KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Vissza az előadásokhoz

Szőcs Géza

Raszputyin

Raszputyin

Szatmárnémeti Északi Színház, Harag György Társulat - Románia

Rendező: Sardar Tagirovsky

Magyar nyelven angol felirattal

3 óra 40 perc, 2 szünettel.

Szőcs Géza drámája egy történelmi látlelet a kollektív európai és globális lelkiismeretünkről. Ez a dráma a történelmi valóságot helyezi fókuszba Raszputyin fiktív szűrőjén keresztül. Ez a fikció a szenvedélyes túlélés utolsó mentsvára az emberiség apokaliptikus erdejében. Mert gyermeki módon vágyódik a világ békéjére. Arra, hogy milyen az, amikor nem gyilkoljuk egymást a társadalomban és a háborúkban. Ebben a világban minden költészet kacérkodik a valósággal. Minden vágyódás táncol a feladással. Minden tett a filozófiával. Pont olyan a dráma, mint amilyen kép alakult ki bennünk Raszputyin alakjáról a mai világunkban. Isteni és végtelenül emberi, miközben hátborzongatóan történelmi. Hiszen Raszputyin szent és bűnös alakja megfoghatatlan, hiszen az ő hatalma nem a császárok, királyok és a cárok hatalmával ér fel, hanem a játékosok és a szélhámosok igéző tekintetével.

Gyakran eszembe jut, hogy milyen lett volna, ha nem hal meg annyi ember a 20. század során. Milyenek lehettek a nagyszüleim, a dédszüleim barátai és rokonai, akik nem élték túl a nehéz időket? Megannyi fájdalmas kiáltás tűnt el a múlt században és akár a mi századunkban is. Vagy akár tavaly. Idén. Mindig is azt képzeltem, hogy mi emberek képesek vagyunk meghallani ezeket az elveszett hangokat a képzeletünk és az együttérzésünk segítségével. Hiszen nem mindig az a lényeg, hogy pontosan hogyan történt valami… nem az a lényeg, hogy mennyire mérjük fel pontosan a történelmet, hanem, hogy mi milyennek éltük meg az életben az igazságunkat, az igazságainkat.

És ahány ember és nemzet van, annyi igazság akad és egyik sem egyezik tökéletesen. A dráma Raszputyinbeli alakján és utazásán keresztül felfedezhetjük letűnt korok és alakok hétköznapi, történelmi és univerzális igazságait és gondolhatunk vissza azokra, akiket sohase ismertünk. Ez az előadás egy megemlékezés is lesz egyben a mindenkori ártatlanokért vagy olyanokért, akik nem ragadtak volna fegyvert, ha lett volna választásuk. (Sardar Tagirovsky)

(Fotók: Süveg Károly)

Szereplők:

Arkangyal: Bándi Johanna, Bogár Barbara, Budizsa Evelyn, Gál Ágnes, Kovács Éva, Laczkó Tekla, László Zita, Méhes Kati, Rappert-Vencz Stella
Guszeva, 18-20 éves lány: Bándi Johanna
G.J. Raszputyin, 45 éves: Rappert-Vencz Gábor
II. Miklós, minden oroszok cárja, 46 éves: Gaál Gyula
V. György, angol király, 49 éves: Frumen Gergő
II. Vilmos, Németország császára: Orbán Zsolt
I. Ferenc József, Ausztria császára és Magyarország királya, 84 éves: Zákány Mihály
Sztyopa, 25 éves: Péter Attila Zsolt
Madám, 60 éves: Kovács Éva
Loulou, 16-17 éves: Budizsa Evelyn
Gavrilo Princip, 20 éves: Poszet Nándor
Inas: Varga Sándor
Pincér: Bogár Barbara
Marcel Proust: Gaál Gyula
Felix Juszupov herceg, 25 éves: Orbán Zsolt

Díszlet-, jelmeztervező, smink: Kupás Anna
Dramaturg és fényterv: Sardar Tagirovsky
Zeneszerző: Bakk-Dávid László
Zenei vezető: Manfrédi Annamária
Performansz és dramaturgiai munkatárs: Pável Réka 
Fényterv és a rendező munkatársa: Székhelyi Dániel
Dramaturgiai munkatárs és a zeneszerző asszisztense: Szigeti Bálint
Smink: Moldován Blanka
Ügyelő: Szabó Ritta

Külön köszönet a színészekkel folytatott munkáért: Alessia Pellegrinonak
Külön köszönet az önkéntesekkel folytatott munkáért Keresztes Ágnesnek

NSZ
Nagyszínpad
Sardar Tagirovsky

Sardar Tagirovsky

Kazanyban (Oroszország) született 1985-ben. A kilencvenes évek óta él Magyarországon. Színészetet tanult a Shakespeare Színművészeti Akadémián, a Budapest Bábszínház stúdiójában bábszínészként szerzett képesítést, majd a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen szerzett diplomát színházrendezői szakon, Bocsárdi László osztályában. A Sztanyiszlavszkij-Strasberg módszert tanulmányozta Budapesten és Rómában, Paolo Antonio Simioninál. Aktívan részt vesz színházi kísérletekben és alternatív színházi kezdeményezésekben, valamint rendszeres szervezője, illetve társszervezője különböző színészmesterség workshopoknak.

Első hivatalos színházi munkája, a Sepsiszentgyörgyön rendezett Meggyeskert, a 2015-ös POSZT-on elnyerte a közönségzsűri, három színésze pedig a legjobb alakításokért járó díjat. 2016-ban, Erdélyben megkapta a 35 év alatti rendezőknek adható Játéktér-díjat. 2016-ban, az általa rendezett Molière: Úrhatnám polgár című előadás öt díjat kapott a Magyar Színházak XXVIII. Kisvárdai Fesztiválján, 2018-ban, szintén Kisvárdán, három díjat nyert el a Chioggiai csetepaté című előadása, illetve ez a produkció kapta a Kritikusok díját is 2018-ban, a legjobb zenés/szórakoztató előadásként. 2017-ben Őze Lajos-díjjal tüntették ki a Gyulai Várszínházban a Zongota című előadás kapcsán, 2018-ban Mátyás Irén-emlékdíjat kapott a legjobb rendezésért, az Álom újratöltve című előadásért. 2019-ben a POSZT versenyprogramjában szerepelt Dosztojevszkij: Idióta című rendezése, amely két díjat hozott el a fesztiválról.

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország