KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Vissza az előadásokhoz

Panasz Mirnij

Limerivna

Limerivna

Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház, Kijev, Ukrajna

Rendező: Ivan Urivszkij

Ukrán nyelven magyar és angol felirattal.

1 óra 45 perc, szünet nélkül.

A Limerivna című darab Panasz Mirnij alkotása és az ukrán irodalom egyik klasszikusa. Tipikus példája a 19. századközépi, hagyományos, ukrán melodrámának, amelyben a konfliktus hajtóereje a megalkuvást nem tűrő, szenvedélyes szerelem. Egyedül az erős akaratú személyiségek képesek az efféle szerelemre.

Ahogy az többnyire jellemző a korabeli ukrán dramaturgiára, a cselekmény alapja a népi dalirodalom, ezúttal a Limerivnáról szóló népballada. Egy szegény, megözvegyült anya a lányát, Natalját arra kényszeríti, hogy hagyja el az általa szeretett, ám szintén szegénysorban élő Vaszilt, és fogadja el férjéül Karpot, a gazdag Skandibiha fiát, akit azonban a lány nem szeret. Natalja szereti és szánja részeges anyját, de kétségbeesetten ellenáll akaratának. Ám az anya fortélyai, hazugságai és győzködése végül mégis hajlandóvá teszi a lányt a házasságra, aki azonban fokozatosan ráeszmél a furfangos csalásra, majd mindent a szabadság egyetlen útját jelentő halálra bíz.

Majdnem másfél évszázad választ el minket Panasz Mirnij művétől. Hol vagyunk mi és hol van Natalka, a szegény lány, aki haláláig szereti Vaszilt? Mégis, talán Ivan Urivszkij rendező értelmezésében felismerhetjük a darab és a mai korunk közötti összefüggéseket: a szerelem és az árulás örök témáiban, és az olyan kérdésekben, mint a szülő-gyermek viszony, a vágyott cél elérését szolgáló manipuláció, a vétkes felkutatásának képtelensége vagy választásaink védelmezése. A rendező csupán a főszereplőket hagyja meg az előadásban, és kiemelve a cselekményt az időkeretből, illetve szűkebb társadalmi és hazai vonatkozásából, a választás jogának egzisztenciális problémáját helyezi előtérbe, amelyet nem irányíthat a feltehetően jóindulatú anyai szándék, még kevésbé a rosszakarók megtévesztő fondorlata. A romantikus szerelmi történetből így az ősi feszültségek magasröptű, shakespeare-i tragédiája bontakozik ki, mégis elrettentő példabeszéd marad a felsőbb akarattal szemben tehetetlen emberről és a körülmények által elnyomott szerelemről.

Színészek
Limeriha – Tetjana Mihina
Skandibiha – Olena Hohlatkina
Natalia – Marina Koskina
Karpo – Vitalij Azsnov
Knur – Dmitro Ribalevszkij
Oriska – Kszenija Basa
Maruszja – Krisztina Fedorak
Vaszil – Pavlo Spegun

Díszlet- és jelmeztervező: Petro Bogomazov
Koreográfus: Pavlo Ivljuskin
Hangtechnikus: Pavlo Natalusko, Vlad Kolomijcsenko
Fénytechnikus: Jevgen Golovin, Andrij Kononyenko
Rendezőasszisztens: Marija Szavka

Rendező
GH
Gobbi Hilda Színpad
Ivan Urivszkij

Ivan Urivszkij

Ivan Urivszkij - Ukrajna egyik legkiemelkedőbb színházi rendezője és Jeles Művésze. 1990-ben született Krivij Rihben. Rendezői szakon végzett a Kijevi Nemzeti Ivan Karpenko-Karij Színház-, Filmművészeti és Televíziós Egyetemen. 2020 óta a kijevi Ivan Franko Nemzeti Színház rendezőjeként dolgozik, előtte a Vaszil Vaszilko Odesszai Ukrán Zenés és Drámaszínház főrendezője volt. Már az első rendezéseire felfigyeltek, Urivszkijt ma Ukrajna egyik legtehetségesebb fiatal színházi rendezőjeként tartják számon. Számos előadást hozott létre Kijev, Odessza, Lviv és a litvániai Kaunas színházaiban. Előadásainak túlnyomó többsége klasszikus irodalmi szövegek alapján készült. Többek között: A. Camus: Caligula, 2022; H. Ibsen: Peer Gynt, 2021; T. Williams: A vágy villamosa, 2020; A. Strindberg, C. Gozzi, Gogol, F. Crommelynck művei, I. Franko ukrán klasszikusa: The Fortuneless Maiden??, 2021; P. Mirnij: Limerivna, 2019; O. Kobiljanszka: Föld, 2022; M. Kocjubinszkij művei. Előadásai számos nemzetközi fesztiválon szerepeltek Magyarországon és Lengyelországban. Urivszkijnél az irodalmi mű csak váz a saját koncepció számára, az ismert klasszikus cselekmények mindig újszerű tálalásban jelennek meg. Előadásaival számos művészeti és fesztiváldíjat nyert, 2019-ben pedig Ukrajna legrangosabb színházrendezői elismerésével, a Lesz Kurbasz-díjjal tüntették ki. 2022-ben a legfontosabb ukrán művészeti díjra, a Tarasz Sevcsenko Nemzeti Díjra jelölték.

 

Oldal tetejére

Algéria, Franciaország, Görögország, Magyarország, Németország, Olaszország, Oroszország, Portugália,  Románia, Spanyolország, Szerbia, Szlovénia, Ukrajna