Vissza az előadásokhoz

SALT / SÓ

Antonio Tabucchi „Levél a szélben” című novellája alapján színpadra alkalmazta Eugenio Barba

SALT / SÓ

Odin Színház, Holstebro, Dánia

Rendező: Eugenio Barba

Olasz nyelven

1 óra, szünet nélkül.

Női odüsszeia. Egy asszony utazása a Földközi-tenger egyik szigetéről a másikra egy elveszített szerelem nyomában. A kedves szelleme, aki kíséri őt útján, tudatosítja benne visszafordíthatatlan hiányát.

„A hang igazán titokzatos. Természetes, hogy János teremtő erővel ruházza fel evangéliuma legelején: Kezdetben vala az Ige, és az igéből élet lett. Hang, élet. Fonológiai követelmény, hogy a hang az élet ritmusát imitálja, mert a légzést követi. Minden egyes mondat, amit kimondunk, megszületik, kiterjed, megszilárdul, fogyatkozik, majd meghal. Velünk lélegzik. A hang létrehoz, és a hang megszabadít. A hangnak mágikus hatalma van, amit már a görög mitológiában is megírtak, például Orpheus történetében. A hang evokál. Ex-vocare: előhív. A hang megidézheti a halottat, kivezetve őt a sötétségből. Bennünk rezonál, és nem hallhatjuk a füleinkkel, csakis a lelkünkkel.

/…/Miféle jeleket rajzolt a rendező a levegőbe? Átváltozások zajlanak, érezhetjük ezt, de lehetetlen megmondani milyen természetűek. Ez valamiféle alkímia. /…/ Roberta Carreri, a Mester levegőbe rajzolt kéznyomát követve, hangot adott újra a leveleimnek. Behatolt az írás áttetsző tükrébe. Látom őt fejest ugrani a gesztusok és szavak körébe.” ( „A HANG, A TEST” Antonio Tabacchi gondolatai a Salt próbája után, részletek)

Szereplők:

Roberta Carreri
Jan Ferslev

 

Zene: Jan Ferslev
Látvány: Antonella Diana és az Odin Teatret
Jelmez: Odin Színház
Fényterv: Jesper Kongshaug
Grafika: Marco Donati
Rendezőasszisztens: Raúl Iaiza
Irodalmi tanácsadó: Nando Taviani
A Fondazione Pontedera Teatro, Nordisk Teaterlaboratorium és Odin Színház koprodukciója

Rendező
KA
Kaszás Attila Terem
Eugenio Barba

Eugenio Barba

Eugenio Barba 1936-ban született Olaszországban, és Gallipoliban nőtt fel. 1954-ben Norvégiába emigrált, ahol hegesztőként és tengerészként dolgozott. Közben francia és norvég irodalomból és vallástörténetből szerzett diplomat az Oslói Egyetemen. Andrzej Wajda filmje, a Hamu és gyémánt miatt Lengyelországban folytatta tanulmányait. 1961-ben rendezést tanult a Varsói Állami Színiiskolában, majd egy év elteltével Jerzy Grotowski-hoz csatlakozott, aki akkoriban a Tizenhárom soros Színház igazgatója volt Opole-ben. Barba három évett töltött Grotowski melett. Mindez olyan hatással volt rá, hogy egész életen át a lengyel mester elkötelezett híve lett. Indiában találkozott a nyugaton akkor még ismeretlen színházi formával, a kathakalival. Ezután amatőr színészekkel létrehozta az Odin Színházat 1964-ben Oslóban. A társulat 1966 óta a dániai Holstebróban működik. Azóta az Odinban közel nyolcvan előadás készült a kultúrák sokszínű párbeszéde és a különböző társadalmi rétegek közötti híd megteremtésének jegyében. Az antropológiai színház fogalma is Barba munkásságához fűződik, melynek világméretű hálózata az ISTA, a Színházi Antropológia Nemzetközi Iskolája. Eugenio Barbát egyre szorosabb szálak fűzik a budapesti Nemzeti Színházhoz, a MITEM-en 2015-ben zajos sikert aratott The Chronic Life című előadása után 2016 őszén a legújabb darabját The Tree címmel Budapesten mutatta be. 

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Résztvevő országok: Dánia, Lengyelország, Litvánia, Lettország, Macedónia, Magyarország, Norvégia, Olaszország, Oroszország, Románia, Svédország