Vissza az előadásokhoz

Henrik Ibsen

Nóra 14

Nóra

Koloszvári Állami Magyar Színház – Kolozsvár, Románia

Rendező: Botond Nagy

Magyar nyelven angol felirattal.

1 óra 30 perc, szünet nélkül.

A kóma egy kiszolgáltatott állapot. Tehetetlenség. Egy helyben toporgás. A szabadság ellentéte. Az ember hajlamos arra, hogy bebörtönözze magát hazugságokba, elképzelt valóságokba, régi traumákba, ismétlődő bántalmazásokba. Hajlamos engedni a kóma-állapotnak és tehetetlenül reménykedni a csodákban. De meddig tarthatjuk fogva saját magunk? Meddig cicomázhatjuk hazugságokkal magáncelláinkat? És mi történik, ha felébredünk az eszméletvesztésből? Ha rájövünk, hogy a csoda, amit várunk, csak egy tátongó fekete lyuk, ami hologramokban oldódik fel és végleg magunkra hagy?

Nóra ráeszmél arra, hogy a babaház amiben raboskodik egyre szűkebb. Hogy a kicicomázott falak mögött ismétlődő, kataton rémálmok bújnak meg, amikkel meg kell küzdenie, ha emberré akar válni. Ha szabad akar lenni. Ez a szabadság lemondásokkal jár.

Az ébredés fájdalmas folyamat, örvényszerű hipnózis. Tarantella. Küzdelem, ahol a kegyetlenség cicomák nélkül talál ránk. Agamemnon feláldozza Iphigéniát, hogy megnyerje a háborút. Nóra pedig feláldozza a jelenét, hogy megnyerje saját háborúit. Manapság nők több évnyi börtönbüntetéseket töltenek le azért, mert kiállnak a jogaikért. Nóra letöltötte a sajátját, elhagyhatja a babaházát.

Színészek /Actors:

Torvald Helmer: BODOLAI BALÁZS
Nóra / Nora: PETHŐ ANIKÓ
Lindéné / Mrs. Linde: ALBERT CSILLA
Krogstad: VÁTA LÓRÁND
Dr. Rank: VIOLA GÁBOR
Anne-Marie: KÁNTOR MELINDA
Kiddo: TŐTSZEGI ZSUZSA    

 

Díszlettervező / Stage designer: CARMENCITA BROJBOIU, ANDRÁS RANCZ
Jelmeztervező / Costume designer: CARMENCITA BROJBOIU
Koreográfus / Choreographer: KINGA ÖTVÖS
Zene és hangterv / Composer – music and sound design: BENCE KÓNYA-ÜTŐ
Dramaturg / Dramaturge: ÁGNES KALI
Szövegadaptáció / Text adaptation: BOTOND NAGY, ÁGNES KALI
Látványtervező / Visual design: ANDRÁS RANCZ
Digitális grafika / Digital graphics: SZIDÓNIA SZEDERJESI
Fényterv / Light design: ROMEO GROZA
Rendezőasszisztens / Director’s assistant: EMŐKE VERES

Rendező
GH
Gobbi Hilda Színpad
Botond Nagy

Botond Nagy

Botond Nagy (Brassó, 1993) a sepsiszentgyörgyi Plugor Sándor Művészeti Líceum dráma tagozatának elvégzése után a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Színházrendező szakán tanult tovább, Bocsárdi László osztályában. Több fontos társulat előadásait jegyzi: Kolozsvári Állami Magyar Színház, Tirén Kujtim Spahivogli Nemzeti Kísérleti Színház (Albánia), Szebeni Radu Stanca Nemzeti Színház, Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, Andrei Mureșanu Színház, Reactor de Creație și Experiment, Figura Stúdió Színház stb.

2020-ban a KÁMSZ Nóra című előadásának rendezéséért az UNITER Legjobb Rendező Díjára jelölték, 2017-ben a DbutanT Országos Színházi Fesztivál első díját, illetve a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján a legjobb rendezés díját nyerte az A. Sz. Puskin: Anyegin című előadás rendezéséért, amelyet a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színházban vitt színre. 

Botond Nagy az a fajta rendező, akinek markáns, könnyen felismerhető, saját világa van. Előadásainak jellegzetes hangulata van, sőt konkrét technikai védjegyek, audiovizuális közeg, attitűd, ami jellemző rá. Előadásai újraértelmezni próbálják a bejáratott színházi formákat. A lehető legnyersebben igyekeznek bemutatni a kort, amiben élünk. Videoklipszerű techno-poétikus installációk, amik alaposan végiggondolt érzelmi szálakra épülnek. 

Többnyire a klasszikus szövegek újraértelmezése, illetve keverése foglalkoztatja, ilyenek például Strindberg nyomán a Julie kisasszony Tarkovszkij-jelenetekkel, Tennessee Williams: A vágy villamosa, Witold Gombrowicz Yvonne, Burgundi hercegnője nyomán az Yvonne, Henrik Ibsen: Hedda Gabler, Nóra, Samuel Beckett − Botond Nagy: Krapp’s Last Tape, William Shakespeare: Hamlet rework stb. Illetve saját, szerzői előadásai: Hidden Abuse Holdings, Talking Toilets, All Over Your Face. Fontosnak tartja a kortárs szerzők szövegeinek bemutatását is, mint például Kali Ágnes − Horváth Benji: Faust Family vagy Matei Vișniec: A pandamacik csodálatos utazása, ahogyan ezt egy szaxofonista elmeséli, kinek volt egy szeretője Frankfurtban

Olyan alkotók workshopjain vett részt, mint például Grzegorz Jarzyna vagy Andrew Visnevski (UTE Decentralized Academy, Athén keretén belül). A romániai színházi szakma által emlegetett, generációjának fenegyereke, olyan rendezőkkel működött közre, mint Tompa Gábor és Radu Afrim.

Oldal tetejére

Algéria, Franciaország, Görögország, Magyarország, Németország, Olaszország, Oroszország, Portugália,  Románia, Spanyolország, Szerbia, Szlovénia, Ukrajna