Vissza az előadásokhoz

Horace McCoy regénye alapján

A LOVAKAT LELÖVIK, UGYE? 16

A LOVAKAT LELÖVIK, UGYE?

Tbiliszi Színházi Központ & Liberty Színház, Tbiliszi, Georgia

Rendező: Avtandil Varszimasvili

Grúz nyelven magyar és angol felirattal

2 óra 30 perc, 1 szünettel.

Maratoni táncversenyt hirdetnek, kifulladásig: az utolsó talpon maradó páros nyer. A maratont a tévé is közvetíti. Kíméletlen küzdelem kezdődik. A versengés során nem csak a résztvevők kimerült teste, hanem eltorzult lelke is elénk tárul. A maraton: mai életünk arca. Ez a maraton mindannyiunkat megráz és padlóra küld.

Az előadás az év legjobb darabja, az év legjobb rendezése (Avtandil Varszimasvili), az év legjobb művésze (Sota Bagasvili), az év legjobb jelmeztervezése (Theo Kukhianidze), valamint az év legjobb koreográfiája (Marjam Alekszidze) kategóriában is díjat kapott.

 

Sajtóvisszhang: 

Neron Abuladze „A lovakat lelövik, ugye?” előadásról

Előttünk egy önálló, átgondolt grúz dramaturgiai alap, rajta a lesújtó valóság.

Avtandil Varszimasvili, a színpadi szöveg és a színházi előadás alkotója ismét keserű szájízzel gondolkodtat el minket modernségünkről, mindennapjainkról, ezúttal nyíltan, mindenféle „közvetlen vagy közvetett” körítés nélkül.

A színpadkép korszerű, televíziós. A műsort és a résztvevőket legfőképpen érdeklő nyereményt széles körben reklámozták: a győztes páros 100.000 grúz larit vihet haza. Négy résztvevő páros történetéből egy sokrétű, összetett társadalom képe rajzolódik ki. A párbeszédek ügyesen, gördülékenyen megírtak, egymást követő és párhuzamos jelenetsorok váltakoznak, a kompozíció és a művészi szerkezet logikus kombinációvá áll össze. A két felvonásban előadott történetek oly valóságosak, hitelesek és átélhetők, hogy a közönséget a színpadtól elválasztó határvonal megszűnik létezni.

A színpadon a tévéstúdió négy terének avagy szimbolikus istállójának ajtajai nyílnak, a cselekmény különböző pontjain egy-egy házaspár meséli el a történetét.

A szereplők egyéni portréi csoportképekké állnak össze. Az érzelmi nyomás egyre nő, a feszültség a tetőfokára hág, a „kidőlt” résztvevők lassan levonulnak a pályáról, a műsor a végéhez közeledik. A végkifejletben a társadalmi lét teljes súlyával nehezedik a nézőre.

Minden mondat szándékosan pőre, nyers, kíméletlen hatású.

A rendező még a zárójelenetben sem hagy számunkra akár csak mákszemnyi optimizmust... az egyik hősnő a végsőkig kitart, nem esik el, állva marad - mint balsorsú ló a leesett nyergét, úgy vonszolja magával a kidőlt férjét.

Az előadásnak vége, a közönség elgondolkodva hagyhatja el a nézőteret. A cél megvalósult: a rendező lelkük mélyéig megrendítette a nézőket, elvette a nyugalmukat.

Ezzel zárom első benyomásaim - talán mondhatom: kritikavázlatom - ismertetését...

 

2024. április. 12., péntek, 19 óra, Gobbi Hilda Színpad

Színészek:

Dzsba Kiladze 
Szalome Csulukadze 
Mamuka Mumladze 
Szofio Lomdzsaria 
Leri Gurgenidze 
Keta Lortkipanidze 
Giorgi Dzsikia 
Mariam Nadiradze 
Kaha Mikiasvili 
Tinatin Kordadze 

 

Díszlettervező: Sota Bagalisvili 
Jelmeztervező: Teo Kuhianidze 
Koreográfus: Mariam Alekszidze 
Zeneszerző: Koka Ckitisvili 
Dramaturg: Avtandil Varszimasvili 

GH
Gobbi Hilda Színpad
Avtandil Varszimasvili

Avtandil Varszimasvili

Avtandil Varszimasvili (1959)

Az állami Gribojedov Akadémiai Színház és a Szabadság Színház művészeti igazgatója. Elnyerte a Grúz Állami Nemzeti Díjat, a Kote Marjanisvili Állami Színházi Nívódíjat, a „Zolotoj Vityaz" fesztivál nagydíját, valamint számos más nemzetközi színházi fesztivál díjának birtokosa. A Tbiliszi Színház- és Filmművészeti Egyetem rendes professzora, mesterkurzusokat tart rendezőknek Georgiában és más országokban. Több mint 100 előadást, egy filmet, 7 tévéfilmet, 14 dokumentumfilmet rendezett. Georgián kívül Olaszországban, Németországban, Oroszországban, Ukrajnában, Finnországban, Észtországban és Magyarországon is dolgozott.

Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország