavaszán elmaradt a MITEM a covid miatt, 2020 őszén és tavaly tavasszal is elsodort minket a járvány. 2021 őszén végre sikerült teljes egészében „élőben” megtartani a hetedik MITEM-et. A pandémia kezdete óta ez nagyon kevés fesztiválnak sikerült, többnyire online kiadásokat szerveztek, vagy eleve vegyes – jelenléti és online – formában terveztek a bizonytalanságok miatt a környéken és a világban is. Nekünk teljesértékű találkozót sikerült tartanunk, nagy nevekkel, komoly társulatokkal, jeles mesterek részvételével. Két előadás maradt el csupán, de azóta már azokat is műsorra tűztük. A tavalyi siker után most nagyobb önbizalommal láttuk neki annak, hogy a VIII. MITEM-et a szokott időben, 2022 tavaszán megtartsuk.

Mit érzékel a szervező a partnerek részéről: tartózkodást vagy rugalmasságot, félelmet vagy nyitottságot? Feszíti a társulatokat, hogy a pandémia visszaveti a megmutatkozási lehetőségeket, a színház veszít a pozíciójából?

– 2020 óta folyamatos újratervezésben vagyunk. Mindvégig kapcsolatban maradtunk az elmaradt fesztiválra meghívott színházak szervezőivel, akik sokszor csodálkoztak, hogy mi mennyire bizakodóak vagyunk. Voltak, akik felfüggesztették a turnézást akkor is, amikor átmenetileg már javult a helyzet, mások nem mertek elköteleződni. Ugyanakkor a társulatok, a színházak többsége próbál rugalmas lenni, mert mindenkinek fontos a nemzetközi jelenlét, és a MITEM immár évek óta magasan jegyzett európai fesztiválhelyszín. A pandémia fontos dolgokat hozott felszínre, már régen nem kellett ilyen sarkalatos kérdéseket feltenni a színházi világban: Mi a dolgunk? Mennyire vagyunk fontosak? Szükség van-e ránk? Mit vár tőlünk a társadalom? Nehéz megmondani most, hol lesznek-vannak a hangsúlyok. A 2022-es programban találunk előadásokat keletről és nyugatról, láthatunk francia, görög, orosz, ukrán, lengyel, cseh, lett, litván, indiai, vietnami produkciókat. Ebből kirajzolódhat valamilyen kép…

Kulcsár Edit 2017 óta a MITEM főszervezője, de már a kezdetektől, 2014-től részt vesz a munkában. Hogy látja, hová, mivé fejlődött a találkozó az elmúlt években?

– Úgy gondolom, attól lett határozott karaktere a találkozónak, hogy a Nemzeti Színház csapatának meglévő – elsősorban orosz, francia és román – kapcsolatrendszerére építve őszinte kíváncsisággal nyitottunk új témák és régiók felé. A kiindulópontunk az volt, hogy korunk legmagasabb színvonalú művészszínházi törekvéseit megmutassuk Magyarországon. Olyan nagy mestereket hívtunk, akik a jelenkori színházra nagy hatást gyakoroltak, mint a német Matthias Langhoff, a litván Eimuntas Nekrošius és Rimas Tuminas, a Dániában dolgozó Eugenio Barba, az orosz Valerij Fokin, a román Silviu Purcărete vagy az amerikai Robert Wilson, a fiatalabbak közül a német ­Thalheimer és Ostermeier, a norvég Eirik Stubø, a lett Hermanis, és még hosszan sorolhatnám. Másrészt fontosnak tartjuk a nálunk kevésbé ismert színházi kultúrák bemutatását is. Ezért járt nálunk észt, tatár, grúz, török, macedón, kazah, algériai, tunéziai, koreai, iraki és jakut társulat is. A fesztivált a szomszédos országok kiváló színházi teljesítményeivel tudtuk gazdagítani, gondolok a román, szerb, szlovén, ukrán, bolgár, lengyel, cseh előadásokra, és persze a határon túli magyar színházakra is. Európa csaknem minden országából jártak már nálunk előadások. Egyszerűen úgy fogalmaznék, nem másoltunk trendi mintákat, mindvégig önazanosak maradtunk.

