KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Vissza az előadásokhoz

Yang Zhankun

Faust tragédiája

Faust tragédiája

The Central Academy of Drama, Peking, Kína

Rendező: Liu Libin

Kínai nyelven magyar és angol felirattal

2 óra, szünet nélkül.

Goethe Faustjának ez az ötfelvonásos adaptációja, a Faust tragédiája jelentősen eltér az eredeti mű szövegétől. Faust életének öt szakaszát fordított sorrendben, a végétől az elejéig haladva mutatja be. A történet Faust, a természethódító kudarcával indul, politikai törekvéseinek meghiúsulásával folytatódik, majd a klasszicista szépséghajszolás csömörén és a való világbeli szerelmi csalódáson át ível a tudásból való végső kiábrándultságig. Kielégíthetetlen vágya arra készteti, hogy Mefisztó, a tagadás szelleme vezetésével addig tapasztalja meg az élet hullámvasútját, míg az út végén csak a kudarc fájdalma marad számára. Ha vágyainkért eladjuk a lelkünket, az nem csak Faust esetében vezet tragédiához, hanem az egész emberiség számára is tragikus következményekkel jár az ősidőktől fogva. Ha csodálatosnak hirdetett emberi civilizációnk vágyakra épül, akkor értelmét veszti és csupán lelki szenvedésekhez vezet a haladás, a fejlődés,. Margit buzdítására Faust végül átlát a szitán, megküzd az ördöggel, kishíján meg is mérgezi. Bár végül kudarcot is vall, Faust folyamatosan önvizsgálata és az élet értelmének, értékének kitartó keresése felszínre hozza az emberiségben rejlő jót, és felveti feltéteti Fausttal a kérdést: Milyen valójában „embernek" lenni?

Liu Libin gondolatai az előadásról

Az előadást egy Kiemelt Kutatási Program keretében hoztam létre, amelyet 2018-ban pályáztam meg az Akadémián. A darab Yang Zhankun professzor, a projektcsapat tagjának átirata Goethe Faustja alapján. 2021 nyarán – az Akadémia Tudományos Kutatási Osztálya, a Színpadtervi, a Színművészeti, a Zenés Színházi, a Bábszínházi, a Színházmenedzsment osztályok, valamint az Előadóművészeti Központ hathatós támogatásával – a projektben résztvevő professzorok és hallgatók rengeteg munkával befejezték a Faust tragédiáját. A darabot professzortársainknak, diákjainknak és a közönségnek ajánljuk. A Faust, Goethe drámai költeménye arról szól, hogy az ember rendületlenül keresi az élet értelmét, és igyekszik megvalósítani az eszményi  társadalmat. A német mondakörön alapuló cselekményt Faust folyton változó gondolatvilága alakítja. A drámai költemény a realizmus és a romantika tökéletes ötvözete. Faust úgy véli, az ember soha nem hagyhat fel a törekvéseivel. Eltévelyedése nyomán rájön, hogy nem zuhanhatunk bele vágyaink szakadékába, s a lelkünket sem adhatjuk el az ördögnek. A Faust tragédiája című előadás az eredeti mű szöveg számos mozzanata közül Faust életének öt szakaszát ragadja ki és dolgozza fel, komolyan, tartalmasan értelmezve Faust tragikus életét. Így vezet el a kérdéshez: miként cselekedjünk sokszínű, lehetőségekben bővelkedő, anyagias életünk során, hogy ne veszítsük el önmagunkat? Erre való folyamatos törekvésünk újjászületéshez vezet, vágyainkba merülve viszont észrevétlenül elveszítjük, a remélt előnyökért cserébe tárggyá silányítjuk a lelkünket.

Színészek

Faust: Yikesang Tayier
Mephistopheles: Xie Yuchuan
Császár:
Yu Hengwei
Heléna: Chen Ning
Gretchen: Sun Jingfei

 

Díszlettervező: Sun Daqing
Jelmeztervező: Chen Xiangqun
Koreográfus: Hu Di

Rendező
NSZ
Nagyszínpad
Liu Libin

Liu Libin

Prof. Liu Libin 1953-ban született Harbinban, Kínában. A Központi Színművészeti Akadémia (CAD) Oktatásfejlesztési Alapítványának volt főtitkára, doktori témavezetője, a Színházi Olimpia Nemzetközi Bizottságának tagja. 1977-ben végzett a CAD színművészeti Tanszékén, majd színészeti kurzusok szaktanáraként dolgozott, előadóművészetet, színészi készségeket, rendezői ismereteket és kutatáselméletet oktatott. Eddig több, mint 30 színpadi művet rendezett, amelyek közül a legjelentősebbek: Cao Yu Vihar című drámája, a Pekingi emberek, a Három nővér, a Vízkereszt, az Ahogy tetszik, a „Két úr szolgája, a Turandot, a Faust tragédiája, a Gyere le a fáról, a Wenn. Színre vitt eredeti musicaleket, mint a Tartuffe, megrendezte a „Tanítónők egy falusi iskolában" című kínai operát, a „Vidéki múltidéző" című monodrámát, valamint az „Élet ég és föld között" című darabot. 

Megjelent tanulmányai között szerepel többek között: Előadások az előadói koncepciókról; A színjátszás és az alkotás lélektani vizsgálata; Karakteralkotás; Előadások az emberi természetről; Gondolatok az üres térről; Tisztelgés a klasszikus művek előtt; Az alkotói képzelőerő; Az alkotás élménye; Gondolataim a Vízkereszt, vagy amit akartok próbái alatt.

Tisztségei: a CAD Adminisztratív Ügyek Hivatalának vezetője, majd alelnöke, a Színművészeti Tanszék dékánja, a Tudományos Fokozatok Nemzeti Igazgatási Hivatala 7. Dráma, Film és TV értékelő testületének összehívója, a Kínai Színművészeti Társaság főtitkára, az Ázsiai Színművészeti Oktatási Központ főtitkárhelyettese.

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország