KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓK

A MITEM-előadásokat követően találkozhatnak a produkciók alkotóival, mely által mélyebb bepillantást nyerhetnek egy-egy előadás születésébe, és egyúttal lehetőség adódik, hogy megoszthassuk egymással és az alkotókkal a gondolatainkat, élményeinket, valamint föltegyük a látottakkal kapcsolatos kérdéseinket.

 

Biztosítsa helyét a 2024-es MITEM előadásaira - vásároljon MITEM bérletet! 

Vissza az előadásokhoz

Witold Gombrowicz – Bruno Schulz

Áttűnés

Áttűnés

Teatr Powszechny - Radom, Lengyelország

Rendező: Waldemar Śmigasiewicz

Lengyel nyelven magyar felirattal.

1 óra 15 perc, szünet nélkül.

Waldemar Śmigasiewicz, a darab rendezője és forgatókönyv írója következőképpen határozta  meg ennek a  színpadi  műnek a fő motívumait: Gombrowicz és Schulz közel álltak egymáshoz időben, amelyben éltek valamint a létezéshez hasonló viszonynak köszönhetően. Azonban távol vannak az írói munkásságuk kontextusát illetően, amikor a gyermekkoruk témájat vetik fel… Ellentétes módon teszik ezt. Schulz esetében ez egy menekülést jelenti  az idealizált  genezis felé, ami biztonságos  menedéket garantálja a költői idő változásai folyamán. Gombrowicz esetében – az a törékvés  jut kifejezésre, hogy  kiirtsa magában a “lehetetlenséget és éretlenséget”, miközben fájdalmasan  átérzi, hogy  nincs  menekülés saját maga elől, és marad  modortalan ifjonc, aki szüntelenül az elvesztett adekvát személyeségét keresi.

(…) Az  alkotásaikat ebben a kontextusban rendkívül érdekes áttűnés jellemzi, ennek köszönhetően kiegészülnek, sőt – az érzekény és figyelmes olvasó számára  beteljesülnek Ezekból elmélkedesekből, feltételézésekből és  hipotézisekból  született meg az “Áttűnés” c.előadásának az ötlete. Egy olyan előadás, amelyben a fiatalság áttűnik az  öregkorban, a grimasz elkerülhetetlenségéből. Előadás,  ahol Schulz emelkedettséget kölcsönöz Gombrowicznak, Gombrowicz pedig  komikumot Schulznak.  Ahol az egyik erősíti a másikat. Ahol a patosz, irónia és tragikum – nélkülözhetetlen feltétele a szenvedély létrejöttének, mely mindkét nagy író  művészetének szinonimája és metaforája.

Színészek/Actors: Magdalena Placek, Łukasz Mazurek, Włodzimierz Mancewicz, Adam Majewski, Robert Mazurek, Jarosław Rabenda, Łukasz Węgrzynowski, Kamil Woźniak, Andrzej Surowiec, Adam Trzos

Díszlet- és jelmeztervező/set and costume designer: Maciej Preyer; Zeneszerző/composer: Mateusz Śmigasiewicz; Dramaturg/dramaturge: Waldemar Śmigasiewicz

Rendező

Waldemar Śmigasiewicz

KA
Kaszás Attila Terem
Waldemar Śmigasiewicz

Waldemar Śmigasiewicz

Waldemar Śmigasiewicz (szül. Varsóban, 1953) – film- és színházrendező, jelenleg a varsói Színművészeti Akadémia professzora. Nem kötődik egy színházhoz sem, több lengyel városban rendez, elsősorban klasszikus drámákat, ill. saját adaptációjában készült klasszikus prózát: Dosztojevszkij – „Bűn és bűnhődés”, Kafka –„A per”, Gombrowicz –„Pornográfia”. Radomban 2012 rendezte meg a "Beckett” c. előadást. Nagy sikert arattak Molière, Csehov, Fredro rendezései.

Waldemar Śmigasiewicz 1987-ben Nagydíjat kapott Gombrowicz “Ferdydurke” előadásért Lyonban. Ugyanezt a darabot Łódźban a Teatr Powszechny társulatával vitte színre (ezért „Arany Maszk” kritikusok díját kapta és a legjobb rendezés díjat az opolei Színházi Konfrontációk Szemlén). Gombrowicz a legkedveltebb szerzői közé tartozik: sorra rendezte az „Esküvő”, az „Operett”, az „Yvonne, burgundi hercegnő” darabokat, illetve Gombrowicz több prózai műve alapján készített színpadi interpretációkat. 2004-ben Szentpéterváron Grand Prix-val tüntették ki a „Ferdydurke” (XIV fejezet) színpadi változatáért az Európai Színházi Felfedezések Nemzetközi Fesztiválján.

Oldal tetejére