KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Műsorarchívum 2023

2023. május 2-7. WORK-SHOP

KECSKEÉNEK - A kar szerepéről a színházi művekben

Színházi alkotóműhely Alessandro Serra vezetésével
Az ember nosztalgiát érez a kör iránt
Simone Weil 
 

 

Alessandro Serra ::  Fotó: Fiorenzo Niccoli

WORK-SHOP   

2023. május 2-7.

Színház- és Filmművészeti Egyetem

Nemzeti Színház - Festőműhely

 

ISMERTETŐ:

"Ha nem Dionüszosz tiszteletére vonulnának fel gyalázatos fallikus himnuszt énekelve, akkor igen szégyenletes dolgot művelnének." (Hérakleitosz) 

A tánc és a táncosok neve is khorósz, és ahol előadják: üres kör az agóra közepén.

Orkhésztra: tánctér a rituális, nem narratív tánchoz.

Egy-egy mítoszbeli jelenetet énekelnek és táncolnak el, de nem meseszerűen felidézve, hanem valóban megélve, és ennek ősereje mámorító hatással jár a körbe gyűlt szemlélőkre. A színész későbbi ötlet eredménye, Theszpisz találta ki, hogy pihentető szüneteket biztosítson a kar számára.  A tragikhósz kecskeének, vagy kecskének énekelt dal, nem tudni. Minden Dionüszoszért van. Minden Dionüszoszról szól! De mi maradt ebből? Először az ünnepet felejtettük el, azután az ünneplés módját. Maradtak a csodálatos szépségű irodalmi művek, és mindenekelőtt a színházi eszköztár.A szakrális művészet szabályai szerint működő tragédia lényege talán nem is a vallási témában, hanem a formák térbeli elrendezésében ragadható meg. Ennélfogva, mi a tragédia karának elrendezésére összpontosítunk. Nem a szöveget próbáljuk elemezni, hanem a kar alakzatát és eredetét: az éneket, a táncot, a teret, az időt.Elég összhangban beszélni és szinkronban mozogni?A gyakorlat az ellenkezőjét bizonyítja: minél egyszerűbb a mozdulat és a hang, annál tisztábban látszik a bennünket a többiektől elválasztó szakadék. Mintha a mozdulatok megsokszorozódnának és a levegő megtelne szavakkal, hogy ez elfedje a mindannyiunkban rezgő ritmikus erőhöz kapcsolódás nehézségét.

Bármilyen fennkölt a koreográfia és a többszólamúság, csupán a kollektív hang, légzés, mozgás leromlott változata.

 

A kar egyetlen hang, egyes szám első személyben.

Kollektívává nőtt karakter.

Világlélegzésben megnyilvánuló erő.

Senki és mindenki belső energiája.

A kar működését tanulmányozni annyi, mint az emberi lélek mélységeit fürkészni, helyreállítani a színház szent eredetét: a közösségi rítust.

A kar arra tanít, hogy felismerjük magunkat a másikban, és főképp arra, hogy tudjunk egyedül lenni a színpadon.

Egyedül.

A saját titkos sebünkkel.

De úgy egyedül, mint aki "te", és soha nem "én". 

 

Minden színész hozzon saját felszerelést, az alábbiak szerint: 

 

ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ 

1. Kényelmes sportruházat a képzéshez 
2. Jegyzetfüzet 
3. Hosszú, széles fekete szoknya 
4. Fekete temetési ruha cipővel és kiegészítőkkel 

 

MŰHELY 

A képzés 

• Bemelegítés és felkészülés a munkára 
• A medence és a gerincoszlop kapcsolata: az energia kezelése és irányítása 
• Komponálási gyakorlatok 

A tánc 

• A tragédia tánclépései | Tragikhé orkhészisz 
• Mozgásminőség | Emmeleia és kordakhe tánc 

Az ének 

• Bemelegítés és beéneklés 
• Egyszólamúság (monódia) és többszólamúság 

A színészi játék 

• Nem hősöket játszunk 
• Színészi játék és éneklés 

A tér 

• Kör, háromszög, téglalap 
• Sztázis, metasztázis 

Komponálás 

• Temetési pantomim 
• A tánclépések partitúrájának megkomponálása és felépítése 

Dramaturgia 

• A dramaturgia elemei 
• Egy tragédia felolvasása 
• A kép dramaturgiája: a jelenet megkomponálása és felépítése

 

A műhely résztvevői: az SZFE hallgatóinak 20 fős csoportja

(2023. április 18.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország