6 (Csehov: A 6-os számú kórterem című műve nyomán)
Nemzeti Színház, Budapest, Magyarország
Rendező: Sardar Tagirovsky
4 óra 40 perc, 2 szünettel.
Sardar Targirovsky több előadást létrehozott már Budapesten a Laboratorium Animae független társulattal. Jelenleg Marosvásárhelyen Bocsárdi László rendező osztályában negyedéves hallgató. A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban rendezett Csehov Meggyeskert című előadását beválogatták a 2015-ös POSZT versenyprogramjába.
A Nemzeti Színházban „6” címmel bemutatásra kerülő előadását az ifjú alkotó a következőképpen ajánlja: Csehov drámáiból könnyű múzeumot vagy mai szórakozóhelyet építeni. A cél nem lehet sem az egyik, sem a másik. Csehov világa megmutatja azt a 19. századot, ami magában hordozta annak a folyamatnak a kezdetét, amely a ma élő emberek természettől való elszakadásához vezetett. Az átláthatóság, a kontroll, az ellenőrzés vált elsődlegessé a múlt századfordulón, az ember és a világ megfigyelése pszichológiailag, biológiailag, iparilag feljogosított bizonyos embereket a hatalommal való visszaélésre, nagyobb méreteket kezdett ölteni a közöny és a magány.
Mára, másfél évszázad után az emberek jelentős része eljutott oda, hogy az emlékek és az álmok ereje és működtetése nagymértékben csökkent, kevésbé lett fontos a közlés, a metafizikai kommunikáció, az álmokkal való kapcsolódás, a tudatalatti érzetek kibontása. Ez a folyamat nem csupán tragédia, hanem szükségszerű „fejlődés”, bármennyire is fájdalmasak a részletek.
A 6-os számú kórterem című Csehov-novellában felfedezhetjük azt a helyet, amely állítólag rosszabb a pokolnál. Egy elmegyógyintézet egy társadalomban mindig arról szól, hogy valakik a többséghez képest „állítólag” nem normálisak. Az számít nem normálisnak, aki kiszámíthatatlan. És persze ott van a pakliban az is, hogy kiszámíthatatlan, mikor lesz valaki kiszámíthatatlan. Kiszámíthatatlan a beszámíthatatlan. Veszélyesebb a kiszámíthatatlan és jámbor ember az érdekek szerint cselekvőnél?
A 6-os számú kórterem lehetősége ott van közöttünk: az utcán idegenek között, a baráti társaságokban, vendégségben közeli vagy távoli rokonoknál. A 6-os számú kórterem bennünk van. Menedékeket keresünk, olyan belső igazságokat, amelyekkel túlélhetjük a legnagyobb elmegyógyintézetet, amit világnak hívunk. Próbálunk gyógyítani, akár az orvos és ápolásra szorulunk, mint a beteg. Szükségünk van arra a játékra, amelyben eljátszhatjuk az emlékeinket és az álmainkat. Jól esik a fájdalom, ami pillanatokra kinyitja a szabadságot.”
Zenész, Mojszejka
Bartók György m.v.
Darjuska
Nyikita, Katonai parancsnok, Szőke orvos
Beczásy Áron m.v.
Ivan Dmitrics Gromov, Hamlet
Béres Miklós m.v.
Jevgenyij Fjodorovics Hobotov
Andrej Jefimics Ragin
Zenész, Kalligráfus, Bús, komor beteg
Katona Dávid m.v.
Szergej Szergejics, Polgármester, Rosencrantz, Muzsik
Lukács András m.v.
Tanácsos, Guildenstern, Rendjeles beteg
Mihail Averjanics
Jevgenyij Fjodorovics Hobotov szakácsnője
Vas Judit Gigi
Operaénekes
Balogh Zsuzsanna Eszter
Hárfaművész
Kriesch Barbara
Zeneszerző
Bartók György
Katona Dávid
Díszlet, jelmez
Dobre-Kóthay Judit
Fénytervező
Bányai Tamás
Dramaturg
Benedek Zsolt
Díszlet-jelmeztervező asszisztens
Giliga Ilka
Ügyelő
Lovass Ágnes
Súgó
Kónya Gabi
Rendezőasszisztens
Rendező