Vissza az előadásokhoz

Panasz Mirnij

Limerivna

Limerivna

Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház, Kijev, Ukrajna

Rendező: Ivan Urivszkij

Ukrán nyelven magyar és angol felirattal

1 óra 45 perc, szünet nélkül.

A Limerivna című darab Panasz Mirnij alkotása és az ukrán irodalom egyik klasszikusa. Tipikus példája a 19. századközépi, hagyományos, ukrán melodrámának, amelyben a konfliktus hajtóereje a megalkuvást nem tűrő, szenvedélyes szerelem. Egyedül az erős akaratú személyiségek képesek az efféle szerelemre.

Ahogy az többnyire jellemző a korabeli ukrán dramaturgiára, a cselekmény alapja a népi dalirodalom, ezúttal a Limerivnáról szóló népballada. Egy szegény, megözvegyült anya a lányát, Natalját arra kényszeríti, hogy hagyja el az általa szeretett, ám szintén szegénysorban élő Vaszilt, és fogadja el férjéül Karpot, a gazdag Skandibiha fiát, akit azonban a lány nem szeret. Natalja szereti és szánja részeges anyját, de kétségbeesetten ellenáll akaratának. Ám az anya fortélyai, hazugságai és győzködése végül mégis hajlandóvá teszi a lányt a házasságra, aki azonban fokozatosan ráeszmél a furfangos csalásra, majd mindent a szabadság egyetlen útját jelentő halálra bíz.

Majdnem másfél évszázad választ el minket Panasz Mirnij művétől. Hol vagyunk mi és hol van Natalka, a szegény lány, aki haláláig szereti Vaszilt? Mégis, talán Ivan Urivszkij rendező értelmezésében felismerhetjük a darab és a mai korunk közötti összefüggéseket: a szerelem és az árulás örök témáiban, és az olyan kérdésekben, mint a szülő-gyermek viszony, a vágyott cél elérését szolgáló manipuláció, a vétkes felkutatásának képtelensége vagy választásaink védelmezése. A rendező csupán a főszereplőket hagyja meg az előadásban, és kiemelve a cselekményt az időkeretből, illetve szűkebb társadalmi és hazai vonatkozásából, a választás jogának egzisztenciális problémáját helyezi előtérbe, amelyet nem irányíthat a feltehetően jóindulatú anyai szándék, még kevésbé a rosszakarók megtévesztő fondorlata. A romantikus szerelmi történetből így az ősi feszültségek magasröptű, shakespeare-i tragédiája bontakozik ki, mégis elrettentő példabeszéd marad a felsőbb akarattal szemben tehetetlen emberről és a körülmények által elnyomott szerelemről.

Színészek
Limeriha – Tetjana Mihina
Skandibiha – Olena Hohlatkina
Natalia – Marina Koskina
Karpo – Vitalij Azsnov
Knur – Dmitro Ribalevszkij
Oriska – Kszenija Basa
Maruszja – Krisztina Fedorak
Vaszil – Pavlo Spegun

Díszlet- és jelmeztervező: Petro Bogomazov
Koreográfus: Pavlo Ivljuskin
Hangtechnikus: Pavlo Natalusko, Vlad Kolomijcsenko
Fénytechnikus: Jevgen Golovin, Andrij Kononyenko
Rendezőasszisztens: Marija Szavka

Rendező
GH
Gobbi Hilda Színpad
Ivan Urivszkij

Ivan Urivszkij

Ivan Urivszkij (30) ukrán filmrendező. 1990-ben született Krivij Rig városában. 2015-ben diplomázott a Karpenko-Karij Kijevi Nemzeti Színházi Film és Televíziós Egyetemen. Első előadásai azonnal felhívták magukra a figyelmet, és ma Urivszkij Ukrajna egyik legtehetségesebbnek tartott fiatal színházrendezője. Négy év alatt 12 előadást hozott létre kijevi, odesszai és lvivi színházakban. Ezek nagy részét klasszikus irodalmi művekre építette olyan írók nyomán, mint Csehov, Strindberg, Gotz, Gogol, Kuprin vagy Krommelink, valamint ukrán klasszikusoktól Ivan Franko, Mihajlo Kocjubinszkij és Panasz Mirnij. Ivan Urivszkij vázként, saját elképzelésének alapjaiként tekint az irodalmi művekre, és mindig új rendezői megoldásokkal nyúl az ismert, klasszikus cselekményekhez.

Előadásai számos fesztivál és művészeti díj nyertesei, 2019-ben pedig a rendezőt Ukrajna legrangosabb színházművészeti elismerésével, a Lesz Kurbasz Díjjal tüntették ki. 2019-ben Ivan Urivszkij a Vaszilko Odesszai Akadémiai Ukrán Színház főrendezője lett.

 

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Résztvevő országok: Algéria, Franciaország, India, Görögország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia, Svájc, Szerbia, Szlovénia, Ukrajna, Vietnám