Vissza az előadásokhoz

Roberto Ciulli – Matthias Flake

Bohócok 2 ½ - Bohócok viharban 12

Bohócok 2 ½ - Bohócok viharban

Theater an der Ruhr, Mülheim an der Ruhr, Németország

Rendező: Roberto Ciulli

Felirat nélkül

4 óra 40 perc, 1 szünettel.

I. rész - Bohócok 2 ½
     Szünet (40 perc!)

II.rész - Bohócok viharban

Míg régebben az öregkor méltóságot, tapasztalatot és olykor bölcsességet jelentett, a nyugati társadalmak demográfiai változásai nyomán másképpen tekintünk az élet alkonyára. Manapság az idős kort gyakran fogyatékosságnak, olyan elváltozásnak tekintjük, amely legtöbbször együtt jár a gyengeséggel, továbbá fizikai és szellemi korlátokkal.

De mi történik, ha más szemszögből nézzük a jelenséget és igyekszünk valami mást is meglátni az elfogadott sémákon túl? Mondjuk egy bohóc szemszögéből látva, az öregség is más képet mutat.

Azokat a helyeket, ahol az emberek életük maradék éveit élik le, gyakran ugyanolyan szabályok jellemzik, mint az iskolákat, különösen pedig a bentlakásos iskolákat – ezek lényege, hogy az ott lakók szigorú rendtartást követnek, melynek révén remélhetőleg távol tartható az állítólag mindenhol ránk leselkedő káosz. Kőbe vésett szabályok vannak: mindenki minden nap ugyanabban az időben eszik, alszik és tornázik, rendelt napja van a látogatók fogadásának is – függetlenül attól, hogy valaki éppen akkor szeretne-e enni, aludni avagy látogatót fogadni.

Ez olyan ellentmondásokat szül, amelyeket a bohóc szeme azonnal észrevesz. A látogatók csak zavarják a meglátogatottat, aki vörös bohócként ül a fehér bohóc látogatókkal szemközt, az utóbbi pedig azt hiszi, hogy a józan ész az ő monopóliuma. A befogadó intézmény rendszabályainak alávetett személyekben ösztönösen kialakul egy anarchikus makacsság, amely a mindennapi életben komikus jeleneteket szül.

Roberto Ciulli egyike azon kevés európai színházi alkotónak, aki mestere a bohóckodás modern, ám mégis feledésbe merült művészetének, a Theater and der Ruhr társulatával felszabadító, tragikomikus és zenében gazdag betekintést nyújt a „hanyatlás” sötétségébe: az öregedés bohózata ez.

 

Roberto Ciulli színpadi víziója és Matthias Flake muzsikájából született a Bohócok 2 ½  – amelyben egy bohóc szemszögéből láthatunk rá az öregedés bajaira sokkal inkább humoros, mintsem zsörtölődő módon. A Bohócok viharban három évvel az előbbi produkció után született. Az azóta eltelt időben drámai módon változott meg a globális társadalom; a menekültek beáramlása és az Iszlám egy bizonyos válfajától való félelem és a támadások fenyegetése miatt feje tetejére állt a világ.

I.rész
Bohócok 2 ½

Színészek:
Matthias Flake, Rupert J. Seidl, Petra von der Beek, Simone Thoma, Dagmar Geppert, Albert Bork, Klaus Herzog, Fabio Menéndez, Peter Kapusta, Roberto Ciulli

 

Dramaturg: Helmut Schäfer
Zeneszerző: Matthias Flake
Jelmeztervező: Elisabeth Strauß
Díszlettervező: Gralf-Edzard Habben
Rendező: Roberto Ciulli

II.rész
Bohócok viharban

Színészek:
Roberto Ciulli, Simone Thoma, Rupert Seidl, Fabio Menéndez, Steffen Reuber, Dagmar Geppert, Klaus Herzog, Petra von der Beek, Volker Roos, Matthias Flake, Albert Bork, Peter Kapusta

 

Rendezőasszisztens: Dijana Brnic
Dramaturg: Helmut Schäfer
Zeneszerző: Matthias Flake
Jelmeztervező: Elisabeth Strauss
Díszlettervező: Gralf-Edzard Habben
Rendező: Roberto Ciulli, Matthias Flake

Rendező
GH
Gobbi Hilda Színpad
Roberto Ciulli

Roberto Ciulli

Roberto Ciulli 1934-ben született Milánóban, filozófiát tanult és Hegelről írta doktori disszertációját. 1960-ban Milánó egyik külvárosában alapította meg az Il Globo sátorszínházat, amelyet 1962-ig vezetett.

Színházi rendezőként dolgozott többek között Göttingenben, Kölnben, Berlinben, Münchenben, Hamburgban, Düsseldorfban, Madridban, Isztambulban és Teheránban. 1972 és 1979 között a kölni Schauspiel igazgatója volt. 1980-ban Helmut Schäfer dramaturggal és Gralf-Edzard Habben díszlettervezővel Mülheimben létrehozták a Theater and der Ruhr-t, amely alapítása óta a nemzetközi kultúra mellett kötelezte el magát. Keresi és támogatja a multikulturális találkozásokat, gyakran szerepel külföldön illetve külföldi társulatokat lát vendégül Mülheimben.

A kozmopolita Ciulli értelmezésében a színház eleve politikai műfaj – teret ad a párbeszédnek hozzájárul a világ megváltoztatásához. Egy nemzeti vagy városi színház helyi ambíciói sohasem elégítették ki a globális gondolkodó Ciullit.

Roberto Ciulli politikai és kultúraközi vállalkozásait számos díjjal ismerték el, közöttük van a Lengyel Kulturális Érdemrend (1990), a Szövetségi Érdemkereszt (1990), a Teheráni Színházművészeti Kiemelkedő Kulturális Megértés Különdíja (1999), a stockholmi Hirosima Alapítvány Díja (2002) és Északrajna-Vesztfália Állami Díja (2013).

Oldal tetejére