Műsorarchívum 2016

III. MITEM - harmadik nap

Őszinteség az életben és a művészetben - Nemzeti Színházak a XXI. században, A közönség, Sámánszertartás

Athén, Belgrád, Buenos Aires, Budapest – a sokféle Nemzeti Színház

Négy nemzeti színházi modell megismerésére volt lehetősége a szerda délutáni kerekasztal-beszélgetés hallgatóságának: Görögországból az Iliász rendezője, Sztatisz Livatinosz (Athéni Nemzeti Színház, művészeti igazgató), Belgrádból Zejko Hubač (Belgrádi Nemzeti Színház, művészeti igazgató), Buenos Airesból Jorge Telerman (a Buenos Airesi Egyesült Színházak Főigazgatója), és a vendéglátó házigazda Vidnyánszky Attila (Budapesti Nemzeti Színház, igazgató) beszélgettek Verebes Ernő, a Nemzeti Színház fődramaturgja vezetésével.

Verebes Ernő, Zejko Hubač, Jorge Telerman, Sztatisz Livatinosz, Vidnyánszky Attila

Milyen módon letéteményese a mindenkori Nemzeti Színház a nemzeti kulturális kincs megőrzésének? Érdekes volt megismerni az öndefinícókat. Mást jelent a sokszínűség Argentínában, ahol „mindenki idegen”, azaz jött valahonnan, mást Szerbiában, ahol egy kis nemzet küzd önmaga meghatározásával, mást Görögországban, ahol a migráció kérdése napjainkban soha nem látott súllyal jelenik meg, és megint mást a magyar Nemzeti Színház 1837-től kezdődő újra meg újra küzdelmes történetében. Egyfajta közös nevező lehet a színház szerepének tisztázása. Van-e joguk a művészeknek, rendezőknek saját viszonyrendszerükből kiindulva határozott állásfoglalásra, vagy csak kérdések felvetésére korlátozódik a szerepük? Hogyan lehet nyitottnak maradni, megteremteni a kísérletezés légkörét, azaz életben tartani a színházat?

 

Őszinteség az életben és a művészetben

Egyike a legnehezebb vállalásoknak. Lorca kísérletet tett a kérdés körbejárására A közönség című művében, amiről még ő maga is azt állította, hogy „nincs olyan társulat, és nincs olyan közönség, amely eljátszaná, illetve végignézné". Az élő ellenpélda a madridi Teatro de La Abadía és a Katalán Nemzeti Színház koprodukciója volt Alex Rigola rendező merész és invenciózus olvasatában a Gobbi Hilda Színpadon, szerda délután öt órától.

Alex Rigola a közönségtalálkozón | Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

Lorca e darabjában nyíltan beszél szexualitásról, művészetről. Hősei szembeállítják az őszinte színházat a hazuggal. Ebben a rendezésében a szembesítés Alex Rigola szándéka is. A darab központi gondolata az ember önmagához és a művészethez való őszintesége. Saját magától is ezt  kérdezi, mostanában egyre keményebben, vajon a könnyű megoldásokat keresi-e, és ezzel a közönség kegyeire pályázik, vagy vállalja a kutatást, mélyre ás - még azzal a kockázattal is, hogy amit a felszínre hoz, azzal a szembenézés előre megjósolhatatlan következményekkel jár(hat). A színházban ugyanis a lényegi kérdésekkel való szembesülés helyett túl sokszor csak kinevetjük vagy elsiratjuk problémáinkat, kevésszer állunk tükörként a publikum elé. Pedig a színháznak nem kellene kényelmesnek lennie  - mondta az előadás utáni  közönségtalálkozón a rendező.

 

Szakrális színház Jindo szigetéről

Este nyolc órától egy koreai temetési sámánszertartást láthatott a közönség a nagyszínpadon. Zavarbaejtő egy az európai kultúrától merőben különböző liturgikus cselekménysort „színházra csupaszítva” nézni.

Zenészek a színfalak mögül | Fotó: Eöri Szabó Zsolt

A szimbólumok fölfejtésében kívánt segíteni Arwad Esber bevezetője, és az előadáshoz mellékelt nyomtatott szinopszis. Hasonló élményekért ezer kilométereket szoktunk utazni. Most a Jindo közösségéből húszan, női sámánok, énekesek, táncosok, népzenészek keltek útra. Április 10-én a párizsi Világ Kultúráinak Háza - Maison des Cultures du Monde – adott otthont először e különleges produkciónak, onnan érkezett hozzánk, a kulturális nyitottság jegyében szerveződött színházi találkozóra.

 

Kereszty Ágnes

 

(2016. április 14.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország