VÉR VAGYOK - egy középkori tündérmese 18

A Nemzeti Színház, a Troubleyn és a Bozsik Yvette Társulat közös előadása. Budapest-Antwerpen, Magyarország-Belgium
Rendező: Jan Fabre
Magyar nyelven, angol felirattal
1 óra 30 perc, szünet nélkül.
az élet halál utáni szakaszának zónájában zajlik.
Színészeim – „szépségharcosaim” – halott hősöket adnak elő,
akik megjelennek és újraélesztik az életüket."
Jan Fabre 2000-ben színházi szöveget/verset írt az emberi test egyik alapvető alkotóeleméről: a vérről. Művében, amelynek központi témája a középkori testkép, az azóta magunkban hordozott testi-lelki sebeket is elénk tárja. A bűntudattól áthatott vallásos gondolkodás éles ellentéte a zabolátlan, természetes életöröm.
– A fizikai korlátoktól, tabuktól szabadulni igyekvő testek cseppfolyóssá válnak: vérré, a test üzemanyagává alakulnak – mondja Fabre, akinek a darabjában a néző véres, hátborzongató, rituális jelenetekkel – kínzással, menstruációval, kasztrálással, ördögűzéssel, orgiákkal stb. – szembesül. Az apokaliptikus, groteszk képekben fehér ruhás menyasszonyok, felcserek, lovagok tűnnek fel... Fabre mintha Brueghel vagy Hieronymus Bosch festményeiből emelné át őket. A szöveg megírásakor Fabre a 12. században élt bencés apátnő, Bingeni Szent Hildegárd misztikus írásaiból is inspirálódott, aki látomásokat írt le a testről, gyógyító erőkről, növényekről és állatokról.
A Vér vagyok volt 2001-ben az első Fabre-produkció, amelyet az Avignoni Fesztiválon, a pápai palota díszudvarán mutattak be. Az előadást a sikerre való tekintettel a 2005-ös fesztiválon újra bemutatták. A több földrészt bejárt produkciót a sajtó és a közönség világszerte elismeréssel fogadta. Most, 2024-ben, az újabb értelmetlen háborúk és vérontások idején Fabre új koncepcióval kelti életre a szöveget a Nemzeti Színház színészeinek és a Bozsik Yvette Társulat táncosainak közreműködésével.
A belga Jan Fabre Antwerpenben született 1958-ban. Hazájában és külföldön egyaránt nemzedékének egyik legsokoldalúbb művészének tartják, aki nemcsak színházi alkotó (író és rendező), hanem képzőművész is.
A határokat feszegeti minden műfajban, előadásai költői koncepciók, lenyűgöző ősi rítusok, az őt szüntelenül foglalkoztató filozófiai kérdések színpadi víziói. A 2024-es Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM) a Mítikasz csúcs (Az Olümposz tetején) című nyolcórás előadását ismerhette meg a magyar közönség.
A NEMZETI SZÍNHÁZ,
A TROUBLEYN/JAN FABRE
ÉS A BOZSIK YVETTE TÁRSULAT KÖZÖS ELŐADÁSA
Fordította: Vajna Ádám
Bozsik Yvette m.v.
Fülöp Tímea m.v.
Samantha Kettle m.v.
Juhász Péter e.h.
Sikó Koppány m.v.
Közreműködnek a BOZSIK YVETTE TÁRSULAT táncművészei:
Tóth Rebeka, Czvikli Fanni, Reetta Riikonen, Milena Eliza Marinkovits, Bozsányi Liliána, Ivanov Gábor, Nagy Levente, Bodó Zsombor, Nádas Zalán
Zenészek:
Ferenczi János (Tuba), Rieger Attila (Gitár),
Szántó Marcell (Gitár), Kustán Ádám (Gitár)
Cédric Charron
Annabelle Chambon
Stella Höttler
Dag Taeldeman
Eredeti zene (2001)
Sebastien Cneude, Danny Dupont, Dag Taeldeman, Maarten Van Cauwenberghe
Miet Martens
Wout Janssens
Kernács Péter
Szabó Réka
Gyöngyösi Renáta
Dobos Gábor
Ködmen Krisztián
Strack Orsolya