Műsorarchívum 2019

MITEM Krónika XVII.

A komáromi Jókai Színház vendégjátékával: A félkegyelmű című Dosztojevszkij-feldolgozással folytatódott a MITEM

A MITEM egyik küldetése, hogy a külföldi társulatok előadásai mellett a Nemzeti Színház is megmutathassa magát és azokat a határon túli magyar teátrumokat, amelyek kulturális erőforrásként táplálják a helyi közönséget – ilyen mondatokat időről időre leírunk, és nagy öröm, amikor megtapasztaljuk, hogy egy-egy színház több jól vagy kevésbé jól működő előadásgyárnál. A MITEM tegnapi vendége, a Komáromi Jókai Színház a példa arra, mit is jelent egy közösség számára a színjátszás, az önálló társulat.

Dosztojevszkij Félkegyelműjét a neves szlovák rendező, Martin Huba vitte színre Komáromban, akit számtalan filmszerepe közül talán az Őfelsége pincére voltam című Jirí Menzel-moziból ismerhet a magyarországi nézők többsége. A pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház színész-rendezője nyolcadik alkalommal tért vissza alkotói stábjával – Jozef Ciller díszlettervezővel, Milan Čorba halála óta Peter Čanecký jelmeztervezővel, Juraj Letenay koreográfussal Komáromba. A rendező videoüzenetben üdvözölte az előadást követő közönségtalálkozó résztvevőit, de állandó alkotógárdájának egyik kulcsembere, Jozef Ciller díszlettervező jelen volt. Ő mondta el, hogy az eredetileg nagyszínpadi produkciót és díszletet a MITEM-en a Gobbi Hilda Színpad kisebb méreteihez kellett igazítania. Az előadás jelképes eleme, a vasúti pallót stilizáló rámpa így rövidebb lett, de Ciller szerint sikerült a stúdiószínpadon is elérni azt a drámai hatást, amit Komáromban e díszletemnek szántak: a szereplők a több mint két és fél órás játékidő alatt ezen a rámpán közelednek vagy távolodnak a közönségtől. Minél drámaibb, bensőségesebb egy-egy jelenet hangulata, annál följebb, vagyis annál inkább a színpad mélye felé játszanak a színészek. Egészen közel a vonat fénykürtjét stilizáló reflektorokhoz, amelyek a nézők szemébe világítanak minden érzelmi kisülésnél – így választva el a fénnyel az egyes színeket. Mindez miért fontos?

Egyrészt a vallatófényes, de visszafogottan felépített díszlet az atmoszférateremtés meghatározó eleme, másrészt a térszervezés annak a pszichológiai realizmusnak a következménye, amely Martin Huba színházát jellemzi. A színészek is ennek megfelelő modorban játszanak. Holocsy Katalin Nasztaszja Filipovna Baraskova szerepében, vagy Tóth Tibor Rogozsinként is ezt a stílust képviseli, ahogy Szabó Viktor Miskin hercege is csak a szerep kétértelműsége miatt billen ki időnként ebből a polgári-realista egyensúlyból. Miskin herceg – a világirodalom egyik legjelentősebb alakja – ugyanis kifürkészhetetlen figura. Epileptikus rohamok, elmezavar, túlérzékenység: Miskin ezen a mentális egyenesen járja kötéltáncát. Csupán egy valamiben nem inog meg: az igazmondásban. Miskin, a félkegyelmű, az idióta azzal rázza fel az előkelő orosz társaságot, hogy igazat mond. Mindig és minden körülmények között. Ezt a profetikus, zavarbaejtő alakot játszotta nagy átéléssel Szabó Viktor. A társulat produkcióját nemcsak a MITEM közönsége értékelte, hiszen – amint azt Kulcsár Edit, a Nemzeti Színház dramaturgja is kiemelte – A félkegyelmű 2018 júliusában a Magyar Színházak XXX. Kisvárdai Fesztiválján a verseny közönségdíját, Bandor Éva, a társulat Jászai Mari-díjas színésznője pedig a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat nyerte el Lizaveta Jepancsina megformálásáért.

S hogy milyen közösségteremtő ereje van egy kőszínháznak? Egyrészt talán nem mindenhol kézenfekvő, hogy a többségi társadalom tagjai és a kisebbségben élők műalkotásokon keresztül vernek hidat egymás között. Ráadásul nem is akárhogyan. Martin Huba harminc éven keresztül a Színház- és Filmművészeti Főiskola legendás osztály- és tanszékvezető tanára volt, a komáromi teátrum magyar színészei közül is többeket tanított. Érdemes egy pillantást vetni arra a címlistára, ami Martin Huba komáromi rendezéseit sorolja: Az imposztor (2003), Karamazov testvérek (2007), Három nővér (2009), Cseresznyéskert (2011), III. Richárd (2013), Álszentek összeesküvése (2015), Rómeó és Júlia (2017), A félkegyelmű (2018). Hogy finoman fogalmazzunk: nincs köztük musical. Pedig a komáromi magyar társulat elsősorban egy 17 ezer fős kisvárosnak játszik. Ilyen címekkel pedig általában nagyvárosi művészszínházak rendelkeznek. Tóth Tibor immár nem a Rogozsint alakító színészként, hanem a Komáromi Jókai Színház vezetőjeként elmondta, nehéz ellenállni a könnyebb műfajok csábításának, hiszen egy kisvárosi teátrum szükségszerűen a népszínházi produkciók és a szeriőz előadások között próbálja megtalálni az egyensúlyt. Ezzel kapcsolatban a közönségtalálkozón Vidnyánszky Attila felidézte Sztanyiszlavszkij szállóigévé vált mondását, miszerint ha nagy színházad van, oszd ki kétszer A revizort, és ha mindkét szereposztásra van megfelelő színészed, akkor van társulatod. Ha egy szerepre már hárman is vannak, az egyikük fölösleges. „Előadás közben – ez már csak amolyan szakmai ártalom nálam – eltűnődtem egy lehetséges Revizor-szereposztáson, és csodálatosnak tartom, hogy a Komáromi Jókai Színház valóban rendelkezik egy olyan társulattal, ami a szállóigének megfelelően kiállja Sztanyiszlavszkij próbáját” – mondta el a Nemzeti Színház vezetője, aki szerint külön figyelemre méltó, hogy a komáromi teátrum az utánpótlásról is tud gondoskodni. A közönségtalálkozó egy különleges megszólalással zárult. Sütő Zsolt felvidéki borász – akinek kürti tételeit Tokiótól New Yorkig világszerte a legrangosabb helyeket szolgálják fel – kért szót: megköszönte a művészeknek a katartikus előadást, és komáromi bérletesként arra biztatta őket, merjenek továbbra is Dosztojevszkijjel, Csehovval, Shakespeare-rel, mert igenis van rá igény.

 

A MITEM szombaton egy különleges produkcióval, Caroline Guiela Nguyen vietnami származású francia rendezőnő Les Hommes approximatifs (Hozzávetőleg emberek) nevű társulatának előadásával folytatódik. A nagyszínpadi, három és fél órás Saigon után közönségtalálkozóra várjuk nézőinket.

L.Gy.

(2019. május 4.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország