Műsorarchívum 2018

MITEM 2018 - Krónika

V. MITEM - hatodik nap, 2018. április 15. vasárnap

Bertolt Brecht á la Berliner Ensemle

A fesztivál első hetének vasárnapja zsúfolásig megtelt programokkal, amelyek közül a legfontosabb egyértelműen a Berliner Ensemble vendégjátéka, A kaukázusi krétakör, ami szombaton és vasárnap is telt házzal és hatalmas ovációval ment a nagyszínpadon. Az érdeklődök pedig délután négytől az első emeleti előcsarnokban megismerkedhettek közelebbről a darab rendezőjével, Michael Thalheimerrel, akit Németh Ákos faggatott.

Michael Thalheimer, Németh Ákos | Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

Megkezdődött egy kétnapos workshop is a Berliner Ensemble művészeti igazgató-rendezőjével, Oliver Reesevel, melyről részletesebben holnap adunk hírt. A Berliner Ensemble tehát játszik és tanít, mindenekelőtt pedig újra és újra szembesít Brecht ma is érvényes problémafelvetéseivel. 

Mindemellett a színház egyéb programokat is kínált, hiszen a fesztivál idején sem áll meg az élet a házban: este hattól a díjátadóval egybekötött 13. Versünnep megrendezésére került sor a Kaszás Attila Teremben, a Bajor Gizi Szalonban pedig fél nyolctól Szűcs Nelli játszotta a szívet melengető és nagysikerű Fedák Sári-estjét. Vers és dráma, színészi életút megelevenítése, színinövendékek jelenetezése, Németország egyik legjelentősebb színházának vendégjátéka: igazi színházi ünnepnapok ezek.

Oliver Reese munka közben 

 

 

Michael Thalheimer, A kaukázusi krétakör rendezője

A számos díjat nyert, nemzetközi körökben is meghatározó rendező zenészből lett színész, színészből rendező, és mindhárom kihat az alkotásaira: Az előadás ritmusát pontosan meghatározza, a színészvezetése határozott, rendezésében pedig egyfajta új radikalizmusra tör. Különböző rendezésein, és botrányain keresztül taglalta a művészi életút állomásait: a hamburgi Liliom-botrány, a berlini Unschulde (Ártatlanok) által gerjesztett ún. Black-face-vita. A beszélgetésben kirajzolódtak rendezői munkájának markáns vonásai: az atípusos szereposztás, a minimalizmus és a humor együttes megjelenítése és az a tény, hogy számára a műhöz való hűség előbbre való a szöveghez való hűségnél.  Hangsúlyozta, hogy a színház az itt és most műfaja, sosem válhat múzeummá. Minden, ami él, változik, és ez a változás tükröződik minden egyes generáció darab-értelmezésében, és ez igaz kell legyen Brecht darabjainak színpadra állításánál is.

A kaukázusi krétakör 2017-es bemutatójára díszlettel készültek, de a premier előtt két héttel a rendező úgy döntött, mégsem kell díszlet. Az mindig egy fontos, megválaszolandó kérdés –mondta - mi jobb, mint az üres színpad? Végül, ebben a rendezésben lecsupaszított, üres és sötét színpadon játszanak a színészek. Se díszlet, se kellék. Időnként mégis akad kivétel, ahogy Thalheimer fogalmazott, kedvét leli abban, ha a maga által felállított szabályrendszert olykor megszegi. A Kaukázusi krétakör előadásában is jelen van egy nyaklánc és egy bepólyált játék kisbaba. Vagy, az előadás feltűnő fehérbe öltöztetett narrátornak nincs interakciója egyetlen játszóval sem, de a „Rettenetes a kísértés a jóra.” – emblematikus mondat kimondását valahogyan a főszereplő is meghallja. Akkor, egyetlen egyszer Gruse és a Narrátor-konferanszié egymásra néznek.  

A beszélgetés végén Németh Ákos megköszönte a rendezőnek, hogy a berlini főpróbahetüket megszakítva (Tenessie Willams: A vágy villamosának bemutatójára készülnek épp) elfogadták a budapesti vendégszereplést.

 

A kaukázusi krétakör

 A Kaukázusi krétakör esti közönségtalálkozójára zsúfolásig megtelt az első emeleti csarnok, hiszen Michael Thalheimer harmadszorra szerepel Budapesten vendégjátékkal: 2001-ben Molnár Ferenc: Liliom-át láthatták a Vígszínházban, 2006-ban pedig Goethe Faustját a Nemzetiben. A beszélgetésen jelen volt Oliver Reese, a Berliner Ensemble igazgatója, a rendező, Michael Thalheimer, és természetesen idővel a színészek is csatlakoztak. A moderátor ezúttal Wilhelm Droste volt, aki kitért a darab történetére is, hiszen az 1954-es ősbemutatóval kezdte meg működését a Berliner Ensemble Berlinben.

Michael Thalheimer hangsúlyozta, hogy a gyermek a történetben a világ metaforája, és a kérdés az, hogy kié a világ, aki azt hiszi, hogy az övé, vagy azé, aki gondozza.

Jelenet a Kaukázusi krétakörből, MITEM 2018  |  Fotó: Eöri Szabó Zsolt

A beszélgetésen szóba került a szöveg húzása - aminek a keretjáték és a happy end is áldozatul esett -, a menekülthelyzet aktualitása, a testjáték virtuozitása – különös tekintettel az Acdakot alakító Tilo Nestre, aki kifejtette, hogy a színpadon látható mozgássorok a rendező és a színészek közös munkájának eredménye. S hogy miért nem talál egymásra a történet végén Gruse és a Szimon: túl sok mindenen mentek már keresztül ahhoz, hogy újra utat találjanak a másikhoz- hangzott Niko Holonics, a katonát alakító színész válasza. (Őt láthatjuk egyébként másnap is a Bádogdob címszerepében.)  A Grusét alakító kitűnő osztrák színésznő, Stefanie Reinsperger, aki a Wiener Burgtheaterből szerződött tavaly a Berliner Ensemble-hoz.

Stefanie Reinspergernél a mikrofon

 

Oliver Reese kitért arra is, hogy a rendező Brecht elidegenítő hatásainak eszköztárát alakította át radikálisan, amikor elhagyta a keretjátékot, a feliratot, az éneket. A dalszövegeket a konferanszié szavalta prózában, a zene szerepe is változott egy hagyományos Brecht előadáshoz képest - Kalle Kalima, a finn gitárművész folyamatos zenei narrációt adott.

A közönségből érkező kérdés révén a rendező kitért Brecht művészi nyelvezetének elemzésére és megszólaltatására. Definíciója szerint a színész egyszerre ló és lovas. Brecht nyelve nem a beszélt nyelv, művészi eszközeivel tudatosan teremt távolságot.

További képek a cikk végén a galériában

 

A beszélgetés végén került sor a köszöntő szavakra, az emlékplakett és a színház domborművének átadására. Kozma András kiemelete, hogy a darabot Vidnyánszky Attila válogatta be a fesztiválprogramba, mint a kortárs német színház egyik legerősebb előadását.

 

Kereszty Ágnes

(2018. április 16.)


Oldal tetejére
Albánia, Belgium, Bulgária, Franciaország, Georgia, Görögország, Izrael, Japán, Kína, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Mexikó, Mongólia, Olaszország, Oroszország Románia, Szlovákia, Szerbia, Törökország