KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Műsorarchívum 2016

III. MITEM - tizedik nap

Psyché, Korszerűtlen koncert

Psyché

Vidnyánszky Attila szerint elvesztettük a verset. Lebutítottuk és prózaként kezeljük. Meg tudjuk-e szólaltatni, s ha igen, milyen módon. Ez a kérdés érdekelte, amikor 2015 nyarán a Gyulai Várszínházban tanítványaival színre vitte Weöres Sándor talányos művét.

Az osztály nyolc fiúból és hét lányból áll, a lányok felváltva játsszák a költőnő szerepét. A felkészülés során a szabadság, a szerelem, a lázadás hívószavakra és a mű versszövegeire készítettek számtalan etűdöt, amiket aztán Vidnyánszky fűzött össze egységes egésszé. A költői látomásokban tobzódó előadásban mindenki kap olyan megmutatkozási lehetőséget, amiben megjegyezhető alakítást nyújthat. Habár a történet lineárisan is követhető, a szerkesztés mégis szimultán, a rendező úgy próbál mesélni, ahogyan az a versekből bontakozik ki. Kivételesen még a zenei anyag is úgy állt össze, hogy a növendékek a számukra fontos számaikat hozták, vagy zenésítettek meg szövegeket. Vidnyánszky Attila a közönségtalálkozón elmondta, számára fontos, hogy a színész előadása a lélek kitárulkozása legyen, hiszen minden egyes vers személyes történetre fordítható le.

 

A Hevesi Sándor-díj átadása

A közönségtalálkozót egy különleges esemény szakította félbe. Mint ahogyan már arról korábban hírt adtunk, az idei Színházi Világnapon, március 27-én Hevesi Sándor-díjjal jutalmazták a Nemzeti Színház főigazgatóját, Vidnyánszky Attilát. Lakos Anna - a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) Magyar Tagozatának képviseletében - és Dr. Hoppál Péter, kultúráért felelős államtitkár adták át a díjat a színház igazgatójának. A méltatásban külön kiemelték az immár harmadik éve megrendezett MITEM kultúrák közötti hídverő szerepét.

Ezt a kitűntetést a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) Magyar Központjának kezdeményezésére alapították 1998-ban. Az elismerést minden évben annak a három művésznek, kultúraközvetítő, társulatvezető szakembernek adják át, aki sokat tett a magyar színház nemzetközi elismertetéséért, megismertetéséért. A díjat szakmai szervezetek, színházak javaslata alapján az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Nemzetközi Színházi Intézet Magyar Központjának képviselőiből álló kuratórium ítéli oda. Az idei díjazottak még: Barda Beáta, a Trafó Kortárs Művészetek Háza művészeti vezetője és Frenák Pál koreográfus, a Frenák Pál Társulat vezetője.
 

Korszerűtlen koncert

Viktor Rizsakov, akitől a magyar közönség már öt rendezést is láthatott, és akinek rendezései a MITEM-eken is mindig szerepelnek, különleges kéréssel fordult tanítványaihoz. Mindenkinek el kellett beszélgetnie egy-egy emberel, ám interjúalanyuk nem lehetett fiatalabb nyolcvan évesnél.

Arra a kérdésre, hogy milyenné válunk, ha majd megöregszünk, tizennyolc húszas éveiben járó fiatal válaszolt a színház nyelvén. Megrázó módon a szemünk láttára öregedtek hozzá kiválasztottjaikhoz. Az ő karakterükbe bújva megidézték történeteiket, elsírták bánatukat, elénekelték dalaikat. A bevezető kommentárban azt is megtudhatta a közönség, hogy minden szereplő még élő személy. Tehát már a felütésben különleges (hang)súlyt kapott minden egyes ember sorsa. Az önvallomásokat dalok és táncos betétek szakították meg a legnagyobb változatossággal és leleményességgel. A diákok dobbal, gitárral, zongorával és szaxofonnal maguk kísérték a zenés betéteket, volt, aki váltogatva is: egyszer zongorán, másszor gitáron vagy éppen a dobok mögött ülve. A fehér színházi térben szinte folyamatos – a megidézett korszakhoz kapcsolódó, megrázó vagy éppen humoros – háttérvetítés kísérte az elhangzottakat.

A közel kétórás koncert bravúros lezárása a sokféleséget egységbe rendező Rizsakov érdeme. Az utolsó lendületes és szólókkal tarkított táncos betét végén a zene leáll, és egy mozdulattal mindenki felveszi ismét az általa bemutatott idős ember karakterét.

Én azt kutatom, hogyan lehet az élet legfontosabb kérdéseiről - hiszen mindig ugyanarról beszélünk - hitelesen szólni –vallja a színházról Rizsakov. Ezen az estén a megidézett sorsokkal együtt ki-ki belepillanthatott saját jövendőbeli tükrébe.

 

Kereszty Ágnes

 

(2016. április 21.)


Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország