Műsorarchívum 2016

III. MITEM - hatodik nap

A holló (és Angiola Tiepolo Gozzi asszony beszéde...)

Sokféle színházi hagyomány szintézise

Nyikolaj Roscsin színész, rendező és díszletervező mutatta be a MITEM hatodik napján Carlo Gozzi: A holló című fiabája (tündérmese) nyomán készült előadását. A tragikomikus történet sötét tónusokkal kelti életre, mégis a közönség fele dől a röhögéstől, mert a játékot mindvégig átszövi valami szeretettel teli, mélyen emberi humor. A rendező - ahogy a közönségtalálkozón megtudtuk - szeret játszani a nézővel, előbb elringatja, hogy aztán keményen gyomorszájon vágja.

Jelenet az előadásból | Fotó. Eöri Szabó Zsolt

Az előadásban számos ismert elem keveredett rendhagyó módon, például a commedia dell’arte-t megidéző maszkok világosszőke, derékig érő rasztahajjal, minden szereplőn, még a zenekar tagjain is - kivéve a játékmestert is alakító Norando alakját, aki átkokkal sújtja a lányát elrabló Jennarot. Mindenkin, korra és nemre való tekintet nélkül fehér ing, öltöny, nyakkendő. Színházi gépezetek, csodálatos masinériák, speciális interaktív táblák, sugárban fröccsenő művér. A színpadon a megfelelő rendezéssel nagyon erős hatásokat lehet kiváltani - magyarázta a rendező a közönségtalálkozón.

Roscsin - mestereiről szólva - a huszadik és huszonegyedik század jelentős színházi forradalmárait sorolta. Hatott rá Grotowski, Kantor, Streher, Sztanyiszlavszij (átélésre épülő színház), Csehov, Meyerhold (biomechanika), a japán Tadasi Szuzuki (szuperkoncentráció, speciális hanghordozás) és a görög Teodorosz Terzopulosz. A különböző irányzatok robbanásszerű elegye jellemzi Roscsin sajátosan egyedi stílusát.

A holló első nagyszínpadi rendezése a szentpétervári Alexandrinszkij Színházban. A munkára  Valerij Fokin kérte fel. Mindemellett hűséges maradt saját, Moszkvában működő alternatív színházához is, melyet Antonin Artaud kegyetlen színháza iránti tiszteletből A.R.T.O.-nak nevezett el. Mindkettejük szerint arra van szükség, hogy felrázzuk a nézőt.

A közönségtalálkozón Roscsin elárulta azt is, hogy Carlo Gozzi a kedvenc szerzője, nagy álma, hogy mind a tíz fiabáját megrendezze.

 

Kereszty Ágnes

 

A hollónak köszönhetjük az egyik legszellemesebb darab-kezdést. A gyülekező nézők, az egyik páholyban egy rendkívül finom ifjú hölgyre figyelhettek fel. Vörös ruhában, hercegnői pózban üldögélt az emelet magasságában, kecses fejmozdulatokkal szemlélve a zsöllyében helyet foglalókat. Majd kezdődőtt az előadás. A szereplők felsorakoztak a színpad előterében, középen egy testes öltönyös úr, ő egyedül maszk nélkül, és így szólt:

 

Tisztelt nézőink!

Az Alekszandrinszkij Színház most Budapesten mutatja be „A holló” című előadását Carlo Gozzi azonos című tragikomikus meséje nyomán. A köszöntőhöz a szót átadom a „Carlo Gozzi Művészetének Kulturális Örökségkezelő Európai Alapítvány” igazgatója, a legendás olasz színház, a „Piccolo di Milano” vezető színésznője - aki egyúttal a Gozzi nemesi család képviselője is – Angiola Tiepolo Gozzi asszony számára.

A fény a páholyra irányult és Angiola Tiepolo Gozzi asszony beszélni kezdett:

Tisztelt Hölgyeim és Uraim, jó estét kívánok!

Köszönöm Olaszország Kulturális Minisztériumának, a magyar Nemzeti Színház vezetőségének, a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó szervezőinek és személyesen a Teréz Anya Alapítvány elnökének, hogy lehetővé tették számomra itt, ezen a gyönyörű helyen a legendás orosz színház előadásának megtekintését, amit hírneves ősöm színműve alapján hoztak létre.

Mélységes meggyőződésem, hogy ezt az estét hosszú időn át maga a sors készítette elő számunkra.

Közismert, hogy a már idős Gozzi gróf kivette a részét e kiváló színház első épületének megépítésében és arra vágyott, hogy varázslatos drámáit a kor legnagyobb magyar színészei adják elő. A színház első igazgatója, Bajza József, több alkalommal is kísérletet tett Gozzi drámáinak bemutatására, de a cenzúra mindig betiltotta az előadásokat, szélsőségesnek és vallásellenesnek állítva be azokat. Dehát ilyen a sors, így Gozzit ezen a színpadon egy kiváló orosz színház színészei mutatják be. A legfontosabb magyar színház befogadja a legfontosabb orosz színház előadását, amely a legfontosabb olasz drámaíró darabja alapján készült.  

Ez az este fantasztikusnak ígérkezik! Brávó!

És még azt szeretném kívánni mindenkinek, hogy bármi történjék is…

… minden, amit jónak és tehetségesnek tartunk, győzelmet arasson a valós életben… 

… ne csak a színpadon és Carlo Gozzi varázslatos drámáiban.

Szeretem Önöket! Köszönöm!

 

 

 

(2016. április 17.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország