Vissza az előadásokhoz

Carlo Gozzi

A holló 16

Carlo Gozzi azonos című darabja nyomán

A holló

Alekszandrinszkij Színház, Szentpétervár, Oroszország

Rendező: Nyikolaj Roscsin

Orosz nyelven, magyar szinkrontolmácsolással.

2 óra, szünet nélkül.

„A holló” c. előadás irodalmi alapját Carlo Gozzi, a jeles olasz színműíró, Goldoni kortársa és riválisa által 1762-ben írt fiabája (színpadi mese tragikomikus cselekménnyel) jelenti. A rendező, Nyikolaj Roscsin nem először fordul Gozzi műveihez: 2001-ben Moszkvában rendezte meg a Szarvaskirály-t, amelyet az egyik legkiemelkedőbb oroszországi Gozzi-rendezésként méltattak, és elnyerte a Szmoktunovszkij-díjat valamint a Moszkvai Kritikusok díját.

Az előadás kerüli a felszínesen „olaszos” kliséket, a commedia dell’ arte karneváli, improvizatív jellegű játékstílusát, és a mű mélyebb értelmezési rétegeit tárja fel, felszínre hozva a darab abszurd drámaiságát. Gozzi többi színdarabjához hasonlóan A holló is egy többrétegű, fantasztikus eseményekkel és rendkívüli szenvedélyekkel teli világot mutat meg a nézőknek. Története a szerelem, a hűség, a barátság és a varázslat hol kacagtató, hol nyomasztó kavalkádját nyújtja, maszkos színészi játékkal, különleges látványvilággal és expresszív mozgással fűszerezve.

Színészek/actors: Victor Smirnov, Tikhon Zhiznevsky, Valentin Zakharov, Alexander Polamishev, Yelena Nemzer, Polina Teplyakova, Alexey Panichev, Dmitry Belov, Sergey Sidorenko 

Zenészek/Musicians: Timofey Gavrilov, Inna Andreyeva, Dmitry Zotin, Givi Sarkisyan, Alexander Shcherbakov

Díszlet/Set design: Nickolay Roshchin
Zeneszerző, az előadás zenei vezetője/Music and sound design: Ivan Volkov
Maszkok, jelmezek, kellék/Masks, costumes, accessories: Andrei Kalinyn, Ekaterina Koptyayeva, Nickolay Roshchin
Világítástervező/Lighting designer: Artyom Prikhodov
Hangmérnök/Sound engineer: Kirill Shirobokov

Rendező
NSZ
Nagyszínpad
Nyikolaj Roscsin

Nyikolaj Roscsin

Nikolai Roschin az Orosz Nemzeti Drámaszínház (Alekszandrinszkij Színház) főigazgatója 2016 szeptembere óta. Az Orosz Színművészeti Akadémián diplomázott (RATI-GITIS, Moszkva) 1997-ben. Rendező, díszlettervező, valamint a moszkvai ARTO színház alapítója és művészeti vezetője. Tanított továbbá a Vszevolod Mejerhold Színházi Központ rendezői mesterképzésén, a Moszkvai Színművészeti Iskolában és a Boris Shchukin Színházi Intézetben. Számos előadást bemutatott a Vszevolod Mejerhold Színházi Központ kutatóprogramjának a keretében, amelyet a legfontosabb színpadi iskolák gyakorlati fejlesztésének szenteltek. Előadásokat rendezett még Samuel Beckett, Carlo Gozzi és Tadeusz Ruzhevich darabjai, illetve Antonin Artaud szövegei alapján.

Nikolai Roschin az Alekszandrinszkij Színházban a következő előadások rendezője és díszlettervezője volt: „Egy öregasszony keltetője”, T. Ruzhevich darabja alapján (2014, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); „A holló”, C. Gozzi színműve nyomán (2015, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); Valery Fokin: „Ma. 2016” című darabjának díszlettervezője, K. Fokin: „Tűz” című regénye nyomán (2016, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); rendezője és díszlettervezője „A fürdő” című előadásnak V. Majakovszkij darabja alapján (2017, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); a „Cyrano de Bergerac” című darab rendezője és díszlettervezője (2018, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); a „Sztálin születése” című darab díszlettervezője (2019, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); Andrei Kalininnal együtt rendezője és díszlettervezője a “Gyermekuralom” című előadásnak Roger Vitrac, francia drámaíró, „Viktor avagy a gyermekuralom” című műve alapján (2019, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); rendezte és a díszletét tervezte a „Majakovszkij. A fürdő” című előadásnak, amely V. Majakovszkij darabjára épül (2019, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); rendezője és díszlettervezője „A nap fiai” című darabnak (2021, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad).

Nikolai Roshchin kreatív érdeklődési körébe tartozik a színpadi kifejezőerő új módjainak a keresése a nonverbális színház keretein belül. A GITIS intézményében folytatott tanulmányai során létrehozta a „Bolondok Hajója” nevű alkotócsoportot, amelynek első előadása 1998-ban elnyerte a Moszkvai Debütálásét járó díjat. Rendezőként következetesen felépítette színházi koncepcióját, amelynek alapjait a pantomim, a bohócjáték és a commedia dell’arte adják. C. Gozzi: „A szarvaskirály” című előadásáért (RAMT, 2001) megkapta a „Rendezői készségekért” járó I. Szmoktunovszkij-díjat, valamint a Moszkvai Kritikusok Szövetségének „A keresésért és a merészségért” járó díját. „Don Juan” produkciója A. Puskin és A. Tolsztoj szövegei nyomán, amelyet 2002-ben a Tadashi Suzuki Előadóművészeti Központban, japán színészekkel állított színpadra, a „Legjobb rendezői munka” elismerést kapta. Nikolai Roshchin munkái számos nemzetközi fesztiválon szerepeltek, mint például 2002-ben Japánban, a TOGA nemzetközi színházi fesztiválon.

2016 júliusában Nápolyban, az Olasz Nápolyi Színházi Fesztivál részeként a Pausilypon Régészeti Park antik amfiteátrumának a színpadán mutatták be a „Trójai nők” című előadást, Euripidész tragédiája nyomán. A produkciót az Alekszandrinszkij Színház művészeti vezetője, Valerij Fokin és Nikolai Roshchin állították színpadra. 2017-ben Roshchin elnyerte az Orosz Nemzeti Színház Arany Maszk díját a „Művészi alkotás” kategóriában („A holló” című előadásért).

2019-ben Nikolai Roshchin „Cyrano de Bergerac” című produkcióját szintén számos kategóriában jelölték az Orosz Nemzeti Színház Arany Maszk díjára: „Nagyszabású előadás”, „Rendezői munka”, „Legjobb színész” – Ivan Volkov, Cyrano de Bergerac szerepéért, „Művészi alkotás” és „A jelmeztervező munkája”.

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország