Vissza az előadásokhoz

Nyikolaj Erdman

Az öngyilkos – szovjet vaudeville 12

Az öngyilkos – szovjet vaudeville

Théâtre National Populaire, Villeurbanne, Franciaország

Rendező: Jean Bellorini

Francia nyelven magyar és angol felirattal

2 óra 15 perc.

Szovjetunió, az 1920-as évek második fele. Éjnek évadján a munkanélküli, elkeseredett Szemjon Szemjonovics májas hurkával csillapítaná éhségét. Erre felébred a felesége, összevesznek, a szánalmas hős „utolsó leheletét" emlegetve távozik. A feleség abban a meggyőződésben hív segítséget, hogy Szemjonovics véget akar vetni az életének. A hírre összesereglik a szomszédság, kisvártatva tömegesen tódulnak az érdeklődők, hogy tanúi legyenek a sajnálatos eseménynek. A dicső halálon elmélkedő Szemjonovicsnak támad egy ötlete: öngyilkossága révén talán végre lesz belőle valaki? A múlt század húszas-harmincas éveinek fordulóján írt darabot már a bemutató előtt betiltották. Nyikolaj Erdman a szovjet kormány tekintélyelvű, elnyomó politikájának áldozata, nem sokkal az Öngyilkos megírása után, egy Sztálinról szóló rövid szatirikus verse miatt letartóztatták. Két darabját (A megbízatás, Az öngyilkos) végleg betiltották. Három évre deportálták, majd házi őrizetbe helyezték. Nem írt több drámát, „örökös félelemben” élt. Ez az érzés hatja át Az öngyilkos „hősét" is. Szemjonovics egy üres porhüvely, középszerű, jelentéktelen ember, aki saját életre csupán mások érdeklődésének köszönhetően tehet szert. Halála küszöbén végül egy rettenetes, elnyújtott sóhaj biztosít számára leheletnyi életet. Tik-tak. Nyikolaj Erdman Gogol szatirikus hagyományait követve olyan embereket, méltóságokat, egyházi szereplőket, boltosokat gyűjt itt egy csokorba, akik kitartóan keresik az életük értelmét, miközben korábbi viszonyítási pontjaik mind megsemmisültek. A lefojtott társadalmi közegben egyetlen apró füllentés is csalások láncolatát leplezheti le, s ez végül robbanáshoz vezet. Nyikolaj Erdman szövege ma is erőteljesen hat: minden elnyomó politikai rezsim vitriolos kritikája, önmarcangoló töprengés a lét értelméről. A káoszban vergődő szánalmas kisember története korunkról, vágyainkról, lemondásainkról is szól. Hogyan állhatunk ellen az elnyomásnak úgy, hogy ne váljunk hőssé? Jean Bellorini és színészekből, énekesekből, zenészekből álló társulata pergő, hangulatos kabarét, szaftos és hátborzongató politikai bohózatot tár elénk. A darab őrületes humorát még hatásosabbá teszi a kórus, a zenészek játéka, Macha Makeïeff jelmezei, valamint az André Markowicz szövegének féktelen ritmusára lüktető zene. S végül, amikor a díszletek eltűnnek, az álarcok lehullnak, marad a színház életszeretete, lenyűgöző szerelmi vallomása.

Szereplők

François Deblock, 
Mathieu Delmonté, 
Clément Durand, 
Anke Engelsmann, 
Gérôme Ferchaud, 
Jacques Hadjaje, 
Clara Mayer, 
Liza Alegria Ndikita, 
Marc Plas, 
Antoine Raffalli,
Matthieu Tune, 
Julien Gaspar-Oliveri, 
Damien Zanoly

Zenészek: Anthony Caillet, Marion Chiron, Benoît Prisset

Díszlettervező: Véronique Chazal, Jean Bellorini
Jelmeztervező: Macha Makeïeff, asszisztense Laura Garnier
Dramaturg: Melodie-Amy Wallet
Zeneszerző: Sébastien Trouvé

Rendező
NSZ
Nagyszínpad
Jean Bellorini

Jean Bellorini

Jean Bellorini rendező nagy drámai és irodalmi szövegekkel dolgozik. Előadásai szorosan ötvözik a színházat és a zenét. Többek között színpadra adaptálta Victor Hugo Nyomorultak című nagyregényét „Vihar egy koponyában” (Tempête sous un crâne) címmel; Rabelais alapján megrendezte a „Megfagyott szavak” (Paroles gelées) című produkciót (ezutóbbi Molière díjat kapott a legjobb rendezésért). Rendezései sorában kiemelkedőek továbbá Bertolt Brecht Szecsuáni jólélek (szintén Molière-díj a legjobb közszínházi előadásért), Molnár Ferenc Liliom, Dosztojevszkij Karamazov testvérek előadásai (ezutóbbit a 2016-os Avignoni Fesztiválra készítette). 2014-ben kinevezték a Saint-Denis-i Théâtre Gérard Philipe nemzeti színházi központ igazgatójává, ahol az „Egy pillanat”(Un instant) című produkciót mutatta be Proust nyomán, valamint az Anyegint Puskin nyomán. Megszervezett egy tizenévesekből álló társulatot (Troupe éphémère), amellyel minden évadban létrehoz egy előadást. Rendszeresen alkot az opera műfajában, és külföldön is sokat dolgozik. Együttműködik a Berliner Ensemble-lal, a szentpétervári Alekszandrinszkij Színházzal, 2022 tavaszán pedig a Teatro di Napolival az Il Tartufo című darabot mutatja be. 2020 óta a nagymúltú TNP (Théâtre National Populaire) igazgatója. Valère Novarina Az Árnyak Játékát (Le Jeu des Ombres) című darabjából készült rendezését a 2020-as avignoni Semaine d'art (Művészeti hét) keretében mutatták be. 

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére