Vissza az előadásokhoz

Günter Grass

A bádogdob 14

A bádogdob

Berliner Ensemble, Berlin, Németország

Rendező: Oliver Reese

Német nyelven magyar és angol felirattal.

1 óra 50 perc, szünet nélkül.

Oskar Matzerath jóformán még meg sem született, amikor rádöbbent, hogy a világ menthetetlenül katasztrófa felé sodródik. Szülővárosa, az 1924-es Danzig a nemzeti szocializmus bölcsője, ahol kevés esélye van egy cseperedő gyermeknek a boldogságra. A túlélés reménye csak akkor csillan fel előtte, amikor anyja egy bádogdobot ígér neki. Egy művész groteszk élete rajzolódik ki előtte, annak minden kétértelmű indítékával és következményével. Oskar hároméves születésnapján eldönti hát, hogy nem fejlődik tovább, megfigyelő és dobos marad. Az ő szemén keresztül, alulnézetből látjuk a fasizmus megszületését. A Kristályéjszakán egy házasságtörésről számol be, vagyis egyéni élményeken keresztül láttatja a Harmadik Birodalom történetét. Egyszere tanú és kívülálló, bírája és résztvevője egy olyan világnak, amelyben lehetségessé vált a Holocaust gyökeres szakítása a civilizációval. Ily módon óhatatlanul is felmerül benne a személyes felelősség kérdése e kilátástalanul sötét világban.

Günter Grass életét végigkísérte a Németország nevében elkövetett szörnyűségek miatt érzett lelkifurdalás. A bádogdob kísérlet arra, hogy láttassa, miképp csábították el őt a nemzeti szocilista és fasiszta eszmék, és hogy megszólaltassa az ellenvélemény dobját. A műnek és szerzőjének ellentmondásos megítélése ellenére is a regény a háború utáni Németország egyik mérföldkövévé vált. Oliver Reese rendezésében az örök dobos történetét végig a főszereplő szemszögéből láttatja.

„Hatalmas színészi teljesítmény!” (Frankfurter Rundschau)

Színész: Nico Holonics

 

Fénytervező: Steffen Heinke
Dramaturg: Sibylle Baschung
Jelmeztervező: Laura Krack
Díszlettervező: Daniel Wollenzin

Rendező
GH
Gobbi Hilda Színpad
Oliver Reese

Oliver Reese

Oliver Reese 1964-ben született a Paderborn melletti Schloss Neuhas-ban. Münchenben modern német irodalmat, színészetet és összehasonlító irodalmat tanult, majd a Münchner Kammerspiele és a Düsseldorfer Spielhaus segédrendezője, majd az utóbbi dramaturgja lett 1989-ben.
1991-től a Theater Ulm, 1994-től 2001-ig pedig a berlini Maxim Gorkij színház vezető dramaturgja. Ezek után a Deutsches Theater Berlin (DT) művészeti igazgatója, Bernd Wilms  felkérésére a színház vezető dramaturgja és a művészeti igazgató helyettese lett. A DT-nél eltöltött évek alatt olyan rendezőkkel dolgozott, mint Hans Neuenfels, Robert Wilson, Michael Thalheimer és Jürgen Gosch. 2008-ban a Deutsches Theater lett az év színháza. A 2008/2009-es évadban Oliver Reese a DT megbízott művészeti igazgatója volt és a színház Jürgen Gosch rendezte A sirály előadását meghívták a Berlini Színházi Találkozóra. 2009-től 2017-ig Reese a Schauspiel Frankfurt művészeti igazgatója. Ebben az időben a színház látogatottságát rekordmagasságba vitte egy olyan repertoárral, amely a klasszikustól a kortárs drámáig ívelt. A 2017/18-as évadtól a Berliner Ensemble művészeti igazgatója – ez egyben visszatérése is a német fővárosba, ahol korábban 15 évet dolgozott már.

Oldal tetejére