KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Vissza az előadásokhoz

Rainer Werner Fassbinder

A félelem megeszi a lelket 14

A félelem megeszi a lelket

Theater TKO, Köln, Németország

Rendező: Nada Kokotović

Német nyelven magyar és angol felirattal

1 óra 20 perc, szünet nélkül.

Emmi (német) és Ali (roma) egymásba szeretnek. Környezetük ellenséges viszonyulása ellenére úgy döntenek, hogy összeházasodnak - azonban hamarosan az előítéletek féktelen erejével szembesülnek, amelyhez legközelebbi bizalmasaik is csatlakoznak…

    Minden szerelmi kapcsolatban eljön az a pillanat, amikor úgy érezzük, hogy lényegében sem magunkat, sem azt az embert nem ismerjük, aki „akkor“ hirtelen megjelent előttünk, és nem ismerjük azt a valóságot sem, amely lehetővé tette számunkra a találkozást. Emmi és Ali kapcsolata hétköznapi valóságunk egyik szakadékát mutatja meg, amelyet ők a lehető leggyorsabban igyekeznek áthidalni, hogy az újonnan felfedezett szerelmük is ennek a valóságnak a részévé válhasson. Abban a pillanatban, ahogy ez sikerül, eltűnik a kapcsolatból az összes lehetséges radikalitás. Fassbinder azonban Emmi és Ali első, valamint utolsó táncának szembeállításával felhívja a figyelmünket arra, hogy ez a hasadék talán mindig része lesz a valóságnak, és, hogy az ember, akit szeretünk, a világ, amelyben élünk, örökre idegen maradhat.

    A félelem megeszi a lelket egy mese tisztaságával mutatja be a hierarchikus társadalmi rendszer működését. Fassbinder ugyanakkor sikeresen szakít az egydimenziós karakterrajzokkal és a megszokott klisékkel a sokrétű főhősportrék javára. Egy rendkívül aktuális anyag, amely keletkezése után több mint negyven évvel is szemléletesen mutatja be egy társadalmi konstrukció működését az interperszonális viselkedés szintjén, a kirekesztés eredetét és hatásait, valamint azt is, hogy hogyan válhat a magánélet egyik pillanatról a másikra hirtelen politikussá.

    Napjainkban a kirekesztés, a romák elleni erőszak problematikájának megvitatása új módszerek mentén történik, nemcsak helyi és regionális szinten, hanem pánnacionláis szinten is. Ugyanakkor a jelenbeli helyzet még aktuálisabb, és sajnos egyben robbanásveszélyes is. Egyénként és közösségként hogyan akarunk ezekkel a problémákkal foglalkozni, ha közben a mozgásterünk egyre csak szűkül?

Színészek:

Doris Plenert,
Nedjo Osman,
Katharina Waldau,
Klaus Nicola Holderbaum

 

Jelmez: Joanna Rybacka
Harmonikás: Dejan Jovanovic
Sajtó/PR.: Iris Pinkepank

Rendező
GH
Gobbi Hilda Színpad
Nada Kokotović

Nada Kokotović

Horvát származású rendező, Jugoszláviában született. Klasszikus és modern balettet, film- és színházi rendezést, valamint filozófiát tanult Zágrábban. Fiatal művészként egy kulturálisan sokszínű, a világra nyitott, a művészi kísérletezést támogató Jugoszláviában élt, ahol táncosként, koreográfusként alkotott. A 70-es években két évig tanult és dolgozott az USA-ban. A jugoszláv színpadokra visszatérve úgynevezett „choreodramákat” hozott létre. Ljubisa Ristic-csal alapította a multietnikus és többnyelvű KPGT színházi projektet, amellyel Európán kívül Mexikóban, az USA-ban és Ausztráliában is turnézott. 1992-ben a délszláv háború miatt Németországba emigrált. 1996 -ban alkotótársával és párjával Kölnben megalapítja a TKO-t (Theater Kokotović – Osman).

Vissza az előadásokhoz Oldal tetejére

Baskír Köztársaság, Belgium, Bulgária, Georgia, Görögország, Izrael, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország, Szlovákia, Törökország