Műsorarchívum 2024

12. MITEM - 2025. április 25. és május 25. között

Már kaphatók a 2025-ös Madách Nemzetközi Színházi Találkozó szabadbérletei

Utazás térben és időben

Tucatnyi országból, keletről és nyugatról, nemcsak Európából, hanem Ázsiából és Dél-Amerikából is érkeznek előadások az egy hónapon át tartó 12. Madách Nemzetközi Színházi Találkozóra (MITEM) a Nemzeti Színházba. Különleges színházi utazásra invitáljuk a színházszerető közönséget térben és időben.

A 2400 éves epidauruszi színházban volt a premierje be az athéni Görög Nemzeti Színház Oreszteia című előadásának. Az antik színház megújításáról ismert Theodórosz Terzopulosz látványos és különleges rendezése 2024-ben elnyerte a görög kritikusok nagydíját.

Belső-Ázsiából érkezik a mongol Nemzeti Dráma Színház Az Ég fia című történelmi drámája, amelyet 2011-ben, a Hun Birodalom megalakulásának 2220. évfordulójára mutattak be, és azóta számos díjat kapott. A 2024 októberében új szereposztással felújított színpompás előadás korhű jelmezeivel, kiváló társulat szenvedélyes, átszellemült játékával rendkívül népszerű a mongol közönség körében, amely – ezt személyesen megtapasztaltam – popsztároknak kijáró rajongással és ovációval ünnepli a színészeket, a látványt, a darab lenyűgöző hitelességét és energiáját.

A 19. század közepén az amerikai Herman Melville regénye tette ismertté Moby Dick, a fehér bálna és Ahab kapitány küzdelmét. Diana Dobreva szófiai Nemzeti Színházban rendezett előadása lenyűgöző látványvilággal idézi meg a végzetes tengeri történetet. A színdarab világában, Dobreva értelmezésében a legendás bálna a megmagyarázhatatlan, amellyel együtt élünk: az időtől való félelem, az örökkévalóság utáni vágyakozás, az abszolútum keresése.

A Tel-Aviv-i Gescher Színházból érkezik Rostand remekműve, a Cyrano (A szerelem komédiája). Rendezője, a tavaly elhunyt litván Rimas Tuminas már rendkívüli sikereket aratott a MITEM-ken a Ványa bácsi, az Anyegin és az Anna Karenyina előadásaival. Tuminas Cyranója a szabadságról és a szerelemről, a művészetről és a bolondokról, az álmodozókról és – még ha első hallára furcsának tűnik is – a feltalálókról szól…

Janovics Jenő 1905-ben lett a Kolozsvári Nemzeti Színház igazgatója, a teátrum az ő munkássága nyomán vált nemcsak az erdélyi színházi élet központjává, hanem a magyar filmgyártás bölcsőjévé is. „A Janovics ott kezdődik, ahol az Ifjú barbárok véget ért” – mondja a rendező, ifj. Vidnyánszky Attila, aki a kolozsvári társulattal létrehozott, Bartók Béláról és Kodály Zoltánról szóló előző előadásuk után újra egyedi alkotói módszert keresett a nagy előd, Janovics sorsát kutatva és vele párbeszédet keresve – térben és időben.

Kulcsár Edit Ágota, a MITEM főszervezője

 

 

Legyen Ön is részese a felejthetetlen MITEM élménynek, és vásároljon kedvezményes bérletet:

 

12. MITEM Szabadbérlet 2025 - 3 szabadjegyet tartalmaz

 

12. MITEM Szabadbérlet 2025 - 4 szabadjegyet tartalmaz

 

 

 

ELŐADÁS AJÁNLÓ

 

2025. április 25., 26. 19 óra, Nagyszínpad
Mongol Nemzeti Dráma Színház, Ulánbátor, Mongólia
Tsognemekh Bitogtokh: Az Ég fia
Rendező: Naranbaatar Namnan
Mongol nyelven magyar és angol felirattal
3 óra egy szünettel

Az Ég fia

 

A Mongol Állami Akadémiai Drámai Színház először 2011-ben bemutatott „Az Ég fia” című színdarabja 2024. októberében új szereposztással, megújult rendezésben tért vissza a színpadra. Ez a dráma Bitogtohiin Cognemeh forgatókönyve alapján és Namnan Naranbaatar rendezésében Modun Sánjünek, Mongólia első történeti állama, a Hunnu állam urának történetét meséli el. A darab bemutatója óta folyamatosan hatással volt a mongol állami ünnepi szertartásokra, illetve a nemzeti ruházati kultúrára és különösképp hozzájárult a mongol nézők nemzeti öntudatának felélesztéséhez.

