AGÓN 18
Káromkodásból katedrális performansz, csak TE érted
Nemzeti Színház, Budapest, Magyarország
Rendező: Vidnyánszky Attila
Magyar nyelven, a MITEM-en angol szinkrontolmácsolással.
1 óra 50 perc, szünet nélkül.
A világot megélni és megérteni akaró, sodródását látó, azt se elfogadni, se megváltoztatni nem tudó, érzékenyen gondolkodó, törékeny, önmagát is felemésztő Ember éles, fájdalommal és aggodalommal teli sikolya az Agón.
Éles diagnózis és apokaliptikus látomás. Per, amelyben az Ember vádlottból vádlóvá lép elő. Az elítélt fellázad elítélői ellen – mondja Vidnyánszky Attila, az ősbemutató rendezője.
Józsa Péter Pál (1960–2019), a szöveg, a zenekari mű és a színpadi tér alkotója az ókori görög tragédiákhoz, a színház legősibb gyökereihez nyúl vissza. Az előadás a kortárs színház és zene összeművészeti találkozása, egy ismeretlen szerző és egy ismert rendező víziója a világról.
– Özönlenek a kulturális összefüggések, az utalások, az asszociációk. Mindent megérteni, befogadni szinte lehetetlen – magyarázza a rendező. – Szóba kerül Xerxész, a Szentírás, az ikertornyok. A legizgalmasabb, hogy a mű évezredeket fog át, az emberiségtörténet összefüggésrendszerét mutatja föl. Azzal, hogy a teret arénává alakítottam, izgalmas helyzet áll elő – bezárul a kör. Mindenki a nagy per résztvevője. A nézőre folyamatos és totális impulzushalmaz zúdul. Mivel nincs klasszikus értelemben vett drámai történet, így sejtetéseket, kis viszonyokat, kapcsolatlehetőségeket építek be a darabba, ezáltal impulzusokba kapaszkodhat a néző, és a fejében elindulhatnak történetfoszlányok férfiről és nőről, hatalmon lévőkről és áldozatokról.
Fogarasi Lilla Borbála
Közreműködik:
BUSA GABRIELLA / TÓTH-KISS BORBÁLA,
SIPOS MARIANNA,
HAJDU ANDRÁS,
KRISTÓF ISTVÁN
operaénekesek,
valamint a HONVÉD FÉRFIKAR,
karigazgató RIEDERAUER RICHÁRD,
és az előadás zenekara.
Vezényel: STRAUSZ KÁLMÁN
Józsa Péter Pál
Tóth Kázmér
Ködmen Krisztián
Dobos Gábor
Kabódi Szilvia
Trimmel Sándor Ákos