BÁNK BÁN 14
Nemzeti Színház, Budapest, Magyarország
Rendező: Vidnyánszky Attila
3 óra 10 perc, 1 szünettel.
A Bánk bán zseniális alkotás, a leginkább színpadra írt mű nagy klasszikusaink – Csongor és Tünde és Az ember tragédiája – közül. Ahogyan Shakespeare, Katona sem csak filozofál. A nézőből együttérzést, azonosulást, szeretetet, megvetést és gyűlöletet kiváltó szereplők sokaságát vonultatja fel. Ma is érvényes, magával ragadó, zsigerileg átélhető, végsőkig feszített konfliktusokból építi fel a drámai kompozíciót – mondja Vidnyánszky Attila rendező.
Évezredes Kelet és Nyugat közé szorultságunk, köztes létünk életérzése, történelmi konfliktusaink örök ismétlődése, meg nem értettségünk és kibékíthetetlenségünk a világgal – sorjáznak a bennünket máig foglalkoztató kérdések, amiket a Bánk bán sorra felvet. De Katona nem válik didaktikussá, hanem a szerelem, a hűség, a csábítás, az árulás, a hazaszeretet, a hatalom, a politika megannyi szálából alkotott megrendítő történetet – fogalmaz Vidnyánszky Attila, aki a 2002-es és a 2017-es verzió (és az Erkel-opera többszöri színrevitele után) után újra megrendezi a Bánk bánt a Nemzetiben.
Amikor 2002-ben foglalkoztam a művel, az az érzet munkált bennem, hogy a világ változóban van. A világ pedig mostanra – gyökeresen és visszavonhatatlanul – megváltozott, ezért is döntöttem úgy, új előadást készítünk új gondolatokkal, ezúttal fiatalokkal.
És nekünk, magyaroknak megint újra kell gondolnunk a bennünket ezer éve feszítő kérdéseinket megosztottságról, széthúzásról, gyűlöletről, amit nemzedékek nemzedékekre örökítenek.
Mészáros Martin m.v.
Vida Gábor
Gémesi Zoltán m.v.
Hajdu Ádám m.v.
Hornyák István m.v.
Latabár Öcsi m.v.
Varga Péter m.v.
Palyov Attila m.v.
Taba Csaba m.v.
Siklósy Noémi m.v.
Imely Dorka
Balogh Edina
Kiss Izabella
Kosina Mónika
Hegedüs Donát Dorián
Bognár Heléna
Kalmár Gergő
Menyhárt Boglárka
Szentkereszty Csongor
Berzsenyi Krisztina
Kónya Gabi
Dobos Gábor
Csasztvan András