A Hun Birodalom megalakulásának 2220. évfordulójára készült színdarab hat díjat nyert a „Fényes Múzsa” nemzetközi színházi fesztiválon: a legjobb drámaíró, a legjobb rendező, a legjobb zeneszerző, a legjobb férfi színész kategóriákban, valamint elnyerte az év legjobb alkotását és művészeit díjazó „Ezüstfa” fesztiválon a legjobb alkotásnak járó trófeát.

A színdarab első bemutatója óta számos fontos felfedezés született az első mongol állam, a Hun Birodalom történetének kutatásában, régészeti ásatások révén. Ennek köszönhetően tágult a közönség tárgyi és történelmi ismerete a hunok történetét illetően, és egyre nagyobb az igénye a nézők új generációinak is arra, hogy megnézzék a hun kor történetét bemutató alkotást, ami a szülőhazáról és szülőföldről szól. A Mongol Állami Akadémiai Drámai Színház előadásában a mongol színművészek három generációjának legkiválóbbjai lépnek fel.  

 

***

 

2025. május 9., 18 óra, Nagyszínpad

Görög Nemzeti Színház, Athén, Görögország
►Aiszkülosz: ORESZTEIA
Rendező: Theodórosz Terzopulosz

Görög nyelven magyar és angol felirattal
3 óra 20 perc egy szünettel

Oreszteia, Johanna Weber fotója

 

Miért gyakorol ránk még mindig ilyen félelmetesen nagy hatást az Oreszteia? Az egyik válasz talán az lehet, hogy szükségünk van a mítoszokkal való mélyebb kapcsolatra. Az Oreszteia mítosza veszélyes: az ismeretlen és az idegen világát idézi elénk, rettegést kelt, feltárja a megzabolázhatatlant, az erőszakot és a legmélyebb, megszelídíthetetlen törvényeket. Klütaimnésztra arra hív bennünket, hogy közösen törjük össze a tükröt, amelynek szilánkjaiból, a mítosz gyökereit megőrizve egy új, lidérces kép kép tárulhat szemünk elé. Célunk mélyre ásni az Oreszteia mítoszában, kutatni a kiszámíthatatlant, a szokatlant és a paradoxont. A szereplők, állandó kérdéseket és dilemmákat megfogalmazva, testüket az ismeretlen oltárára helyezik. Az előadás esztétikája ugyanis a test és a mítosz, az idő és az emlékezet dinamikus kapcsolatából születik. Újra megfogalmazzuk az alapvető ontológiai kérdést: „Miről is szól ez valójában?” Egy olyan kérdés ez, amelyre nincs végleges válasz, de amely folyamatosan a hangok, a szavak, az emberi rejtély többdimenziós voltának feltárása, egy új mítosz rekonstrukciója felé terel bennünket. 

Theodórosz Terzopulosz

 

***

 

2025., május 6., 7., 19 óra, Gobbi Hilda Színpad


Kolozsvári Állami Magyar Színház, Kolozsvár, Románia
►JANOVICS
Janovics Jenő életéből inspirálódva, Vecsei H. Miklós és Németh Nikolett szövege és a társulat improvizációi alapján
Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila

Magyar nyelven angol felirattal
3 óra egy szünettel

Janovics, fotó: Bíró István

 

Egy kísérletnek gondolom a Janovics-előadást, mivel ott kezdődik majd, ahol a Barbárok befejeződött. Akár egy sorozat második része, egy láncszem vagy inkább egy kereszteződés. Ahogy a Barbárok, úgy a Janovics sem életrajzi előadás, igyekszik minél távolabb kerülni a színház kereteitől, de a Barbároktól eltérően most az volt a célunk, hogy a főszereplő életének legjelentősebb időszakát meséljük el, Janovics féle „új formában".

