Műsorarchívum 2016

III. MITEM - tizedik nap

Psyché, Korszerűtlen koncert

Psyché

Vidnyánszky Attila szerint elvesztettük a verset. Lebutítottuk és prózaként kezeljük. Meg tudjuk-e szólaltatni, s ha igen, milyen módon. Ez a kérdés érdekelte, amikor 2015 nyarán a Gyulai Várszínházban tanítványaival színre vitte Weöres Sándor talányos művét.

Az osztály nyolc fiúból és hét lányból áll, a lányok felváltva játsszák a költőnő szerepét. A felkészülés során a szabadság, a szerelem, a lázadás hívószavakra és a mű versszövegeire készítettek számtalan etűdöt, amiket aztán Vidnyánszky fűzött össze egységes egésszé. A költői látomásokban tobzódó előadásban mindenki kap olyan megmutatkozási lehetőséget, amiben megjegyezhető alakítást nyújthat. Habár a történet lineárisan is követhető, a szerkesztés mégis szimultán, a rendező úgy próbál mesélni, ahogyan az a versekből bontakozik ki. Kivételesen még a zenei anyag is úgy állt össze, hogy a növendékek a számukra fontos számaikat hozták, vagy zenésítettek meg szövegeket. Vidnyánszky Attila a közönségtalálkozón elmondta, számára fontos, hogy a színész előadása a lélek kitárulkozása legyen, hiszen minden egyes vers személyes történetre fordítható le.

 

A Hevesi Sándor-díj átadása

A közönségtalálkozót egy különleges esemény szakította félbe. Mint ahogyan már arról korábban hírt adtunk, az idei Színházi Világnapon, március 27-én Hevesi Sándor-díjjal jutalmazták a Nemzeti Színház főigazgatóját, Vidnyánszky Attilát. Lakos Anna - a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) Magyar Tagozatának képviseletében - és Dr. Hoppál Péter, kultúráért felelős államtitkár adták át a díjat a színház igazgatójának. A méltatásban külön kiemelték az immár harmadik éve megrendezett MITEM kultúrák közötti hídverő szerepét.

Ezt a kitűntetést a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) Magyar Központjának kezdeményezésére alapították 1998-ban. Az elismerést minden évben annak a három művésznek, kultúraközvetítő, társulatvezető szakembernek adják át, aki sokat tett a magyar színház nemzetközi elismertetéséért, megismertetéséért. A díjat szakmai szervezetek, színházak javaslata alapján az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Nemzetközi Színházi Intézet Magyar Központjának képviselőiből álló kuratórium ítéli oda. Az idei díjazottak még: Barda Beáta, a Trafó Kortárs Művészetek Háza művészeti vezetője és Frenák Pál koreográfus, a Frenák Pál Társulat vezetője.
 

Korszerűtlen koncert

Viktor Rizsakov, akitől a magyar közönség már öt rendezést is láthatott, és akinek rendezései a MITEM-eken is mindig szerepelnek, különleges kéréssel fordult tanítványaihoz. Mindenkinek el kellett beszélgetnie egy-egy emberel, ám interjúalanyuk nem lehetett fiatalabb nyolcvan évesnél.

Arra a kérdésre, hogy milyenné válunk, ha majd megöregszünk, tizennyolc húszas éveiben járó fiatal válaszolt a színház nyelvén. Megrázó módon a szemünk láttára öregedtek hozzá kiválasztottjaikhoz. Az ő karakterükbe bújva megidézték történeteiket, elsírták bánatukat, elénekelték dalaikat. A bevezető kommentárban azt is megtudhatta a közönség, hogy minden szereplő még élő személy. Tehát már a felütésben különleges (hang)súlyt kapott minden egyes ember sorsa. Az önvallomásokat dalok és táncos betétek szakították meg a legnagyobb változatossággal és leleményességgel. A diákok dobbal, gitárral, zongorával és szaxofonnal maguk kísérték a zenés betéteket, volt, aki váltogatva is: egyszer zongorán, másszor gitáron vagy éppen a dobok mögött ülve. A fehér színházi térben szinte folyamatos – a megidézett korszakhoz kapcsolódó, megrázó vagy éppen humoros – háttérvetítés kísérte az elhangzottakat.

A közel kétórás koncert bravúros lezárása a sokféleséget egységbe rendező Rizsakov érdeme. Az utolsó lendületes és szólókkal tarkított táncos betét végén a zene leáll, és egy mozdulattal mindenki felveszi ismét az általa bemutatott idős ember karakterét.

Én azt kutatom, hogyan lehet az élet legfontosabb kérdéseiről - hiszen mindig ugyanarról beszélünk - hitelesen szólni –vallja a színházról Rizsakov. Ezen az estén a megidézett sorsokkal együtt ki-ki belepillanthatott saját jövendőbeli tükrébe.

 

Kereszty Ágnes

 

(2016. április 21.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország