Vissza az előadásokhoz

Ivor Martinić

Istenek alkonya 16

Istenek alkonya

Szlovén Nemzeti Színház, Maribor, Szlovénia

Rendező: Dalibor Matanić

Szlovén nyelven magyar és angol felirattal

1 óra 40 perc, szünet nélkül.

A Reichstag felgyújtása 1933 februárjában, majd a hosszú kések éjszakája 1934 késő júniusában, és az erre az időszakra jellemző német politikai befolyás hatásköre adja az Istenek alkonya című előadás egyik fontos alappillérét, mindezt áthelyezve Joachim Von Essenbeck családjának, a neves acélgyártó dinasztiának bensőséges körébe. E válságos időszak lencséjén keresztül – amely közvetlen hatással volt a régi Németország gyors hanyatlására, valamint az új kancellár vezette új német állam vészjósló felemelkedésére – tárul fel a Von Essenbeck család sorsa. Báró Joachim halálát követően a Von Essenbeck család tagjai, miközben belemerülnek saját, kisléptékű örökösödési viszályaikba, nem veszik észre, hogy egy felsőbb, politikai napirend bábuivá és veszteseivé váltak. A politika és a személyes kapcsolatok szintjén zajló mesterkedések kereszttüzében az Istenek alkonya rámutat a náci kormány állampolgárokat célzó, aprólékos manipulációira évekkel a második világháború kitörésének időpontja előtt. Az új háborúban az államnak éppúgy szüksége van az ágyúkra, mint ahogyan a holttestekre és a gyűlöletre. Martin Von Essenbeck tehát a Harmadik Birodalom rendelkezésére bocsátja egész családját, akik egymás után vesztik életüket, amennyiben erősebbnek vélik magukat az államnál. Következésképpen az új állam nem ad helyet az olyan alapközösségeknek, mint a család, mivel maga akarja betölteni annak szerepét. Végül Martin lesz az, aki az utolsó csapást méri, szabad utat engedve a Von Essenbeck család szadizmusának és pusztító rohamának, elhozva egyúttal az utolsó ítéletet, mely az egykor tekintélyes dinasztia sorsát megpecsételi.

Színészek:
Elisabeth Thallman, Herbert Thallman felesége: Eva Kraš
Günther Von Essenbeck, Konstantin fia: Timon Šturbej / Matevž Biber
Herbert Thallman, Joachim unokaöccse: Žan Koprivnik
Baron Joachim Von Essenbeck: Miloš Battelino
Martin Von Essenbeck, Sophie Von Essenbeck fia: Petja Labović
Baroness Sophie Von Essenbeck: Nataša Matjašec Rošker
Friedrich Bruckmann, a szeretője: Uroš Fürst as guest / Vojko Belšak
Von Aschenbach, SS tag: Kristijan Ostanek
Baron Konstantin Von Essenbeck, Joachim unokaöccse, az SA tagja: Davor Herga


Fordító: Mojca Marič
Dramaturg: Ivor Martinić
Díszlettervező: Marko Japelj
Jelmeztervező: Leo Kulaš
Nyelvi szakértők: Mojca Marič, Janez Bostič
Zeneszerzők: Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz
Fénytervező: Vesna Kolarec

NSZ
Nagyszínpad
Dalibor Matanić

Dalibor Matanić

Dalibor Matanić film- és színházrendező a zágrábi Drámaművészeti Akadémia filmrendezés szakán diplomázott. Bemutatkozó játékfilmje, A pénztárosnő a tengerpartra menne (Blagajnica hoće ići na more) igazi siker lett: a 2000-ben rendezett horvátországi Pula Filmfesztiválon három Arany Aréna díjat kapott, és nyitófilm volt a harmincadik New York-i New Directors/New Films Fesztiválon; Matanić elnyerte a németországi Cottbus Filmfesztivál Arany Nyír Díját a legjobb debütáló pulai rendező és a legjobb európai első-filmes rendező kategóriáiban. 2002-ben megrendezte a szintén elismert Szép halott lányok (Fine mrtve djevojke) c. játékfilmet, amely hét díjat nyert ugyanebben az évben a Pula Filmfesztiválon. Majd elkészítette ennek színpadi adaptációját a zágrábi Gavella Színházban 2013-ban. További két, magasan elismert film rendezője: a Lika Mozi (Kino Lika) és A nap melege (Zvizdan), amely számos rangos fesztivál – úgymint a cannes-i, a szarajevói, a pulai és a kairói fesztiválok – díjnyertese.

Oldal tetejére