Ifj. Vidnyánszky Attila

 

***

 

2025. május 15., 19 óra, Nagyszínpad

Ivan Vazov Nemzeti Színház, Szófia, Bulgária
►​MOBY DICK
Herman Melville regényéből színpadra írta Alekszadr Szekulov
Rendező: Diana Dobreva

Bolgár nyelven magyar és angol felirattal
2 óra 20 perc szünet nélkül

Moby Dick, fotó: Alexander Bogdan Thompson

 

A Moby Dick című előadás Herman Melville regénye alapján meséli el Ahab kapitány történetét, aki egy fenséges fehér bálnát üldöz a Föld körül. E biblikus utazásban egy legénység kíséri, akik készen állnak, hogy a végsőkig vele tartsanak. Tőlük távol feleségeik, kiknek álmai a hajót irányítják. Az előadás elhagyja az emberi szenvedélyek megszokott vizeit, és bemutatja azok gravitációs erejét, képességüket, hogy az élet és a halál pályáját megváltoztassák. Az előadás az emberi létezés mélységeit kutatja, amelyek között ott lebeg az örökké fehér árnyék – amitől menekülünk, és amit egyúttal üldözünk is.

Diana Dobreva eposzba illő világában a legendás bálna az a megmagyarázhatatlan „valami“, amellyel mi, emberek, együtt élünk: az időtől való félelem, az örökkévaló utáni vágy és az abszolútum keresése egy olyan világban, ahol az ember fölé Isten tekintete tornyosul.

 

***

 

2025. május 25., 19 óra, Nagyszínpad

Gesher Színház, Tel-Aviv - Jaffa, Izrael
►Edmond Rostand: CYRANO (Egy szerelem komédiája)
Rendező: Rimas Tuminas

Héber nyelven, magyar és angol felirattal
2 óra 30 perc egy szünettel

Cyrano, Isaiah Fainberg fotója

 

Cyranonak mindene megvan a boldog élethez: éles elme, ragyogó katonai karrier, hatalmas szív. De miért gondolja mégis, hogy méltatlan Roxán szerelmére? Talán azért, mert az orra éppoly nagy, mint a szíve? Ékesszólását a jóképű Christiannak, egy fiatal katonának kölcsönzi, aki járatlan a szerelem költészetében, nem birtokolja annak magasztos nyelvezetét, rímeit, a fiú így a Cyrano által írt gyönyörű szerelmes levelekkel nyeri el Roxán szívét. De vajon meddig tartható fenn ez a bonyolult viszony?

A 19. századi francia drámaíró, Edmond Rostand a Cyrano de Bergerac felejthetetlen szerelmi történetével vált a világirodalom egyik legnagyobb színpadi írójává. A darab színrevitelével Rimas Tuminas egy rendkívül összetett drámát tár elénk, amely a szabadság, a szerelem, a halál, a társadalommal való konfliktus, és a háború témáit járja körül. A cselekmény történelmi hátterét a 17. században zajló francia-spanyol háború adja. Cyrano maga is részt vett a spanyol erődök ostromában, ami, sajátos karaktere, szabadság iránti szenvedélye mellett bátorságát és Franciaország iránti elhivatottságát is tükrözi, és életeszményét is nagyban meghatározza. A rendező az előadásban fölvetett emberi-társadalmi kérdések révén elkerülhetetlenné teszi az élő párbeszédet a ma is égető, emberi mivoltunkat megkérdőjelező jelenségekről, a halál elkerülhetetlenségéről, külső-belső konfliktusainkról, szabadságeszményeinkről, kompromisszum-készségünkről, a szerelem és a szeretet erejéről, és a mindezen értékeket felborító, újra rendező háború hatásairól.

 

(2024. december 4.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország