Vissza az előadásokhoz

Aiasz, az őrület 16

Szophoklész Aiasz című műve alapján készült színpadi kompozíció

Aiasz, az őrület

Attisz Színház – Athén, Görögország

Rendező: Theodórosz Terzopulosz

Görög nyelven magyar és angol felirattal.

55 perc, szünet nélkül.

A megalázott és feldühített Aiasz bosszút akar állni azokon, akik igazságtalanságukkal megsértették őt, amikor a görög bíróság téves ítélete szerint Akhilleusz fegyvereit odüsszeusznak, nem pedig neki adományozták. Athéné istennő ezért tébollyal sújtja őt. Aiasz őrületében a görög csordákra támad és mészárlásba kezd abban a tudatban, hogy azok ellenségei, az Atreidák. Tudatát visszanyerve ráeszmél tettére, majd szégyenében és megalázottságában öngyilkosságot követ el. Családja és a szalamiszi tengerészkar erőfeszítései ellenére Trója partjára megy egyedül, ahol saját kardjába dől. Miközben a család gyászol, az Atreida királyok, Menelaosz és Agamemnón megtiltják, hogy Aiasz testét a megfelelő módon eltemessék. odüsszeusz azonban közbelép, és meggyőzi őket a halott ellenségnek járó tiszteletről, illteve a tisztességes temetés engedélyezéséről.

Az Aiasz, az őrület című előadás az Attis Színházon belüli kutatómunka eredménye, amely Szophoklész Aiasz című tragédiájának néhány fő témáját járta körül. Ilyen például az árulás, a harag, az őrület, a bosszú, az öngyilkosság és a bűntudat – ez utóbbi hiánya megmutatkozik a mai világunkban.

Az előadásban nem kerül feldolgozásra a Szophoklész-tragédia teljes szövege, ehelyett azokra a részekre épül, amelyek az Aiasz által a jogtalan düh állapotában elkövetett gyilkosságokat mesélik el. A hírvivő ragyogó részletességgel írja le, amint Aiasz a haragtól és az őrülettől elvakulva elhagyja sátrát, lerohanja és lemészárolja az állatokat abban a hitben, hogy azok emberek. A hírnök elbeszélése felidézi a tiszteletreméltó hős képét, és előkészíti a vértől átitatott Aiasz belépését, miközben a kar kétségbeesett kérdéseken keresztül igyekszik megérteni a felfoghatatlant.

Az előadás egy tanulmány a háború okozta paranoiáról, az erőszakról és a vérről. Mindössze három színész játssza, akik háromszor megismétlik ugyanazt a néhány strófából álló szöveget. A szereplők leírják Aiasz bűntetteit, miközben azonosulnak vele. Megtestesítik cselekedeteit, végül pedig maguk is áldozatokká és tettesekké változnak, magukra öltve ugyanazt a gyilkos mániát, amely Aiaszt megszállta. A hírnök rávilágít a téveszmére, és meghozza a sötét jóslatot, miszerint „ez a nap halált és megsemmisülést hoz Aiasz számára”. Eközben a szatirikus dráma elemeit használva tárja elénk a bűnös éjszakát, amikor Aiasz lemészárolja az állatokat.

Színészek / Actors:

Tasos Dimas, Meletis Ilias, Savvas Stroumpos

 

Színpadi kompozíció, díszlet– és jelmeztervező: Theodoros Terzopoulos
Fények: Theodoros Terzopoulos, Konstantinos Bethanis
Technikai menedzser: Konstantinos Bethanis
Ügyelő: Charalampos Terzopoulos    
Színpadi asszisztens: Dimitris Terzopoulos     
Gyártásvezető, feliratok: Maria Vogiatzi
Fotók: Johanna Weber

GH
Gobbi Hilda Színpad
Theodórosz Terzopulosz

Theodórosz Terzopulosz

Görög tragédiákat, operákat és kortárs darabokat rendezett Görögországban és számos színházban világszerte. Terzopulosz és az általa alapított Attisz Színház 2100 előadást játszott 34 év alatt a világ minden táján. Szemléletmódját a görög tragédiáról sokfelé tanítják drámaakadémiákon és egyetemeken. Számos helyen műhelyfoglalkozást vezet és előadásokat tart módszeréről; akadémiák és egyetemek professor emeritus címét viseli, valamint sok görög és külföldi színházi díj birtokosa. A módszerét bemutató könyvek megjelentek görögül, angolul, németül, kínaiul, törökül, oroszul, olaszul, koreaiul és lengyelül. A Dionüszosz visszatérése, amely szintén a módszerét mutatja be, 2015-ben jelent meg és számos nyelvre lefordították.
Görögország Piería régiójában, Makrigialos faluban született. 
1965-1967: K. Michailidis Dámaiskola (Athén).
1972-1976: Berliner Ensemble (Berlin).
1985-ben alapította az Attisz Színházat.
1981–1983: az Észak-Görögországi Állami Színház Drámaiskolájának igazgatója. 
1985–1988. és 1995–2004.: művészeti igazgatója az Antik Drámáról Nemzetközi Találkozónak Delphiben.
1990 óta: alapító tagja a Nemzetközi Mediterrán Színházi Intézetnek és az intézet görögországi karának elnöke. 
1995 óta: a Színházi Olimpia Nemzetközi Bizottságának elnöke. Az esemény idáig Delphiben, Sizuokában (Japán), Moszkvában, Isztambulban, Szöulban, Pekingben, Wroclavban (Lengyelország) és India-szerte 17 városban került megrendezésre. 
Alapítója és művészeti igazgatója az Antik Dráma Nemzetközi Találkozónak Sikyona községben (2005-ben, 2006-ban, és 2011-ben).

Fotó: Johanna Weber

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Bosznia-Hercegovina, Csehország, Franciaország, Görögország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Románia, Olaszország, Ukrajna, Vietnám