Vissza az előadásokhoz

Stanisław Wyspiański

Akropolisz

Akropolisz

Teatr Współczesny, Szczecin, Lengyelország

Rendező: Anna Augustynowicz

Lengyel nyelven magyar szinopszissal

1 óra 40 perc, szünet nélkül.

Wyspiański számára a Wawel volt az a hely, ahol Lengyelország történelmi és jelen útjai találkoztak. Mítoszok és legendák, jelenbeli és eljövendő döntő jelentőségű események itt keltek életre a költő képzeletében. A Wawel-Akropolisz Wyspiański műveiben a nemzeti és az egyéni identitás szimbóluma. A Wawelben minden út az önmegismeréshez vezet, és ebból a szempontból mitikus erővel hat. Anna Augustynowicz nem „korszerűsíti” Wyspiański történelmi és antik motívumaival átszőtt drámáját, hanem felfedi a mai ember állapotát, aki akarata ellenére értelmetlen vitákba és kiüresedett rituálékba van bevonva. Ebben az olvasatban az Akropolisz nemcsak nemzeti drámaként érvényesül, hanem egyetemes jelentőséggel bír. Anna Augustynowicz a színházban keresi a választ az aktuális kérdésekre: hogyan működnek az emberekben olyan ellentétes érzelmek és elhatározások, mint pl. – az építő és romboló szándék, az igazság keresése a hazugságok eszközeivel, a hűség és az árulás.

Wyspiański drámájában ezek az ellentétek univerzális tér- időben nyilvánulnak meg: az alakok nevében nem emberek, hanem szobrok, képek, gobelin figurák szólalnak meg. Természetesen, lévén műalkotások, másképp nem tudnak életre kelni, csakis emberi alakokon keresztül. A történelmi álomba merült múlt emlékei Feltámadás Éjszakáján kelnek életre Kristus-Salvator és a harmónia és múzsák görög Istene, Apolló jelenlétében.

(Włodzimierz Szturc szövege alapján).

Színészek/Actors:
Éjszaka: Maria Wieczorek (vendég),  
Angyalok:Robert Gondek, Joanna Matuszak, Marian Dworakowski, Maciej Likowski,
Nő Ankwicz szoborról: Magdalena Myszkiewicz
Ámor Ankwicz szoborról: Paweł Adamski,
Hölgy Skotnicki szoborról: Grażyna Madej,
Tempus: Arkadiusz Buszko,
Klió Soltyk monumentumáról: Iwona Kowalska,
Włodzimierz Potocki mellszobra: Wojciech Sandach,  
Krisztus Hedvig Királynő Keresztjéról: Konrad Beta
Hektór: Adam Kuzycz-Berezowski,
Priamosz: Grezegorz Młudzik,
Hekuba: Ewa Sobiech,
Helena: Magdalena Wrani-Sztachowska,
Párisz: Paweł Niczewski,
Andromakhé: Barbara Lewandowska,
Kasszandra: Maria Dąbrowska
Izaak: Konrad Pawicki,
Ezaw: Szymon Rząca (vendég),
Rebecca: Anna Januszewska,
Jacob: Michał Lewandowski,
Rachel: Ewa Sobczak,
Laban: Jacek Piątkowski,
Lea: Beata Zygarlicka,
Angyal: Adrianna Janowska-Moniuszko
Hárfás: Przemysław Walich

 

Dramaturg/Dramaturge: Włodzimierz Szturc
Díszlettervező/Set designer: Marek Braun
Jelmez/Costumes: Wanda Kowalska
Zene/Music: Jacek Wierzchowski
Koreográfia/Choreography: Zbigniew Szymczyk
Video-vetítés/Video projection:Wojciech Kapela
Fénytervező/ Lighting director: Krzysztof Sendke
Rendezőasszisztensek/Assistants to the director: Tomasz Kaczorowski, Adam Kuzycz-Berezowski
Ügyelő/Stage manager: Jolanta Sadkowska

Rendező

Anna Augustynowicz

NSZ
Nagyszínpad
Anna Augustynowicz

Anna Augustynowicz

Anna Augustynowicz a Jagelló Egyetem színművészeti fakultásán szerzett diplomát, de tanulmányokat folytatott a krakkói Nemzeti Színházművészeti Akadémián is. 1992 óta a szczecini Kortárs Színház művészeti vezetője. Pályafutása során nagyon sok híres társulatnál rendezett, például a gdanski Wybrzeze Színházban, a varsói Powszechny Színházban, a varsói Varietészínházban (TR Warsawa), a wroclawi Kortárs Színházban és a Stefan Jaracz Színházban Lódzban. Az általa rendezett darabok legtöbbje kortárs lengyel vagy külföldi dráma, amelynek gyakran a világpremierjét rendezte meg. Anna Augustynowicz rendezései általában ellentmondásosak, de ugyanakkor nagyon elismertek a közönség és a kritikusok által is. Számos neves színházfesztiváli díjat kapott, 2014-ben például a Zygmunt Hubner-díjat. Ezt a díjat azoknak a kimagasló színházcsinálóknak ítélik oda, akik társulatukkal művészi eszközökkel is megjelenítik a polgári gondolatot, a civil kurázsit.

Oldal tetejére