Az évek során a MITEM-nek lettek visszatérő vendégei, akik szívesen jönnek, és akiket mindig nagy érdeklődéssel fogad a közönség. Kiket láthatunk közülük az idén?

– Kivel is kezdjem? A kortárs francia színház különleges alkotója Valère Novarina, aki többször járt már Magyarországon és a MITEM-en is, most az Árnyjáték című darabját láthatjuk. Büszkék vagyunk arra, hogy két jelentős orosz színház – a moszkvai Vahtangov és a szentpétervári Alekszandrinszkij – régóta a partnereink, és szinte évente visszatérnek hozzánk. A Vahtangov igazgatója, Rimas Tuminas a monumentális Háború és béke című produkciót hozza el. A péterváriak pedig egy különös hangvételű kortárs darabbal jönnek, a címe Today, 2016. Az európai rendezők középgenerációjának egyik legmeghatározóbb és világhírű tagja a lett Alvis Hermanis, akinek Fekete tej című előadására bizonyára sokan emlékeznek 2017-ből. Most egyik fontos előadásával, az orosz regényirodalom remekművének, az Oblomovnak az adaptációjával érkezik. Visszatér az athéni Attis Színház is az Ámor című előadással, amelyet a görög színház doyenje, Teodórosz Therzopulosz rendezett.

Ő az, aki kapcsán már 2023-ra is előretekinthetünk.

– Therzopulosz a nagyszabású Színházi Olimpia atyja, amelynek – többek között Szentpétervár, Peking, Szöul, Wrocław után – 2023-ban Budapest, illetve Magyarország ad otthont. Az esemény szervezője, központja a Nemzeti Színház lesz, a MITEM pedig integrálódik a hatalmas rendezvénybe. Egy sor olyan visszatérő MITEM-es társulat van – például az Eugenio Barba vezette Odin Teatret vagy a milánói Piccolo Teatro –, amelyek az idén nem tudtak eljönni, és akikkel már az olimpiai szereplésről egyeztetünk.

Kik azok az új társulatok, akikre érdemes lesz az idén tavasszal odafigyelni?

– Oskaras Koršunovas litván rendező világjáró vilniusi színházát először láthatjuk a fesztiválon. A nálunk is ismert kortárs orosz drámaíró – a Nemzetiben is játszott Részegek és Álomgyár darabok szerzője –, Viripajev művét adják elő, a Delhi táncot. A zakopanei Witkacy Színház a jelentős lengyel drámaíró, Stanisław Witkiewicz egyik darabját hozza el: A kétfejű borjú metafizikája. Műfajilag is szélesítve a kínálatot a cseh DRAK Bábszínházból is hívtunk előadást. És vannak még rejtett „tartalékaink”, szinte az utolsó pillanatig tárgyalásban vagyunk több társulattal. A program tehát még bővülhet.

 

Kornya István

 

A főszervező személyes ajánlatai

Hamlet

A kolozsvári magyar teátrum a világszínház egyik ismert műhelye. Vezetője, Tompa Gábor tavaly járt már a MITEM-en egy portugáliai rendezésével. Most a kolozsvári Hamletjével érkezik. A címszerepben az egyik legnépszerűbb magyar színész: Vecsei H. Miklós.

 

Történetek a Mahábháratából

A MITEM kezdetektől figyel távoli kultúrák tradicionális színházjátszására. Az indiai mitológia alakjai és a kathakáli, a klasszikus indiai táncdráma műfaja az ősi világokba vezeti vissza a nézőt.

 

AO Show

A MITEM nyitott a társműfajok, így a cirkusz világa felé is. Ezúttal a tradíciót és az újcirkusz irányzatát vegyítő különleges és látványos vietnami előadás látható majd a tervek szerint a Fővárosi Nagycirkuszban.

 

(2022. január 28.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország