Nikolai Roschin az Orosz Nemzeti Drámaszínház (Alekszandrinszkij Színház) főigazgatója 2016 szeptembere óta. Az Orosz Színművészeti Akadémián diplomázott (RATI-GITIS, Moszkva) 1997-ben. Rendező, díszlettervező, valamint a moszkvai ARTO színház alapítója és művészeti vezetője. Tanított továbbá a Vszevolod Mejerhold Színházi Központ rendezői mesterképzésén, a Moszkvai Színművészeti Iskolában és a Boris Shchukin Színházi Intézetben. Számos előadást bemutatott a Vszevolod Mejerhold Színházi Központ kutatóprogramjának a keretében, amelyet a legfontosabb színpadi iskolák gyakorlati fejlesztésének szenteltek. Előadásokat rendezett még Samuel Beckett, Carlo Gozzi és Tadeusz Ruzhevich darabjai, illetve Antonin Artaud szövegei alapján.
Nikolai Roschin az Alekszandrinszkij Színházban a következő előadások rendezője és díszlettervezője volt: „Egy öregasszony keltetője”, T. Ruzhevich darabja alapján (2014, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); „A holló”, C. Gozzi színműve nyomán (2015, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); Valery Fokin: „Ma. 2016” című darabjának díszlettervezője, K. Fokin: „Tűz” című regénye nyomán (2016, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); rendezője és díszlettervezője „A fürdő” című előadásnak V. Majakovszkij darabja alapján (2017, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); a „Cyrano de Bergerac” című darab rendezője és díszlettervezője (2018, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); a „Sztálin születése” című darab díszlettervezője (2019, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); Andrei Kalininnal együtt rendezője és díszlettervezője a “Gyermekuralom” című előadásnak Roger Vitrac, francia drámaíró, „Viktor avagy a gyermekuralom” című műve alapján (2019, Alekszandrinszkij Színház, Új Színpad); rendezte és a díszletét tervezte a „Majakovszkij. A fürdő” című előadásnak, amely V. Majakovszkij darabjára épül (2019, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad); rendezője és díszlettervezője „A nap fiai” című darabnak (2021, Alekszandrinszkij Színház, Nagyszínpad).
Nikolai Roshchin kreatív érdeklődési körébe tartozik a színpadi kifejezőerő új módjainak a keresése a nonverbális színház keretein belül. A GITIS intézményében folytatott tanulmányai során létrehozta a „Bolondok Hajója” nevű alkotócsoportot, amelynek első előadása 1998-ban elnyerte a Moszkvai Debütálásét járó díjat. Rendezőként következetesen felépítette színházi koncepcióját, amelynek alapjait a pantomim, a bohócjáték és a commedia dell’arte adják. C. Gozzi: „A szarvaskirály” című előadásáért (RAMT, 2001) megkapta a „Rendezői készségekért” járó I. Szmoktunovszkij-díjat, valamint a Moszkvai Kritikusok Szövetségének „A keresésért és a merészségért” járó díját. „Don Juan” produkciója A. Puskin és A. Tolsztoj szövegei nyomán, amelyet 2002-ben a Tadashi Suzuki Előadóművészeti Központban, japán színészekkel állított színpadra, a „Legjobb rendezői munka” elismerést kapta. Nikolai Roshchin munkái számos nemzetközi fesztiválon szerepeltek, mint például 2002-ben Japánban, a TOGA nemzetközi színházi fesztiválon.
2016 júliusában Nápolyban, az Olasz Nápolyi Színházi Fesztivál részeként a Pausilypon Régészeti Park antik amfiteátrumának a színpadán mutatták be a „Trójai nők” című előadást, Euripidész tragédiája nyomán. A produkciót az Alekszandrinszkij Színház művészeti vezetője, Valerij Fokin és Nikolai Roshchin állították színpadra. 2017-ben Roshchin elnyerte az Orosz Nemzeti Színház Arany Maszk díját a „Művészi alkotás” kategóriában („A holló” című előadásért).
2019-ben Nikolai Roshchin „Cyrano de Bergerac” című produkcióját szintén számos kategóriában jelölték az Orosz Nemzeti Színház Arany Maszk díjára: „Nagyszabású előadás”, „Rendezői munka”, „Legjobb színész” – Ivan Volkov, Cyrano de Bergerac szerepéért, „Művészi alkotás” és „A jelmeztervező munkája”.