Műsorarchívum 2016

III. MITEM - tizennegyedik, záró nap

6, Akropolisz

A kéthetes MITEM zárásaként két különleges produkciót láthatott a közönség. Délután háromtól a Nemzeti Színház 6 című előadását, amelynek alapja egy Csehov novella, a Hatos számú kórterem, este nyolctól pedig a lengyel Teatr Współczesny társulata előadásában az Akropolisz című darabot, amely Stanisław Wyspiański költői művéből készült.

 

Csehov kórterme

Sardar Tagirovskyt a színház sok szegmense érdekli, színészet, bábszínészet, rendezés, drámaírás, de talán legjobban maga a színház. Sokáig független társulatokkal dolgozott, tavaly beválogatták Meggyeskert című előadását a POSZT-ra, ahol díjeső várta. A Nemzeti Színházban létrehozott egy négy és fél órás előadást a számára legkedvesebb Csehov elbeszélésből.

Az első részben a színészek civilben ülnek, szemben a közönséggel, és olykor egymás szájából kapkodva a szót, olykor hosszabb szólókban mesélik az elbeszélést. A próbafolyamat allatt Sardar azt kérte a színészektől, hogy mindenki tanulja meg a szöveget, aztán pedig, hogy felejtse el, és a történetet a saját szavaival mondja el. A mesélős első rész végleges formáját nem is rögzítették. Lényegét tekintve természetesen a Csehov szöveg hangzik el, ám Sardar elvárja a szereplőktől az improvizálást, hogy ezzel is frissen tarthassák magukat és az előadást.

A három „felvonás” fokozatosan közelít a színház felé. Az első részben, ha csak pillanatokra is, de egy-egy mesélőt olykor mintha megszállna, kitöltene egy szerep karaktere, de a klasszikus színházi szerepjáték csak a második részben jelenik meg, az orvos és betege közti párbeszédben. A harmadik részben a színészek és szerepek végleg egymásra találtak, még Hamlet is megidéződik a könyvtárszobából kórteremé változó térben. Az őrültek legkevésbé sem őrült beszélgetései elbizonytalanítanak: hol van a kint és a bent, ki a borult elméjű és ki a „normális”.

A felvonás záró képe visszatérés a kiindulóponthoz. Ismét szemben ül minden játékos a közönséggel, hogy befejezzék az órákkal előbb megkezdett történetet. A meghökkentő képekben komponált előadás fontos nyitás egy a színházhoz izgalmasan közelítő ifjú rendező előtt, akit a művészetben az őszinteségen túli világ, az igazság érdekel.

 

Lengyel Akropolisz

Amit Novarina csak tervezett, azt Anna Augustynowicz meg is valósította: Stanisław Wyspiański: Akropolisz című előadásának megértését nem segítette magyar nyelvű felirat. A helyzet ugyanis speciális: a mű nincs lefordítva magyarra, és egy korábbi nemzetközi fesziválon, ahol angol nyelven feliratozták az előadást, a társulat rossz tapasztalatokat szerzett. A vetített szöveg mintha gúnyolódott volna az előadással, mondta a rendező. Ezért döntöttek úgy, hogy a MITEM-en a másfélórás előadás jelentésének megfejtéséhez másfél oldalas szinopszis és az alábbi ábra legyen a segítség.

Ez végül is egyfajta kiindulási pont lehetett, hogy eligazodjunk a Wawel megelevenedett szobrai és falikárpitjai történetében. Sok utlással a bibliára (Ézsau és Jákob), illetve az antikvitás irodalmára (az Iliász szereplői). Az előadás műfaji megnevezéséül az „opera parlata”, a beszélő opera kifejezést használta a rendező, hiszen a költő nyelvezetének ritmikus volta egyfajta zenei élményt adhat.

Anna Augustynowicz rendező, a Nemzeti Színház ajándékaival. A MITEM-en résztvevők Madarassy István szobrásművész két alkotását vihették haza. A társulatok a Nemzeti Színházról készült keretbe foglalt kisplasztikát, a rendezők pedig egy, a nevükkel gravírozott MITEM emlékérmet. 

A közönségtalálkozón kiderült, hogy a nézők milyen sokféleképpen látták ezt az előadást. Volt, akit elbűvölt a radikálisan minimalista stílus kivételes formagazdagsága és volt, aki amellett érvelt, hogy mivel a minimalista színházi forma felerősíti a nyelvet, mégis csak jó lenne valamilyen fordítási lehetőséggel élni.

 

Kereszty Ágnes

(2016. április 25.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország